جریمه‌های کرونایی؛ از تصویب تا اجرا/ مردم را خانه‌نشین کنید

پیشنهاد جریمه خاطیان پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بحران کرونا، شاید در نگاه اول قابل قبول باشد، اما واقعیت این است که با کدام اهرم نظارتی، قرار است مردم کوچه و بازار را جریمه کنیم.

به گزارش ارک خبر به نقل ازمهر،شدت گرفتن کرونا در کلانشهرهای کشور از جمله تهران، باعث شده تا مسئولان امر به فکر برخورد با کم کاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند. از همن رو، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران، گفته است که به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده‌ایم با افراد خاطی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به شکل دیگری برخورد شود.

پیشنهادی که به ستاد ملی کرونا داده شده است، در مرحله اول جریمه نقدی است. در مرحله دوم، محرومیت اجتماعی و در مرحله سوم، چنانچه تکرار شود، برخورد قضائی پیش بینی شده است. اما، سئوال اینجاست که تا چه اندازه می‌توان باور داشت این نوع برخورد قهری با شهروندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، شدنی باشد. قطع به یقین، باور این موضوع تا حدود زیادی سخت و غیر ممکن است.

مگر می‌توان مردم کوچه و بازار را که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، جریمه کرد.

در همین حال، برخورد با واحدهای صنفی متخلف که دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده گرفته‌اند، مورد تاکید وزارت بهداشت قرار دارد. اما، اینکه بتوان وارد همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها و رستوران‌ها و…، شد و آنها جریمه یا پلمب کرد، باز هم دشوار و سخت است. مگر وزارت بهداشت چه تعداد بازرس بهداشت محیط دارد که بخواهند میلیون‌ها واحد صنفی و شغلی را در سراسر کشور، بازدید و با متخلفان، برخورد کنند.

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: زمانی که قرار شد واحدهای صنفی بازگشایی شوند، صاحبان اصناف تعهد الکترونیکی دادند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد و حالا که مشاهده می‌کنیم اجرای دستورالعمل‌ها کمرنگ شده است، باید جرایم اعمال شود و حتی واحدهای متخلف پلمب شوند.

وی افزود: به طور مثال اگر راننده تاکسی، مسافر بدون ماسک سوار کرد باید با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، خود راننده تاکسی جریمه شود.

رئیسی گفت: در هواپیماها، مراکز فروش و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای اگر شیوه نامه‌ها رعایت نشود باید مسئولان آن‌ها جریمه شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: کمترین میزان رعایت شیوه نامه‌ها در تهران اتفاق می‌افتد به همین علت اعمال جرایم از شهر تهران آغاز خواهد شد.

در همین حال، پیش بینی‌ها حاکی از پاییز و زمستان سخت ویروسی است. آن طور که قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت گفته است؛ قطعاً پاییز و زمستان آسوده‌ای برای ما نخواهد بود، مگر اینکه مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

وی با عنوان این مطلب که ستاد ملی کرونا به نقطه‌ای رسیده که می‌خواهد محدودیت‌های بیشتری را ایجاد کند و قرار است اختیارات استانداران در این زمینه بیشتر شود، گفت: ما تابستان بسیار سختی داشتیم و قطعاً پاییز و زمستان آسوده‌ای برای ما نخواهد بود مگر اینکه مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

در همین حال، استان‌های اصفهان و مرکزی به مدت یک هفته تعطیل شدند و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در نامه‌ای به استاندار تهران، پیشنهاد یک هفته‌ای تهران را درخواست کرده است.

به نظر می‌رسد که تنها راه مقابل با شدت گرفتن کرونا در کلانشهر تهران و سایر استان‌های قرمز، تعطیلی باشد. زیرا، به نظر نمی‌رسد که بتوان با جریمه مردم کوچه و بازار، نسبت به کنترل بیماری امیدوار بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا