رویدادهای پساانتخاباتی در آمریکا/پیشتازی بایدن با ۲۶۴ رأی الکترال

شمارش آرای چهار ایالت نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و جورجیا در حالی ادامه دارد که نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برای پیروزی قطعی در این انتخابات تنها به ۶ رأی الکترال نیاز دارد.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر،انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و انتخابات کنگره این کشور روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) در سرتاسر ایالات متحده برگزار شد و فرایند شمارش آرای حضوری، پستی و غیابی این انتخابات از بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه، شمارش آرای اکثریت ایالت‌های آمریکا (۴۵) از پیشتازی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این انتخابات حکایت می‌کند. حال سرنوشت نهایی این انتخابات به آرایی بستگی دارد که در چهار ایالت باقی مانده- نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، و جورجیا- شمارش خواهند شد.

نتایج آرای شمارش شده، بایدن را با مجموع ۲۶۴ رأی الکترال پیشتاز این انتخابات معرفی می‌کند؛ امری که با واکنش تند ترامپ و کارزار انتخاباتی او مواجه شد تا جایی که با ادعای تخلف در روند شمارش آرا خواستار بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین و همچنین توقف روند شمارش آرا در ایالت میشیگان شدند.

در ادامه به مهمترین رویدادهای پسا انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کنیم:

۷:۴۵- گفتگوی تلفنی خشم آلود ترامپ با فرمانداران جمهوریخواه آمریکا

رئیس جمهور آمریکا در حالی که تمام روز چهارشنبه با ابراز تردید آشکار نسبت به رویکرد قانونی که شخصاً به دستیاران خود دستور داده بود، آشکارا ابراز تردید می‌کرد؛ با خشم فراوان با فرمانداران جمهوریخواه آمریکا تلفنی گفتگو کرد.

در واقع، پس از آنکه شبکه خبری فاکس نیوز شامگاه چهارشنبه «جو بایدن» را نامزد پیروز در ایالت آریزونا خواند، ترامپ به دستیاران خود دستور داد تا تنظیم دادخواست‌ها برای بازشماری آرا را فوراً آغاز کنند.

۶:۴۵- جو بایدن: ایمان خود را حفظ کنید؛ ما پیروز خواهیم شد

«جو بایدن» در رشته توئیت‌هایی که طی ساعات گذشته منتشر کرد، نوشت: «ریاست جمهوری، بالذات، یک نهاد حزبی نیست. بلکه شغل و مسئولیتی در کشور است که همه افراد را نمایندگی می‌کند و وظیفه و تکلیفی در خصوص محافظت از تمام مردم آمریکا را مطالبه می‌کند و این دقیقاً همان چیزی است که من انجام خواهم داد».

وی در یک توئیت دیگر نوشت: «آرای همه افراد باید شمرده شود. هیچکس دموکراسی ما را از ما نخواهد گرفت، نه حالا و نه هیچ وقت دیگر». وی افزود: «زمانی که این انتخابات به پایان برسد و ما آن را پشت سر بگذاریم، زمان آن می‌رسد آنچه را که همیشه به عنوان مردم آمریکا انجام داده‌ایم، انجام دهیم: لفاظی‌های تند و زننده کارزارهای انتخاباتی را پشت سر بگذاریم. برای پیشرفت، ما باید رفتار با مخالفان را به مثابه دشمن متوقف کنیم. ما دشمن نیستیم».

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین در پیامی دیگر خواستار حفظ ایمان به روند کنونی و به یکدیگر شد و خاطرنشان کرد که «با همدیگر، در این انتخابات پیروز خواهیم شد».

بایدن همچنین با اشاره به سالروز خروج رسمی دولت آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس وعده داد که در صورت راهیابی به کاخ سفید، دولت وی ظرف دقیقاً ۷۷ روز به این توافق دوباره می‌پیوندد.

وی همچنین در یک پیام توئیتری دیگر نوشت: «روشن است هنگامی که شمارش آرا تمام شود، باور داریم که برنده خواهیم شد. من مطمئنم که پیروز خواهیم شد. اما این پیروزی تنها متعلق به من نخواهد بود، این یک پیروزی برای تمام مردم آمریکا است».

بایدن همچنین نوشت: «نه دونالد ترامپ در مورد نتیجه این انتخابات تصمیم می‌گیرد و نه من. این مردم آمریکا هستند که تصمیم می‌گیرند. به همین دلیل بود که ما صندوق کارزار بایدن را راه اندازی کرده‌ایم- تا مطمئن شویم که تمام آرا شمرده می‌شوند».

بایدن در آخرین پیام توئیتری خود خطاب به هوادارانش نوشت: «ایمان خود را حفظ کنید. ما برنده خواهیم شد».

۵:۱۵- پلوسی: مردم آمریکا بایدن و هریس را انتخاب کردند

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به اعضای حزب دموکرات آمریکا نوشت: «مردم آمریکا پای صندوق‌های رأی انتخاب روشن خود را نشان دادند و در حال فرستادن جو بایدن و کاملاً هریس به کاخ سفید هستند… بایدن عصر چهارشنبه مطمئن بود که آرای الکترال لازم را کسب کرده است».

