اقتصاد مناسب ایران

 

 *مدیرمسئول – محمّد اشراقی

بحث انتخاب اقتصاد مناسب برای  ایران سابقه طولانی دارد. اقتصاد سنتی ایران از سال های دور کم و بیش کشاورزی بوده است. ظاهرا برای ایران، با آب و هوای به طور متوسط نیمه خشک ، اقتصاد عمده جز کشاورزی نمی توانست باشد

.بنابراین تا صدسال پیش درکنار سایر فعالیت های فرعی اقتصادی عمده مردم ایران روستائی بوده  و به کشاورزی اشتغال داشته اند.

با رشد انواع صنایع ، علوم و فنون در دنیا و سرایت تدریجی  آنها به ایران، گرایش به سایر رشته های اقتصادی و صنعتی درکنارکشاورزی و دیگر رشته های سنتی اقتصادی مطرح گردید .بتبع این تغییرات  از شش دهه پیش ، نوعی تمایل به گزینش انواع رشته های دیگر صنعتی  اصلی وفرعی اقتصاد ، صنعت و تجارت نیز مطرح گردید.

گزینه های عمده  مطرح دراین مورد،  کشاورزی ، صنایع بسته بندی ، صنایع فلزی، صنایع لوازم خانکی ، گردشکری ، صنایع دستی بوده و هست. برای هرکدام از رشته های یاد شده محاسن ومعایبی مطرح بوده و هم اکنون هم است.

در مقطع فوق الذکر نیمه خشک بودن آب و هوای ایران، سرمایه گزاری در کشاورزی را با تردید روبرو می کرد. روی کرد به صنایع سنگین و سبک را مطلوب می نمود.

وعمدتا حرکت به سوی گردشگری را با توجه به اشتغالزایی زیاد ونیاز کمتر به سرمایه  و وجود جاذبه های توریستی را رویکردی مؤفق ترسیم مینمود. حالت تئوریک فوق، تقریبا امروز هم مطرح است.

با اینکه روند تحولات اقتصادی  وسرمایه گذاری بخشهای دولتی و خصوصی درایران از تمایلات و الگوهای خاصی تبعیت کرده است ، وضع اقتصادی ایران تاحدودی در وضعیت عادی سیاسی و اقتصادی مناسب است

ولی با تغییر اوضاع سیاسی ، اقتصادی و صنعتی در دنیا ، لزوم انجام تغییر در وضع صنایع کشور  نیز احساس می شود و لزوما مورد توجه سرمایه گزاران دولتی و خصوصی قرارمی گیرد. دراین مقطع توجه به رشد صنایع الکترونیک باید بیش ازپیش مورد عنایت اهالی سرمایه وعلم ، فناوری و صنعت قرارگیرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا