فعالیت درجه یک گسل تبریز آغاز شده است

ارک خبر- مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب گفت: گسل تبریز در طی ۳ ماه گذشته، فعالیت درجه یک خود را آغاز کرده است، اما نمی‌توان زمان دقیق زمین‌لرزه را مشخص کرد.

ارک خبر- مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب گفت: گسل تبریز در طی ۳ ماه گذشته، فعالیت درجه یک خود را آغاز کرده است، اما نمی‌توان زمان دقیق زمین‌لرزه را مشخص کرد.

عبدالحمید سرتیپی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه گسل تبریز نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل دنیا شناخته شده است و در تمام آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها بر روی آن مطالعه می شود، افزود: این گسل در ۳ هزار و ۵۰۰ سال اخیر بارها تبریز را زیر و رو کرده و به عنوان بزرگترین مخاطره بالقوه این شهر هر لحظه ممکن است دوباره چنین حادثه ای روی دهد.

وی با تاکید بر جلوگیری از ساخت و ساز در حریم گسل تبریز، اظهار داشت: تمامی گسل‌های اصلی و فرعی بر روی شهرستان تبریز شناسایی و شناسنامه دار شده اند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال باختری، در خصوص دلیل ایجاد زمین لرزه در گسل تبریز گفت: صفحات عربی که به سمت ایران حرکت می‌کند در اثر فرو رانش به صفحه فلات ایران باعث فشردگی و حتی شکستی تا چند متر می‌شود و در نتیجه زلزله در جهت جبران این شکستی‌ها رخ می‌دهد.

سرتیپی، با اشاره به اینکه سه مولفه کلیدی موقعیت مکانی، بزرگی و زمان در بروز زمین لرزه ها موثر است، ادامه داد: در کشور ما ۲ مولفه مکان و بزرگی زمین لرزه احتمالی را می‌توان با بررسی تاریخ زمین‌لرزه‌ها و مطالعات دیرینه شناسی با قاطعیت مشخص کرد اما زمان رخ دادن زمین لرزه قابل پیش بینی نیست.

وی با اشاره به افزایش خطر گسل تبریز، یادآوری کرد: هر زمین لرزه‌ای در طول ۳۰۰ سال گذشته توانسته جابجایی ۴ متری در صفحه زمین شناختی ایجاد کند که فوق العاده خطرناک است.

سرتیپی، با بیان اینکه برخی مطالعات کامل ژئوفیزیک در این اداره کل انجام می شود تا نرخ لرزش برای هر گسل و حریم آن مشخص شود، افزود: پس از وقوع زمین لرزه اهر و ورزقان، احداث یک مرکز پیش نشانگر در تبریز مصوب شد که اکنون تمام مقدمات آن انجام شده است و این مرکز با استفاده از امواج الکترومغناطیسی پیش از وقوع زمین لرزه علائم رخ دادن آن را مشخص می‌کند.

گسل تبریز یکی از ساختارهای خطی ایران است که در طول ۱۰۰ کیلومتری از کوههای میشو (در غرب) تبریز تا بستان آباد (در شرق) این شهر قابل ردیابی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا