رافائل گروسی از تمایل ایران برای تداوم همکاری با آژانس قدردانی کرد

 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ملاقات روز سه‌شنبه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از تمایل وی برای تداوم همکاری‌های جمهوری اسلامی با آژانس قدردانی کرد.

 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ملاقات روز سه‌شنبه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از تمایل وی برای تداوم همکاری‌های جمهوری اسلامی با آژانس قدردانی کرد.

رافائل گروسی عصر سه شنبه در حساب توئیتری‌اش افزود: در ادامه مذاکراتم در تهران، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم.
وی افزود: از علاقه‌مندی ظریف برای تداوم همکاری‌های ایران با آژانس قدردانی می کنم.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان هم تأکید کرد همکاریهای ایران  و  آژانس همواره بر مبنای تعهدات بین المللی و در چارچوب فنی و حرفه ای بوده است.

ظریف افزود :همانطور که آژانس نیز بارها تایید کرده است بیشترین همکاریها در حوزه پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد و این مسیر میتواند در همین چارچوب  ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد با حل اختلافات موجود بر اساس اعتماد متقابل، همکاری های دو طرف در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حسن نیت ادامه یابد.

در این دیدار آقای گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد که آژانس وظایف خود را بر اساس اصول بیطرفی و حرفه ای گری و همچنین در چارچوب صرف ملاحظات فنی انجام می دهد.

وی افزود همکاریهای بین ایران و آژانس در گذشته به نفع دو طرف بوده و با غلبه بر برخی مشکلات ، می توان این همکاریها را ادامه داد.

گروسی دیشب در راس هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شد. وی در بدو ورود مورد استقبال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی  ایران و کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در اتریش قرار گرفت.
مدیر کل آژانس صبح امروز با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد و از تلاش دو طرف برای توافق در خصوص مسائل پادمانی خبر داد.
وی در نشست خبری با علی اکبر صالحی تصریح کرد: در دوران تصدی من در آژانس، اجازه نخواهم داد کسانی از آژانس برای اهداف خود سوء استفاده کنند. ایران یکی از جاهایی است که بازرسی‌های مختلفی از آنجا به عمل امده است ولی یکسری موارد وجود دارد که نیاز به شفافیت دارد و هیچ تغییری در رویکرد آژانس حاصل نشده است، همکاری ما سازنده و تعاملی است.
وی ابراز امیدواری کرد که آژانس بتواند بر فعالیت‌های هسته‌ای عربستان سعودی نیز نظارت داشته باشد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من هیچ گرایش سیاسی ندارم و نظارت‌های آژانس بر اساس مسائل فنی است، اما یکسری موارد وجود دارد که باید انجام شود. گاهی اوقات مواردی پیش می‌آید که نیازمند شفاف‌سازی است.

گروسی اظهار داشت: ‌آژانس رابطه انفرادی با کشورها دارد و هیچ کشور سومی نمی‌تواند بر روابط آژانس با کشورها تاثیر بگذارد. تمامی گزارشاتی که آژانس منتشر می‌کند به طور سیستماتیک و با حساسیت ویژه منتشر می‌شود. دولت‌ها می‌روند اما این آژانس است که می‌ماند.
وی درباره رابطه ایران و آژانس هم گفت: ‌رابطه ایران و آژانس مهم است. ضمانت می‌دهم که نفوذی در آژانس نیست ولی فشار هست. که این هم بخشی از سیاست جهانی است. تا جایی که می‌توانیم اجازه نمی‌دهیم فشارها روی ما اثر بگذارد.
بر اساس برنامه اعلام شده، وی همچنین قرار است با رئیس جمهوری کشورمان هم ملاقات کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا