راهکار خروج تهران از وضعیت قرمز/ قرنطینه هم می‌تواند گزینه باشد

اوضاع کرونا در تهران به شدت نگران کننده است و همین مسئله سبب شد تا محدودیت‌های کرونایی یک هفته دیگر تمدید شود. اما، سئوال اینجاست که آیا این محدودیت‌ها جواب می‌دهد.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر، شرایط بیماری کرونا در سراسر کشور به گونه‌ای است که عنوان می‌شود حتی یک نقطه سفید هم نداریم. در همین حال، وضعیت این بیماری در برخی استان‌ها از جمله استان تهران، به گونه‌ای است که نمی‌توان دست روی دست گذاشت و منتظر ماند تا کرونا برود.

آن طور که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، عنوان داشته است؛ تهران در وضعیت فوق قرمز قرار دارد. یعنی شرایط به گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستانی کاملاً اشغال شده و به ناچار از ظرفیت بیمارستان‌های نیروهای مسلح و سازمان تأمین اجتماعی برای بستری‌ها استفاده شده است.

به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، وضعیت بستری‌ها از ترخیصی ها پیشی گرفته است و شرایط به گونه‌ای است که کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد؛ از ۱۵ مهر تاکنون در کشور ۳۵ هزار و ۳۱۵ نفر بستری داشتیم که از این تعداد ۲۷ هزار و ۴۷۵ نفر در بخش عادی, ۷ هزار و ۸۴۱ نفر در بخش ویژه و سه هزار و ۱۳۷ نفر از این بیماران دارای لوله تنفسی و در شرایط بسیار شدید این بیماری هستند.

این آمار در تهران به مراتب وخیم‌تر شده است که علت اصلی آن نیز، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. به طوری که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران ۴۶ درصد گزارش شده است که پایین‌تر از میانگین کشوری است. همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، استفاده از ماسک توسط مردم استان تهران در مراکز و اماکن عمومی ۵۹ درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۵۰ درصد است. میزان استفاده از ماسک توسط کارمندان ادارات و بانک‌ها ۷۹.۴ درصد و صنوف و صنایع ۴۵ درصد گزارش شده است که میزان استفاده در این دو گروه یاد شده در استان، پایین‌تر از میانگین کشوری است.

حالا قرار است از امروز استفاده از ماسک از درب منزل اجباری شود. اما، مشاهدات صبحگاهی خبرنگار مهر از وضعیت ترددهای شهروندان، نشان داد که نظارت بر چنین دستورالعملی، امکان پذیر نیست و ما نمی‌توانیم با چنین مصوبه‌هایی در کنترل بیماری موفق باشیم. به ویژه در کلانشهر تهران که روزانه چند میلیون سفر درون شهری صورت می‌گیرد و میلیون‌ها نفر از صبح تا شب وارد شهر شده و خارج می‌شوند.

گفته می‌شود که اقدامات انفعالی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با گلایه‌ها و اعتراضات شدید کادر پزشکی همراه بوده است. چرا که بر این عقیده‌اند که باید دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تری اتخاذ و اعمال شود.

اینکه بخواهیم اجباری شدن استفاده از ماسک از درب منزل را بهانه خوبی برای کنترل بیماری بدانیم، قابل هضم نیست. زیرا، نه توان نظارتی وجود دارد و نه اینکه می‌توانیم افراد خاطی را جریمه و مجازات کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت، عنوان داشته است که مبتلایان به کووید ۱۹ با علامت یا بی علامت, حتماً باید قرنطینه شوند و بخش خصوصی هم مکلف است موارد مثبت کووید ۱۹ را اعلام کند و رؤسای دانشگاه‌ها مکلف هستند تک تک بیماران را تعقیب کنند و مجازات کسانی که آزمایش کرونا آنها مثبت است و تخطی می‌کنند، شدیدتر خواهد شد.

به نظر می‌رسد طرح این موضوع هم چندان قابلیت اجرایی نداشته باشد و فقط برای رفع تکلیف از مسئولیت‌ها، عنوان شده است. زیرا، این قرنطینه چگونه قرار است انجام شود. در حالی که روزانه ۷۰۰ هزار کارمند و شاغل در دستگاه‌های مختلف پایتخت حضور دارند، ما چگونه می‌خواهیم قرنطینه را باور کنیم.

آنچه مسلم است، شرایط حاد کرونایی در تهران و سایر نقاط قرمز کشور، نیازمند اتخاذ تدابیر شدیدتر از جمله تعطیلی ادارات است.

بررسی‌ها نشان داده است که ترددهای روزانه مهم‌ترین عامل انتقال ویروس است. در مکان‌هایی مثل ناوگان حمل و نقل عمومی که بیشترین محل استفاده افراد شاغل برای رفت و آمد به محل کار است.

در واقع، بهتر است که به جای دستور تعطیلی آرایشگاه‌ها و تالارهای پذیرایی و…، بهتر است دورکاری و تعطیلی ادارات در تهران مورد توجه قرار بگیرد. زیرا، کاستن از میزان بالای ترددهای روزانه، می‌تواند در پیشگیری و کنترل بیماری مؤثر باشد.

در این بین، قرنطینه خانگی هم می‌تواند گزینه‌ای باشد که با تغییراتی در آن، می‌توان امیدوار بود که بتوان تهران را از وضعیت فوق قرمز خارج ساخت. همان طور که معاون کل وزارت بهداشت، بارها عنوان کرده است، تهران به عنوان نقطه تبادل و انتقال ویروس در کشور شناخته می‌شود. لذا، کنترل بیماری در تهران، می‌تواند به کنترل آن در سایر استان‌ها نیز کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا