ایران هراسی انگلیسی ها برای رونق همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان

 وزیر دفاع انگلیس با چشم‌پوشی از جنایت‌های گسترده و فاجعه‌بار رژیم متجاوز آل سعود در جنگ یمن و با هدف گسترش همکاری‌های پرسود تسلیحاتی با ریاض، ایران را به حمایت از تروریسم در منطقه با پشتیبانی از جنبش انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان متهم کرد.

 وزیر دفاع انگلیس با چشم‌پوشی از جنایت‌های گسترده و فاجعه‌بار رژیم متجاوز آل سعود در جنگ یمن و با هدف گسترش همکاری‌های پرسود تسلیحاتی با ریاض، ایران را به حمایت از تروریسم در منطقه با پشتیبانی از جنبش انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان متهم کرد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، «بن والاس» در گفت ‌وگو با شبکه العربیه مدعی شد که دولت لندن به حمایت از عربستان در برابر حملات جنبش انصارالله ادامه خواهد داد.

وی به رغم فشار افکار عمومی و اعتراض گروه های حقوق بشری در انگلیس، افزود که دولت این کشور به فرآیند صدور مجوز فروش سلاح به عربستان ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع انگلیس اضافه کرد که لندن از امنیت عربستان در برابر حملات انصارالله دفاع خواهد کرد.

او با بیان اینکه همکاری‌های انگلیس و عربستان محدود به تجارت سلاح نیست، به سطح قوی روابط دفاعی دو طرف اشاره کرد و اطمینان داد که لندن، تمایلی به همکاری‌های نظامی با ایران نداشته و قصد فروش سلاح به تهران را ندارد.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی که امنیت خود را به وعده‌ طرف‌های غربی گره زده، از شکست آمریکا در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به وحشت افتاده و نگران گسترش همکاری‌های نظامی تهران با سایر کشورهاست.

موعد تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس برجام اکتبر سال جاری (مهرماه) خاتمه می‌یابد و آمریکا ماه گذشته شکست مفتضحانه‌ای را در خصوص تصویب این قطعنامه متحمل شد.

از سویی، دولت انگلیس در حالی وعده تأمین امنیت عربستان را داده که از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود ۶ میلیارد پوند سلاح به رژیم سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

بر اثر تجاوز ائتلاف آمریکایی- سعودی به یمن تاکنون هزاران یمنی کشته شده و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

چندی پیش یک نشریه انگلیسی فاش کرد که دولت لندن در حال کمک به آموزش نظامی ۱۷ کشوری است که در فهرست ناقضان حقوق بشر وزارت امور خارجه انگلیس قرار دارند.

رهبر سابق دومین حزب سیاسی انگلیس در نامه‌ای شدیدالحن به «بوریس جانسون»، سیاست دولت لندن در این خصوص را مورد انتقاد قرار داد و خواستار تجدید نظر فوری در این زمینه شد.

«جرمی کوربین» در این نامه که تصویر آن را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده نوشته است؛ آموزش نظامی به کشورهایی که پیشینه حقوق بشری تکان دهنده و با مردمشان رفتار غیر انسانی دارند، اقدامی نفرت انگیز و شرم آور است و باید سریعاً به این موضوع پرداخته شود.

او در نامه یادشده، از نخست وزیر انگلیس این پرسش را مطرح کرده که آموزش نظامی به کشوری همچون عربستان سعودی که با حمله به یمن فاجعه انسانی به بار آورده است، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

این سیاستمدار انگلیسی با بیان اینکه «این مساله بسیار جدی است و باید بدون فوت وقت پیگیری شود» افزود: من از شما تقاضا دارم که در اسرع وقت با مقامات وزارت دفاع مذاکره کنید تا مقررات مورد استفاده برای آموزش نظامی به کشورهای خارجی بازنگری شود.

کوربین خاطر نشان کرد که تنها از این طریق، ملت‌های مظلومی که حقوق شان توسط دولت های متجاوز نقض می‌شود، احساس آسایش خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا