فضای مجازی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

فضای مجازی امروزه کارکرد ها و آثارمثبت فراوانی دارد.  نفوذ وسیع و عمیق فضای مجازی بین مردم، این فضا را از لحاظ کاربرد و کارکرد بیش از چند وزارتخانه دولتی مهم و مؤثر ساخته است. چند وزارتخانه یعنی سالانه چند میلیارد تومان بودجه که ازبیت المال صرف می گردد.

بعبارت دیگر، فضای مجازی منهای بعضی از
ویژگی های ظاهرا منفی مورد بحث ، درواقع بمثابه ارگان های بی مزد ومواجب در خدمت دولت و مردم قراردارند و به عنوان ابزار و رابطی سریع و مطمئن  در جامعه فعال می باشد .

فضای مجازی برای دولت نقش مانیتورینگ عمومی و جامعی را بازی می کند. مانیتورینگی که در
کوتاه ترین زمان با وسیعترین ابعاد عمل می کند.
می دانیم که در سازمان اداری ایران مرجع شناخته شده ای دراین خصوص وجود ندارد.

نارسائی سیستم ها، معمولا بعداز بروزعوارض و آسیب ها شناسایی و برطرف می گردند. البته این تاخیر و کندی عمدتا ناشی از کهنه گی ساختارها
می باشد، که باید رفع گردد. زیرا خود ارزیابی ،عیب یابی و رفع عیوب انواع  ساختارهای اداری هرچه سریع باشد، پر ثمرتر خواهند شد. توضیح اینکه این وظیفه را اکنون ، بدون هزینه کاربران فضای مجازی با انگیزه ها مثبت یا منفی انجام می دهند.

باوراین است که مسئولین هوشمند به این خصیصه مثبت فضای مجازی بخوبی آگاهند. پدیده ها وقتی مثبت و مفید تلقی می شوند که درارزیابی کلی از ترازی مثبت برخوردار شوند. درمیان نهادها وپدیده ها بندرت می توان موردی کاملا مثبت و یا منفی سراغ گرفت .

بنابراین آنانکه به محدود یا مسدود سازی فضای مجازی دل بسته اند، باید به تراز مثبت این پدیده مثبت درامور مربوط به  تسهیل ارتباطات جامعه ، تنویر افکارعمومی، اقناع روانشناختی مردم دربازگوئی افکار و اعتراضات، پایین آوردن انواع هزینه های مادی ومعنوی فردی و جمعی ، روانسازی انواع جریانات اقتصادی، صنعتی و اطلاع رسانی، بالاخره ارتقا سطح کمی و کیفی جامعه، عنایت بیشتر وتوجه عمیقتری داشته باشند.

دغدغه های مربوط به محدود یا مسدود سازی فضای مجازی، مثل نگرانی های تجربه شده در اغلب پدیده های  تازه که معمولا نخست با مقاومت روبرو می شوند ولی بعد ازمدتی جا می افتند، می باشد. مثل رسانه هایی چون اینترنت و ماهواره که بعد از مبارزه و مقاومت های شدید هم اکنون عادی شده اند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا