کاهش میزان بیکاری در آذربایجان‌شرقی به ۹درصد

ارک خبر- استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ بیکاری استان برابر با ۱۰ و سه دهم درصد بود که امروز به ۹ درصد رسیده است.

ارک خبر- استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ بیکاری استان برابر با ۱۰ و سه دهم درصد بود که امروز به ۹ درصد رسیده است.

محمدرضا پورمحمدی یکشنبه دوم شهریور در نشستی با اصحاب رسانه استان به مناسبت آغاز هفته دولت، اظهار کرد: در هفته دولت امسال دو هزار و ۴۷۴ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در استان به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که علی‌رغم شرایط‌های پیش آمده و رویدادهای مختلف، آذربایجان‌شرقی امن‌ترین استان‌ در جهات مختلف بوده است، افزود: هرگز شرایط استان از نظم خارج نشده است، چراکه همه دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و شورای تامین از بحث امنیت مردم صیانت می‌کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که برای اولین‌بار، طرح حریم امنیتی مرزهای استان تهیه شده است، اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید، امکانات رفاهی خوبی در حوزه درمان ایجاد شده و همچنین رسانه‌های دارای مجوز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به این‌که در حوزه‌ی عمرانی نیز که شامل پروژه‌های آب و فاضلاب، گاز رسانی، برق رسانی، مسکن و ‌… رشد بالای ۲۰ الی ۳۰ درصدی را در سال‌های گذشته تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: به عنوان مثال، ۸۰ درصد پروژه بزرگراه تبریز_اهر در این مدت انجام شده است.

چهار درصد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد

وی با بیان این‌که چهار درصد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور در این استان قرار دارد، تشریح کرد: حدود سه هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان مستقر بوده و طی سال ۹۸ نیز ۵۵۱ فقره پروانه بهره برداری و هزار و ۸۷۸ فقره جواز تاسیس صادر شده است.

پورمحمدی با اشاره به این‌که ۱۰۰ واحد تولیدی که در سال‌های قبل تعطیل شده و بالغ بر پنج هزار نفر ظرفیت اشتغال‌زایی داشتند، اکنون به چرخه تولید بازگشته‌اند، بیان کرد: تعداد شهرک‌های صنعتی استان نیز بیشتر شده و در حوزه معدن هم کارهای خوبی انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که معادن باید جزو یکی از مطالبات همه باشد، چراکه تاکنون از معادن یا فقط یک سری پروانه‌های کاغذی داشتیم و یا خام فروشی می‌شد، اظهار کرد: در این رابطه نیز تلاش می‌کنیم و با تکمیل مراحل تولید مس کاتد و کارخانه ذوب، نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

نهایی شدن پروژه نفلین سینیت

وی با تاکید بر این‌که معادن به همراه صنایع پایین دستی خود ظرفیت بسیار بزرگی در راستای اشتغال‌زایی دارند، افزود: اقدامات لازم برای راه اندازی پروژه نفلین سینیت تمام شده و با پیمانکاری و مجری‌گری قرارگاه خاتم‌الانبیاء شروع خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که امیدواریم با همکاری تمامی دست اندرکاران تولید، اشتغال و فرهنگ آینده خوبی را برای استانمان رقم بزنیم، گفت: پروانه‌های معادنی که مورد بهره برداری قرار نگرفته، ابطال می‌شود و تلاش ما در این رابطه جدی خواهد بود.

افزایش ۵۰ درصدی صادرات در سال ۹۸

وی با بیان این‌که علی‌رغم شرایط دشوار طی سال‌های اخیر، صادرات استان در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷، رشد ۵۰ درصدی داشته و از دو میلیارد دلار به ۳.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است، گفت: برای سال‌جاری نیز صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، پورمحمدی با اشاره به شاخص‌های حوزه کشاورزی نیز تاکید کرد: کشت گلخانه‌ای در استان نیز از ۵۵ هکتار به ۱۶۰ هکتار رسیده است.

وی با بیان این‌که آمار بیکاری استان را مرکز آمار اعلام کرده است، افزود: کاهش میزان بیکاری شاید یک علتش فصلی بودن اشتغال باشد، علت دیگر هم این هست که هرم سنی جمعیت در حال تغییر است؛ اگر رکود اقتصادی حاکم نبوده و مشکل خاصی پیش نیاید تغییر هرم سنی جمعیت موجب کاهش تعداد بیکاران می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که استان ما در مسیر سه کریدور ترانزیتی قرار دارد، گفت: میزان سرمایه گذاری در استان نیز افزایش یافته است.

وی در حوزه چالش‌های آبی استان نیز گفت: هر ساله پنج درصد مصرف آب افزایش می‌یافت که امسال به خاطر کرونا ۳۸ درصد افزایش یافت، بر این اساس به عنوان راهکار مقطعی و کوتاه مدت قرار شد که واحدهای صنعتی دارای چاه، از آب آن به اندازه سهمیه مصرف خود استفاده کنند؛ همچنین در پروژه انتقال آب نهند به تبریز هم لوله‌ها تعمیر شده و حجم لوله‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که راهکار بلند مدت در حوزه چالش‌های آبی، انتقال آب ارس به تبریز است که ۳۵ کیلومتر آن تمام شده است، اظهار کرد: کارهای مربوط به ۱۰۵ کیلومتر از هرزندات تا تبریز نیز انجام شده است، منتهی این پروژه به واسطه فاینانس خارجی در هیئت دولت تصویب شده بود که در خصوص تامین اعتبار آن مشکلاتی ایجاد شد و الان به دنبال داخلی کردن آن هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا