بچه ها به ایستگاه مدرسه رسیدند، بر رعایت پروتکل‌ها باید نظارت شود

با وجود آنکه، آمار شیوع کرونا در مازندران، چند روزی کاهش یافته اما با آغاز سال تحصیلی، نگرانی خانواده‌ها از ابتلای فرزندان‌شان به دلیل حضور در مدارس، افزایش یافته است، این در حالی است که مسئولان با برنامه‌ریزی، شرایط حضور دانش‌آموزان را فراهم کرده‌اند.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا ،امروز زنگ بازگشایی مدارس در حالی نواخته شد که همه نگران و دغدغه‌مند شیوع بیشتر کرونا هستند، بازگشایی امسال مدارس و آغاز سال تحصیلی برای کودکان و نوجوانان تفاوتی بسیار با سال های تحصیلی پیشین دارد و به دلیل بی سابقه بودن این وضعیت شرایط سختی ایجاد کرده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در صفحه مجازی خود آورده است که عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در نامه‌ای به ستاد ملی مبارزه با کرونا، درخواست کرد که از جان میلیون‌ها دانش آموز دفاع کنند.

اما سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشتی معتقد است که نمی‌توان امر آموزش را تعطیل کرد، همان طور که در همه ماه‌های اخیر بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی به نوعی با وجود کرونا انجام شده، آموزش نیز انجام و به هر حال در شیوه‌ها دچار تغییراتی نسبت به سال‌های قبل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه قرار بر این شده که از ۱۵ شهریور ماه برنامه‌های آموزشی آغاز شود، گفته است: ” به طور مثال این برنامه‌ها از صداوسیما نیز از همان ۱۵ شهریور شروع می‌شود. در عین‌حال وزارت آموزش و پرورش در زمینه شیوه‌های آموزشی در سال تحصیلی امسال اطلاع رسانی می‌کند، اما آنچه برای وزارت بهداشت بیش از هر چیزی اهمیت دارد، سلامت دانش آموزان، والدین شان، معلمان و کارکنان واحدهای آموزشی است که با تدوین پروتکل‌های بهداشتی و آموزش‌های ارائه شده امیدواریم بهترین نتیجه حاصل شود و با تمهیدات وزارت آموزش و پرورش همه دانش آموزان هم به تحصیل ادامه دهند.”

اما در مازندران گرچه آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ طی روزهای اخیر نسبت به یک سوم زمان پیک موج دوم کاهش یافته است اما این استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا به نگرانی های والدین در مورد تحصیل فرزندانشان و سلامت آنان و همچنین بلاتکلیفی درباره نحوه برگزاری کلاس ها به شکل حضوری یا غیر حضوری اضافه شود.

در این میان احمد حسین زادگان استاندار مازندران گفته که در نقاط قرمز کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود، بعلاوه شرایط بازگشایی مدارس به طور کامل در دستورالعمل پیش بینی شده است؛ هم می تواند کلاس ها مجازی و هم شیفت بندی به صورت یک روز در میان و هم به صورت حضوری و فیزیکی برگزار شود.

استاندار مازندران تصریح کرده که با عنایت به نزدیکی ارتباط معلم و دانش آموز در مقطع ابتدایی، طرح بسیار خوبی تحت عنوان ” والد معلم ” با مشارکت خانواده ها به اجرا در می آید و خانواده ها، آموزش و پرورش را در تعلیم و تربیت یاری می رسانند.”

حسین زادگان با بیان اینکه در مدارسی که فضای فیزیکی کمتری داریم و در مدارس دولتی که امسال اقبال بیشتری به آن نشان داده شده است، سعی کردیم محدودیت های لازم را اعمال کنیم که آسیبی متوجه معلمین و دانش آموزن نشود، خاطرنشان کرده که نحوه ورود و خروج دانش آموزان به مدارس، ساعت آموزش و ساعات تفریح دانش آموزان نیاز به توجه جدی دارد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه امسال طرح سلامت همیاران پیش بینی شده است، اظهار کرده است که این طرح به این صورت است که دانش آموزان سفیر سلامت و کرونا می شوند تا هم داوطلبانه از خودشان و هم از سلامت دانش آموزان در مقابل کرونا مواظبت کنند.

پیش‌بینی می شود مازندران برای سال تحصیلی جدید میزبان ۵۶۰ هزار دانش آموز باشد که ۴۴۸۰ مدرسه تحصیل خواهند کرد.

علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز گفته که چراغ آموزش و تعلیم و تربیت در مدارس روشن خواهد ماند، معلمان، مدیران و کادر مدرسه در مدارس حضور پیدا خواهند کرد و اختیار حضور دانش آموزان در مدارس با خانواده ها خواهد بود. خانواده‌ها تصمیم می گیرند که از روش های حضوری یا غیر حضوری برای آموزش کنند.

وی با بیان این‌که دانش آموزان براساس جمعیت کلاس توسط مدیر مدرسه گروهبندی شده و در مدرسه حضور پیدا می کنند، تصریح کرد: دانش آموزان به صورت زوج و فرد و چرخشی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی که پروتکل ۰۵ است در کلاس حضور پیدا می کنند. یک رابط بهداشتی و همیار سلامت کرونایی نیز از بین عوامل مدرسه و دانش آموزان انتخاب می شوند تا ناظر رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند.

سعدی پور اولویت آموزش را آموزش حضوری دانسته و خاطرنشان کرد: حضور در کلاس‌ها با گروه‌های کوچک اتفاق می‌افتد و کلاس‌ها دچار ازدحام نمی شوند. آموزش حضوری بیشتر اهداف تعلیم و تربیت را محقق می‌سازد و آموزش چهره به چهره و حضوری بیشتر تاثیر دارد. از الگوهای خوب مدیریت حضور دانش آموزان در مدرسه گروه بندی، نوبتی شدن حضور، چرخشی کردن و تنظیم ساعات آموزشی از ۲۵ دقیقه در دوره ابتدایی تا ۳۵ دقیقه در دوره متوسطه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، مدیرکل آموزش وپرورش مازندران زنگ تفریح دانش آموزان را نیز به صورت نوبتی ذکر کرده و افزود: مدت زمان زنگ تفریح ۱۰دقیقه و به صورت ضربدری است و با جدول تنظیم شده مدیر مدرسه خواهد بود تا ساعات تفریح هر کلاس با کلاس دیگر متفاوت و غیر همزمان باشد. در این صورت تجمعی در حیاط مدرسه اتفاق نخواهد افتاد. اگر در مدرسه ای بابت ورود و خروج دانش آموزان و ضد عفونی مدارس کمبود نیرو وجود دارد بر اساس مصوبه ستاد کرونا استان مازندران شهرداری ها، دهیاری ها و غیره موظف به کمک هستند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر۶۸۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا