بیش از 70 درصد داروهای تقلبی در فضای مجازی عرضه می شود

خبرگزاری ارک، ادموند دارویو روز پنجشنبه در همایش مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی افزود: داروهای تقلبی که در فضاهای مجازی در نقاط مختلف دنیا عرضه می شود برچسب کانادا را دارند اما در صورتی است که این داروها در این کشور تولید نمی شوند.

وی ادامه داد: این داروهایی که برچسب کانادا خورده در تمامی نقاط دنیا تولید می شود و وارد چرخه دارویی کشورهای مختلف جهان می شود و به بیماران داده می شود بدون اینکه بیمار اطلاعی از تقلبی بودن آن داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشور آلمان تا حدود زیادی مشکل داروهای تقلبی در کشورش را حل کرده است، تصریح کرد: مقامات گمرک در کشورها نظارت چندانی بر داروهای وارده ندارند اما می توان با نظام یکپارچه کدینگ بخشی از این مشکلات را حل کرد چرا که از طریق این نظام یکپارچه می توان از اصل یا تقلبی بودن دارو مطلع شد.

دارویو ادامه داد: باید نظامی برای کنترل دارو در سطح فضای مجازی داشته باشیم تا جلوی فعالیت افراد سودجو در حوزه داروهای تقلبی و قاچاق گرفته شود.

وی یکی از مشکلات در حوزه داروهای قاچاق را عدم پیگیری منابع ورود این نوع داروها عنوان کرد و گفت: باید نظارت بر داروهای تقلبی بیشتر شود چرا که هرساله جان بسیاری از مصرف کنندگان این داروها را می گیرند.

رییس حفاظت و امنیت جهان در شرکت سانوفی گفت: از آنجا که آمار دقیقی از میزان مرگ و میر ناشی از استفاده این نوع داروها در جهان نداریم، متاسفانه هر ساله به این اعداد و ارقام نیز افزوده می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان مرگ و میر بالای استفاده از داروهای تقلبی اما اقدام قضایی مناسبی برای تولیدکنندگان یا توزیع کنندگان این نوع داروها در نظر گرفته نشده است.

دارویو با بیان اینکه نبود همکاری های بین المللی در زمینه این فعالیت های مجرمانه چالشی جدی است، افزود: در حال حاضر هیچ کشوری وجود ندارد که ادعایی مبنی بر نداشتن داروهای تقلبی در کشورش داشته باشد اما می توانیم با اقدامات مناسب این موضوع را به حداقل برسانیم.

وی اظهار داشت: راههای مختلفی برای وارد کردن داروهای تقلبی در کشورهای مختلف جهان وجود دارد و متاسفانه مشاهده شده که داروهای تاریخ گذشته نیز وارد سیستم می شود و حتی دارو را با شبه استاندارد بازتولید می کنند و این نشان می دهد که کنترلی بر شرایط تولید داروهای تقلبی وجود ندارد.

رییس حفاظت و امنیت جهان در شرکت سانوفی گفت: آفریقا، آمریکای لاتین و مرکزی و استرالیا در زمینه داروهای تقلبی پرریسک و پرخطر هستند و قطعا افراد سودجو منفعت زیادی از این فعالیت مجرمانه دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که سودجویان به جای کوکایین به سمت عرضه داروهای تقلبی بروند سوآوری بیشتری برای آنان دارد و متاسفانه هیچ نظامی در کشورها با ریسک بالا وجود ندارد که این افراد را مجازات کند.

وی با بیان اینکه قانون در این کشورها جهات مبارزه با جرائم سازمان یافته قوی نیست، گفت: همین امر باعث شده که قاچاقچیان با فراغ بال به جرم خود ادامه دهند.

همایش مبارزه با قاچاق دارو و دارهای تقلبی امروز پنجشنبه با حضور مسوولانی از سازمان غذا و دارو و مسوولانی از شرکت سانوفی در هتل اوین تهران برگزار شد.

منبع:ایرنا

دکمه بازگشت به بالا