۴:۵۵- تازه‌ترین نتایج شمارش آرا در پنج ایالت آمریکا (منبع: پولیتیکو)

ایالت جورجیا (۱۶ رأی الکترال): دونالد ترامپ ۴۹.۸ درصد؛ جو بایدن ۴۹ درصد (۹۸ درصد آرای شمارش شده)

ایالت کارولینای شمالی (۱۵ رأی الکترال): دونالد ترامپ ۵۰.۱ درصد؛ جو بایدن ۴۸.۷ درصد (۹۴ درصد آرای شمارش شده)

ایالت پنسیلوانیا (۲۰ رأی الکترال): دونالد ترامپ ۵۰.۸ درصد؛ جو بایدن ۴۸ درصد (۸۷ درصد آرای شمارش شده)

ایالت آلاسکا (۳ رأی الکترال): دونالد ترامپ ۶۲.۱ درصد؛ جو بایدن ۳۳.۵ درصد (۵۰ درصد آرا ی شمارش شده)

نوادا (۶ رأی الکترال): دونالد ترامپ ۴۸.۷ درصد؛ جو بایدن ۴۹.۳ درصد (۷۵ درصد آرای شمارش شده)

۴:۲۰- کمپین انتخاباتی ترامپ خواستار توقف روند شمارش آرا در ایالت جورجیا شد

یکی از مقامات کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد که این کمپین انتخاباتی در حال تنظیم دادخواستی برای توقف روند شمارش آرا در ایالت جورجیا است؛ هرچند که میزان موفقیت این دادخواست هنوز روشن نیست.

«جاستین کلارک» معاون کمپین انتخاباتی ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس جمهور ترامپ و تیم او در حال مبارزه به سود و صلاح کشور و حمایت از حاکمیت قانون هستند و قانون جورجیا کاملاً روشن است: برای شمارش قانونی آرا، آرای پستی باید تا ساعت ۷ بعدازظهر روز انتخابات دریافت شوند. این قانون حاکم است حتی پس از آنکه دموکراتها در ابتدای سال جاری برای تمدید ضرب الاجل و به تأخیر انداختن روز انتخابات به دادگاه شکایت کردند. رئیس جمهور ترامپ و جمهوری‌خواهان از قانون جورجیا حمایت می‌کنند و ما برنده شدیم».

کلارک در ادامه مدعی شد که «یک ناظر انتخاباتی جمهوریخواه در ایالت جورجیا شاهد بوده که ۵۳ رأی غیابی که دیرتر از موعد مقرر دریافت شده بود، به طور غیرقانونی به صندوق آرای غیابی در بخش چتهام ایالت جورجیا افزوده شد. ما به مقامات انتخاباتی دموکرات اجازه نخواهیم داد که با آرای دیرهنگام و غیرقانونی این انتخابات را از رئیس جمهور ترامپ بربایند».

۲:۴۵- بایدن: باور داریم که ما پیروز انتخابات هستیم

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عصر روز چهارشنبه در شهر «ویلمینگتون» ایالت دلاور؛ همان جایی که ماه آگوست نامزدی حزب متبوع خود را پذیرفت، خطاب به مردم آمریکا سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت: «اینجا، مردم حکم می‌کنند. قدرت را نمی‌توان گرفت یا ادعا کرد. منشأ قدرت مردم هستند. و این اراده آنان است که تعیین می‌کند چه کسی رئیس جمهور ایالات متحده باشد و تنها اراده آنان [تعیین کننده خواهد بود]».

جو بایدن در ادامه افزود: «و اکنون پس از یک شب طولانی شمارش آرا، روشن است که ما در حال پیروزی در شمار کافی از ایالت‌ها جهت کسب ۲۷۰ رأی الکترال برای تصدی مقام ریاست جمهوری هستیم».

این نامزد دموکرات انتخابات آمریکا خاطرنشان کرد که «بیش از هر زمان دیگری در تاریخ آمریکا، مردم بیشتری در این انتخابات رأی داده‌اند. بیش از ۱۵۰ میلیون نفر آرای خود را به صندوق انداختند. من فکر می‌کنم که این فوق العاده است». معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در ادامه افزود که «من اینجا نیستم که اعلام پیروزی کنم، اما اینجا هستم تا بگویم زمانی که شمارش آرا تمام شد، باور داریم که ما پیروز خواهیم بود».

۱۲:۴۴- جو ‏‬ بایدن تنها ۶ رأی الکترال با کاخ سفید فاصله دارد

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در دو ایالت مهم و حساس آریزونا و میشیگان، توانست به ترتیب با کسب ۵۱ و ۴۹.۹ درصد آرا (در برابر ۴۷.۶ و ۴۸.۶ درصد آرای ترامپ) به پیروزی برسد و ۲۷ رأی الکترال این دو ایالت را از آن خود سازد.

بدین ترتیب، مجموع آرای الکترال جو بایدن به رقم ۲۶۴ رسید و وی برای راهیابی به کاخ سفید تنها ۶ رأی الکترال (۲۷۰ رأی) نیاز دارد.

تا لحظه انتشار این خبر، منابع خبری مختلف از جمله سی ان ان و آسوشیتدپرس مجموع آرای الکترال جو بایدن را به ترتیب ۲۵۳ و ۲۶۴ (در مقابل ۲۱۴ و ۲۱۳ رأی الکترال ترامپ) اعلام کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا