افزایش ۱۰ هزار تست روزانه کرونا/جریمه ماسک نزدن ۵۰ هزار تومان است

رئیس جمهور با بیان اینکه قرار است ۱۰ هزار تست به تست‌های روزانه اضافه شود، گفت: ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید کیت‌های تست کرونا از خارج در نظر گرفتیم.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر،حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با باین اینکه امروز چهلمین جلسه ستاد ملی کرونا است، اظهار داشت: مردم ما می‌دانند غیر از جلسات ستاد ملی کرونا جلسات فراوانی در وزارت کشور، بهداشت و درمان، بخش تبلیغات و حتی جلسات خود کمیته ها هر هفته برگزار می شود، اما ستاد ملی امروز چهلمین جلسه خود را برگزار کرده است‌. در آغاز می خواهم از مردم ایران که در ایام اربعین پروتکل های بهداشتی را مراعات کردند تشکر کنم. برای مردم خیلی مهم بود در مراسم راهپیمایی در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا شرکت کنند اما بخاطر پروتکل های بهداشتی که آنها را مکلف کرده بود، صرفنظر کردند و زیارات و توجه خود به سالار شهیدان را در مجالس و منازل انجام دادند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: تاکید می‌کنیم برای پایان این هفته که ایام رحلت پیامبر(ص) و ایام شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین علی بن موسی رضا علیه السلام است همچنان پروتکل‌ها را رعایت کنند. امسال دیگر پیاده روی به سمت خراسان رضوی، مشهد و حرم علی بن موسی‌الرضا نداریم و مراسم هم با رعایت پروتکل های ابلاغ شده به مردم برگزار می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه کرونا همه توجه داشته باشیم که عامل اصلی برای فاصله گرفتن از شر این ویروس و ابتلا و مخصوصا موارد حادی که برای برخی پیش خواهد آمد، فرهنگ عامه مردم است که می‌تواند ما را حفاظت و حراست کند. در شرایط فعلی بهداشت شاید بهترین و تنها راه برای مقابله با کرونا باشد. یعنی در شرایطی که ما هنوز دارو و واکسن نداریم، تنها راه مقابله ما رعایت امور بهداشتی و پروتکل‌هایی است که ابلاغ شده است.

۱۰ هزار تست به تست‌های کرونا اضافه می‌شود

وی افزود: مثلا ممکن است ما با آنفولانزا مواجه شویم اما در مورد آنفولانزا هم درمان داریم هم دارو و واکسن هست و هم امور بهداشتی و پیشگیری هست اما در مورد کرونا چون دارو و واکسن نداریم تنها را منحصر به امور بهداشتی است. خیلی مهم است ما بیمار را سریع کشف کنیم و لازم است تست ها را گسترش دهیم. دیروز با وزیر بهداشت صحبت کردم و امروز اعلام کردم ما آماده ایم که ۱۰ هزار تست، علاوه بر تست‌های روزانه‌ای که انجام می‌شد، اضافه شود و ما بودجه آن را تامین می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: روز گذشته با وزیر بهداشت برای خریداری تست‌هایی که در زمان کوتاه بیست دقیقه ای به ما جواب می دهد صحبت کردم. ۱۰۰ میلیون دلار برای این کار و خریدهای خارجی و کیت‌هایی که مورد نیاز است مقرر کردیم. البته در داخل هم در حال ساخت است و ان شاءالله به زودی هم ساخت داخل و هم تامین از خارج خواهیم داشت و یک تحول بزرگی در تست به زودی خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه شاید یک عامل اصلی برای اینکه بتوانیم از بیماری فاصله بگیریم، مسیر انتقال است، گفت: ما یک ویروس، افراد جامعه و مسیر انتقال داریم و این ویروس که فعلا هست و افراد جامعه باید بتوانند خودشان را حفظ کنند اما اینکه این ویروس به انسان برسد، عاملش خود انسان است؛ یعنی یک انسان مبتلا این ویروس را به دیگری منتقل می کند. ممکن است فرد علامتی نداشته باشد و توانمند و نیرومند باشد و از لحاظ پادتن قوی باشد اما ناقل است. پس مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم. ویروس هست، جامعه هست و باید بتوانیم جلوی مسیر انتقال را بگیریم.

بیمار کرونایی از قرنطینه خارج شود ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود

رئیس‌جمهور بیان کرد: برای جلوگیری از مسیر انتقال به محض اینکه فرد متوجه این بیماری شد باید به خانواده و محل کار خود اعلام کند و این امروز جزو مصوبات ما بود. این فرد باید به مدت دو هفته در قرنطینه بماند و حق ندارد از قرنطینه خارج شود و اگر تخلف کند ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و این برای هر نوبت تخلف است. سامانه و ساز و کار این امر مشخص شده است و وزارت بهداشت مسئول آن است.‌ این مبلغ باید به حسابی که امروز وزارت بهداشت معرفی می‌کند واریز شود و اگر پرداخت نکرد به عنوان بدهکاری فرد از طرق دیگر اقدام می‌شود.

جریمه ماسک نزدن ۵۰ هزار تومان است

وی اضافه کرد: مسأله دومی که جزء مصوبات ما بود، مسأله ماسک بود. در خصوص ماسک همه افراد جامعه باید در اجتماعاتی که حضور پیدا می‌کنند از ماسک استفاده کنند و اگر کسی استفاده نکرد، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود. نیروی انتظامی، بسیج، ناظرین و بازرسین وظیفه دارن دمشخصات افراد را ثبت و به خود فرد اعلام کنند و آن فرد باید ظرف دو هفته پول را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند واریز کند و اگر واریز نکرد بدهکار است و از طرق مختلف بدهی او کسر خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که دارد استفاده می‌کند. ممکن است کسی ماسک ندارد اما به او ابلاغ و اعلام می‌شود که شما فلان روز در فلان خیابان بدون ماسک بودید و ۵۰ هزار تومان موظف به پرداخت جریمه هستید.

روحانی خاطرنشان کرد: بحثی که مصوبه امروز ما بوده فقط برای تهران بزرگ است و امکان دارد به سایر استان‌های مورد نیاز تعمیم پیدا کند.

اصناف رعایت نکنند از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون جریمه می‌شوند

وی ادامه داد: مسأله سوم مورد توجه جلسه امروز، مربوط به اصناف است. اصناف باید مراعات کنند و اگر فرد خدمت دهنده خودش مراعات نکند، جریمه می شود و اگر به افرادی که دارای ماسک نیستند خدمت دهند باز هم جریمه می شوند.

رئیس‌جمهور گفت: بنابر گزارش نظار، برای صنف و فردی که در اصناف مراعات نمی‌کند، در مرحله اول تذکر داده می شود، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می شود و اگر ادامه پیدا کند در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه خواهد شد و اگر ادامه پیدا کند و مراعات نکند در مرحله چهارم محل کسب و کار پلمپ می شود. این چهار مرحله برای فعالان اصناف است که موظف هستند هم خودشان رعایت کنند و هم صرفا به افرادی خدمت دهند که از ماسک استفاده می‌کنند.

روحانی بیان کرد: مورد بعد در مورد حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها است. البته متروها در کنار مراکز پر جمعیت، پاساژها، بازار و مراکز پر جمعیت شهری هستند و تیمی که در آنجا حاضر هستند، حضورا به مردم اعلام خواهند کرد. نیروی انتظامی و بسیج نظار و بازرسین هستند و از سوی وزارت بهداشت به افراد اعلام می‌شود. برای ورد افراد به محوطه مترو همه مراعات‌ها انجام می‌گیرد.

جریمه رانندگان متخلف از پروتکل‌های بهداشتی

وی افزود: در تاکسی و اتوبوس اگر راننده تاکسی مراعات نکند ۱۰۰ هزار تومان جریمه می شود و اگر به مسافر بدون ماسک خدمت دهد به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه می شود. این کار را هم نظار می‌توانند انجام دهند و هم ضابطین. به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است این کار را انجام دهد و هر راننده‌ای را که دید مراعات نمی‌کند، مانند بقیه تخلفات راهنمایی و رانندگی شماره را یادداشت کند و کدی ابلاغ می شود که بر اساس آن افراد جریمه شوند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نسبت به ادارات هم علاوه بر مقرراتی که قبلا داشتیم که در ادارات هم خودشان باید مراعات کنند و هم به کسی که ماسک ندارد خدمت ندهند. در مصوبه امروز برای وردی ادارات هم مقرراتی مشخص شد هم برای حراست، هم نگهبانی. نگهبانی و حراست درب ورودی ادارات باید مانع ورود کسی که ماسک ندارد شوند و اگر حراست و نگهبانی به این وظیفه عمل نکند همه مقررات و تنبیهاتی که قبلاً مشخص کرده بودیم برای کارمند متخلف، برای این فرد نگهبان هم جاری است و همچنین نسبت به روسای بخش ها و ادارات که وظیفه نظارت دارند اگر خودشان به دقت به وظایفشان عمل نکنند مشمول مجازات می شوند.

روحانی ادامه داد: اگر روسای بخش ها و ادارات مراعات نکردند، حراست به بخش مربوطه اطلاع دهد تا مشمول مجازات هایی شوند که قبلاً اعلام کردیم. بنابراین این موارد پنج گانه از قرنطینه، ماسک، اصناف، حمل و نقل و ادارات جرایم‌شان که از حداقل ۵۰ هزار تومان تا حداکثر یک میلیون تومان و در مواردی پلمپ بود، مشخص شد. مجازات کارمندان هم اعمال و اجرا می شود.

وی اظهار کرد: امروز در جلسه ستاد بحث مهمی مطرح شد مبنی بر اینکه در موج اخیر افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند در برخی موارد کل اعضای خانواده هستند مانند پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ و مادربزرگ و این نشان می دهد در داخل منازل و خانواده ها حساسیت ها کاهش پیدا کرده است. مردم ما البته خبر دارند که این موج در اروپا و بسیاری از بخش های جهان، شدیدتر است که همه با آن مواجه شده اند. آمار مبتلایان در چند روز اخیر در برخی کشورهای اروپایی چندبرابر موج آخر اسفند و فروردین است. متخصصین می گویند آب و هوا، سرما و گرما در این زمینه تاثیر ندارد و جهشی در این ویروس رخ نداده و ویروس تقریبا همان شرایط قبلی را دارد اما شرایط انتقال راحت تر شده و امروز در دنیا حد ابتلا بالا رفته است و در کشور ما هم بالا رفته است و ما حتما باید با این مسأله مقابله کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: اما گزارش خوبی داده شد مبنی بر اینکه براساس نمودارها تعداد فوتی ها و مرگ و میر نسبت به ابتلا در پایان اسفند و اوایل فروردین با آنچه امروز است خیلی فاصله دارد و خیلی کاهش پیدا کرده و این به معنای آن است که بخش درمان مراقبت و تلاش بیشتری انجام می دهد و مردم هم مراعات هایی می کنند. در گزارش امروز همینطور آمد اکثر افرادی که دچار مرگ و میر می شوند و فوت می کنند بالای هفتاد سال هستند پس سن در این مسأله بسیار اهمیت دارد. خواهش می کنیم آنهایی که بالای هفتاد سال هستند بیشتر مراقبت کنند. در این نمودار دیدیم از ۷۵ که عبور می کنند موج مرگ و میر افزایش می‌یابد.

روحانی تصریح کرد: لازم می دانم همین جا از مقام معظم رهبری تشکر کنم که نیروهای مسلح را موظف کردند امکانات خود را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند. ان شاءالله این هماهنگی میان وزارت بهداشت و درمان انجام شده است. دیروز وزیر گفتند هماهنگی انجام شده و همچنین برای بخش بیمارستان های مربوط به تامین اجتماعی هم همینطور و همه اینها در صحنه حضور دارند برای اینکه مردم عزیزی که گرفتار می شوند بتوانند در تخت بیمارستانی مداوا و معالجه شوند.

روحانی اضافه کرد: آنچه اهمیت دارد این است که امروز در شرایط سخت تری قرار داریم و همه دنیا در شرایط سخت تری قرار گرفتند. هم با داروی مطمئن و هم واکسن فاصله داریم و هم پاییز و زمستان است و ممکن است بیماری های دیگر مانند آنفولانزا و سرماخوردگی اضافه شود، خواهش ما این است که مردم در رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی مراعات کنند. این بزرگترین عامل برای مقابله با این بیماری در خط اول است و مهمترین مسأله مراعات مردم است و ان شاءالله با مراعات مردم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و شرایط آرام تری داشته باشیم.

وی در پایان بیان کرد: البته در گزارش امروز خوشبختانه ۱۷ استان نسبت به هفته های پیش شرایط بهتری پیدا کردند و مخصوصا بین ابتلا و مرگ و میر در این نمودارها فاصله قابل توجهی ایجاد شده است و از این ۱۷ استان برای تلاش های که انجام دادند، تشکر می کنیم و در عین حال در ۱۲ استان هم همچنان مشکلات داریم که باید توجه بیشتری انجام گیرد تا از این روزهای سخت عبور کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا