چالش‌های لیبی همزمان با از سرگیری مذاکرات صلح در «ژنو»

خبرگزاری ارک_ همزمان با مذاکرات جدید صلح لیبی در ژنو، وزیر اوقاف این کشور ربوده شد و این در حالی است که مقامات لیبیایی تمام تلاش خود را برای برقراری ثبات و آرامش در کشور به کار گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با از سرگیری جدیدترین دور مذاکرات صلح لیبی در ژنو، این کشور با چالش‌های مبهم مواجه شده است.

نشست روز یکشنبه (9 آگوست) طرابلس برای اخذ تصمیم برای مشارکت یا عدم مشارکت در مذاکرات، ربوده شدن وزیر اوقاف لیبی و اعلام سرکوب تظاهرات احتمالی طرفداران دولت سابق توسط فرمانده گارد ویژه ارتش لیبی از جمله مواردی است که لیبی در چند روز اخیر با آن رو‌به‌رو شد. این در حالی است که مقامات این کشور تمامی منتسبان به نیروهای نظامی را به پیوستن به یگان‌های خود و تلاش برای برقرای امنیت و ثبات در کشور دعوت کردند.

به گزارش روزنامه «الشرق الاوسط»، این دور از مذاکرات تحت نظارت کمیته حمایت از لیبی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (10 آگوست) در ژنو برگزار شد. پیش  از این قرار بود این دور از مذاکرات در مغرب برگزار شود.

نشست طرابلس برای اخذ تصمیم درباره مشارکت در مذاکرات ژنو

روز یکشنبه (9 آگوست) کنگره ملی (پارلمان سابق)، جلسه مشورتی در طرابلس برگزار کرد که موضع خود را درباره ادامه مشارکتش در این مذاکرات که دیروز (دوشنبه) آغاز شد و تا فردا چهارشنبه ادامه خواهد داشت، مشخص کند.

تا عصر دیروز دوشنبه، هیچ بیانیه‌ای مبنی بر تصمیم پارلمان سابق بر اعزام گروهی برای مشارکت در مذاکرات منتشر نکرد اما منابع سازمان ملل در ژنو اعلام کردند «برناردینو لئون» فرستاده ویژه سازمان‌ملل در امور  لیبی  تلاش خواهد کرد که موافقت طرف‌های لیبیایی را برای تشکیل دولت وحدت ملی کسب کند.

منابع سازمان ملل اشاره کردند به‌دنبال تشکیل دولت پیشنهادی هستند که  نخست وزیر و دو نماینده او با تایید صلاحیت توسط مجلس، ریاست آن را عهده‌دار شوند.

برناردینو لئون نیز اخیرا از لیبیایی‌ها خواست برای حل بحران این کشور تلاش خود را مضاعف کنند و اشاره کرد این مذاکرات با وجود اینکه برخی از احزاب مخالفت‌هایی با این نتایج داشتند، به پیشرفت چشمگیری رسیده است .

این مذاکرات با هدف حل اختلافات و دستیابی به روند مشترک که اساس حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های سیاسی ونظامی در لیبی است، انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان‌ ملل اعلام کرده بود که لئون روز دوشنبه (دیروز) در ژنو حاضر خواهد شد و 30 نماینده از طرف‌های لیبیایی او را همراهی خواهند کرد.

ربوده شدن وزیر اوقاف لیبی

از سوی دیگر منابع دولتی لیبی اعلام کردند افراد ناشناس «احمد درمبه» وزیر اوقاف دولت لیبی را در شهر «البیضاء» سه روز پیش بدون اینکه هیچ اطلاعی از ربایندگان در دست باشد، ربودند.

این منابع اعلام کردند درمبه که به شهر کوهستانی «الزنتان» در غرب لیبی رفته بود توسط افراد ناشناس و مسلح  با هدف دستیابی به اموال وی ربوده شد.

هرگونه تظاهراتی در لیبی در حمایت دولت سابق سرکوب خواهد شد

از سوی دیگر، «سرهنگ ونیس بوخماده» فرمانده گارد ویژه «صاعقه» ارتش لیبی در شهر «بنغازی» در شرق لیبی اعلام کرد اجازه نخواهد داد تظاهرات‌کنندگان طرفدار «معمر القذافی» اقدام به راهپیمایی کنند و تهدید کرد: «هرگونه تظاهراتی با توسل به زور سرکوب خواهد شد».

خبرگزاری دولت به نقل از سخنگوی گارد ویژه اعلام کرد بوخماده در نشستی در شهر بنغازی اعلام کرد: «اجازه نخواهد داد طرفداران نظام سابق تظاهرات کنند».

همچنین بوخماده با اعلام اینکه «افراد نظامی، نیروهای تدارکات، داوطلبان و گروه‌های پشتیبانی که از جوانان مناطق مختلف تشکیل شده‌اند، با مشکلات اداری مالی و میدانی مواجه هستند» تاکید کرد وی در حال بررسی این مسائل است و در ادامه آنها را برای ادامه مبارزه با افراطی‌ها و تندروها در بنغازی تشویق کرد.

بر اساس این گزارش، سرهنگ «صقر الجروشی» رئیس ستاد نیروهای هوایی لیبی، نیز گفت: «هواپیماهای لیبی باید در آسمان شهرهای مختلف این کشور پرواز ‌کنند به خصوص در طرابلس که شبه نظامیان مسلح “فجر لیبی” از سال گذشته بر آن مسلط شدند».

در همین زمینه «عقیله صالح» رئیس مجلس، نیز منتسبان به ارتش را به ملحق شدن به یگان‌های خود برای مشارکت برای ایجاد ثبات در کشور و حفظ امنیت آن فرا خواند.

 

دکمه بازگشت به بالا