غوغا سالاری و تبلیغات *نوشته – محمّد اشراقی

 

غوغا سالاری ابزار قوی برای افراد و گروه هائی است که برای به کرسی نشاندن افکار و عقایدی که در آرامش و بدون غوغای جوها و جمع ها، توان کسب مقبولیت عامه ندارند، بکار گرفته می شود.

غوغا سالاری و تبلیغات وسیع و متراکم گرچه  از قدیم  رایج بوده و در ساختن عقاید و افکار جوامع تاثیر داشته اند،  ولی امروزه با رایج شدن شبکه های اجتماعی، در تولید و تغییر افکار عمومی از سرعت عمل و تاثیر سریع و عمیق تری بر خوردار شده
است.

غوغا سالاری و تبلیغات مثبت و منفی از طریق شبکه های اجتماعی در مسایل اقتصادی منافع و مضار هنگفتی برای افراد و جوامع ذیربط ببار می آورد ، و در  امور سیاسی و اجتماعی نیز  آثار مثبت و منفی عمیق و وسیع غیر قابل تصور در جوامع  می گذارد.

سرعت و وسعت آثار مثبت ناشی از تبلیغات معمول از طریق شبکه های اجتماعی را می توان کاری مطلوب توصیف کرد، ولی مضرات  آثار منفی سریع ایجاد شده از طریق غوغای تبلیغاتی، مضر بوده و از قابلیت قبول و هضم سریع برخوردار نیست.

در غوغاسالاری منفی  انجام شده در شبکه های اجتماعی، ممکن است پروژه مطرح شده توسط یکی دو نفر در اسرع وقت اخلاق و رفتار آحاد جامعه را بطور ناروا تغییر دهد و باعث آثار منفی دیر پا شود.

شواهد سال های اخیر در این زمینه نشان می دهد تبلیغات و غوغا سالاری های معمول اخیر دولت ها و مردم را به چالش کشیده و باعث حوادث مثبت و منفی زیادی شده است. قدیم می گفتند کتاب غلط نمی نویسد، درحالیکه بدترین غلط ها در کتاب ها نوشته می شود. امروزه نیز متاسفانه مفاهیم ارائه شده در شبکه های اجتماعی از طرف اغلب کاربران به غلط حجت قلمداد می شود، که مصیبتی عظیم باید شمرد.بنابراین مردم نباید هوشمندی خود را تعطیل و پیرو دربست تبلیغات وغوغا سالاری های شبکه ها  اجتماعی شوند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا