محدودیت‌های کلی از «اول آذر» در سراسر کشور اجرایی می‌شود

رئیس جمهور از اجرایی شدن محدودیت‌های کلی از اول آذر در سراسر کشور خبر داد و گفت: اساس این طرح تا پایان کرونا ادامه دارد و مقررات با توجه به شرایط هر شهر اعلام می‌شود.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا، اظهار داشت: بسیاری از دولت‌ها ناچار شدند محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند به همین دلیل ما هم در هفته‌های اخیر یک بار در ۴۳ شهرستان و بار دیگر در ۴۶ شهرستان یعنی حدود ۹۰ شهرستان، محدودیت‌های زیادی ایجاد کردیم و از هفته پیش در مراکز استان‌ها هم مجدد محدودیت دیگری ایجاد کردیم که هدف از همه این محدودیت‌ها این است که مردم ما کاملاً لمس کنند شرایط، یک شرایط فوق العاده است و از شرایط عادی عبور کرده‌ایم. همه باید کمک و یاری کنند تا بتوانیم از این مسأله با کمترین ضرر عبور کنیم.

روحانی عنوان کرد: آنچه برای ما مهم است در محله اول آموزش است‌. ما باید سواد سلامت مردم را افزایش دهیم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چه هست. هنوز هم در جامعه ما افرادی هستند که می‌گویند هیچ علامتی ندارند. می‌گویی هیچ علامتی ندارید؟ می‌گویند چرا کمی درد عضلانی دارم. باز هم می‌پرسی می‌گوید چند روزی است حس بویایی و چشایی‌ام کار نمی‌کند. معلوم است به اندازه کافی آموزش به مردم داده نشده است و مردم فکر می‌کنند باید تب شدید داشته باشند یا دائم سرفه کنند تا احساس کنند این بیماری سراغشان آمده است. بنابراین در برخی از علائم و شرایط آموزش کم داده شده است و ما باید سطح آموزش را بالا ببریم و ارتقا دهیم.

وی افزود: مردم باید به ستاد ملی کرونا و قرارگاه اعتماد صد در صد داشته باشند. هرچه این اعتماد کم شود به ضرر کشور است. البته کاری به حرف اینهایی که گاهی با داخل و ضد ایرانی‌ها در خارج، مصاحبه و انتقادهای نپخته ای را مطرح می‌کنند، ندارم اما هر چیزی که اعتماد مردم به ستاد ملی کرونا، قرارگاه مرکزی ستاد و وزارت بهداشت و درمان را کاهش دهد، به ضرر ما است. به محض کاهش اعتماد، دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود. این اصل داستان است که باید مورد توجه قرار گیرد که پروتکل‌ها به خوبی اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت و آنهایی که به دولت یاری می‌رسانند مانند نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیر دولتی، باید به الزامات پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند. وقتی پروتکلی اعلام می‌شود الزاماتی دارد، وقتی می‌گوئیم ماسک بزنید الزاماتی وجود دارد یعنی باید ماسک فراوان در اختیار مردم باشد با قیمت کم، در غیر این صورت فایده‌ای ندارد. البته الان برای ماسک مشکل نیست، مشکل حل شده است. لوازم بهداشتی باید در اختیار مردم باشد و هست و مشکلی وجود ندارد. دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه توسعه پیدا کند. مثل اینکه دکتر نمکی تاکید می‌کند که دیگر روز برای ما مهم نیست و ساعت برای ما مهم است، در دولت الکترونیک هم همین است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما هر چیزی که می‌توانیم باید در فضای دیجیتال و فضای مجازی ببریم که مردم نیازمند تردد و مراجعه به ادارات نباشند. در هر چیزی که جز لوازم این کار است باید کنار هم باشیم. نیروهای مسلح با تجهیزات، امکانات و بیمارستان‌هایشان می‌توانند خستگی ایجاد شده برای نیروهای ما و کادر درمان را کاهش دهند. همچنین بیمارستان‌ها و تاسیساتی که برای نیروهای مسلح نیست اما برای دولت است و به وزارت بهداشت مربوط نیست همه باید پای کار بیایند و این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مسأله دیگر ضمانت اجرا است. ما اگر مصوباتی را بگذرانیم و ابلاغ کنیم و این مصوبات اجرا نشود، عده‌ای و اقلیتی که انجام نمی‌دهند باید با آنها برخورد شود. اگر برخورد نشود کل کار لنگ می‌شود و ما به هدف نمی رسیم. خواهش من این است به ضمانت اجرا توجه کنیم البته بیشترین مسئولیت آن با قرارگاه است که ان شاءالله دنبال می‌کند. مسأله دیگر که مسأله اساسی ماست اینکه اساس داستان این است تجمع و تردد به حداقل ممکن برسد. اگر این دو مراعات شود بسیاری از مسائل ما حل می‌شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در بسیاری از شهرها پس از تجمع غیرضروری و غیرقانونی مشکلاتی پیدا کردیم. حالا یک تیم فوتبالی برنده شده است، باید شب دو ساعت در خیابان خوشحالی کنیم؟ در این داستان هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد بعد از دو هفته، مراجعه به بیمارستان زیاد شد و بعد از سه هفته و چهار هفته مراجعه به آرامستان شدت گرفت.

روحانی اظهار کرد: وقتی در یک شهری مثل مشهد بدون مجوز، اجتماعی با رنگ و بوی مذهبی ایجاد می‌شود معلوم است مشهد و استان رضوی در سه چهار روز هفته گذشته از تهران هم وضع بدتری در آمار خواهد داشت. وقتی اجتماع بی دلیل درست می‌شود و اقداماتی در جاهای مذهبی و دینی انجام می‌شود دنباله اش این است که دچار مشکل می‌شویم. خواهش من این است که کاهش اصل تجمع و اصل تردد غیر ضرور که باید کنار گذاشته شود، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه مسأله بیماریابی بسیار اهمیت دارد، گفت: در جامعه ما آنهایی که به این ویروس مبتلا می‌شوند حدود ۸۰ درصد علامت مشخصی ندارند، یا اصلاً علائم ندارند یا علامتشان بسیار کم است. آنهایی که علامت آشکار دارند ۲۰ درصد جمعیت است. این بدتر است و چون علامت ندارند فکر می‌کنند سالم هستند و در اجتماع حضور می‌یابند و دیگران را مبتلا می‌کنند. راه این است که تست تشخیصی را باید مرتب بالا ببریم. وزارت بهداشت خودش را برای این کار آماده کرده و دولت هم کاملاً آماده است که در این مسأله یاری برساند.

روحانی ادامه داد: ان شاءالله شرکت‌های دانش بنیان هم در این زمینه تلاش خواهند کرد که کیت‌های تشخیصی که می‌تواند سریع ما را به جواب برساند را بتوانیم در اختیار عزیزان قرار دهیم. در زمینه جداسازی فرد مبتلا از جامعه باید تلاش شود. برای جداسازی یا قرنطینه یا ایزوله کردن فرد باید در جایی قرنطینه شود و اگر این کار را نکرد برخورد شود. پس ردیابی بیماران که وزارت ارتباطات باید در این زمینه کمک کند، برای ما بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی همه این مسائل را انجام دادیم و همچنان مشکل داریم ناچار به محدودیت‌های شدید هستیم و راهی برای ما باقی نمی‌ماند. اگر همان راه‌های قبلی اجرا شود نیاز به این همه محدودیت نیست. الان در شرایطی هستیم که متأسفانه ناچاریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. امروز تصمیمات کلی گرفتیم که در ظرف این هفته جزئیاتش نهایی می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر این طرح اجرایی و عملیاتی می‌شود که مربوط به یک استان نیست و برای سراسر کشور است. هفتگی اعلام می‌شود، با توجه به شرایط شهرهای مختلف کشور و بنابر ویژگی‌هایش مقرراتی اجرا خواهد شد. کلیات این مقررات در این جلسه بحث و تصویب شد.

روحانی با بیان اینکه این طرح طرحی است که اساسش تا پایان کرونا ادامه دارد، گفت: هم امسال و هم سال آینده این طرح بزرگ را تا پایان کرونا ادامه می‌دهیم. ان شاءالله بهداشت و درمان و قرارگاه بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن بر عهده دارند. مردم عزیز باید اولاً باور کنند این بیماری و ویروس حالا حالاها مهمان ناخوانده جامعه ماست. ما باید با این ویروس زندگی کنیم. این ویروس تا پایان امسال علی القاعده هست و تا سال آینده ماه‌هایی ممکن است باشد چون هنوز نه به درمان قطعی رسیدیم و نه به واکسن قطعی.

وی افزود: البته راجع به هر دو حرف زده می‌شود اما داروی قطعی برای این بیماری نیست. پس تا هر زمانی این واکسن به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گیرد و هنوز هم معلوم نیست اگر واکسنی آمد اثر آن چه مدت است، ما راهی جز مراقبت از خود و از اقوام و خانواده خود و دوستان نزدیک خود نداریم. باید با این مراقبت پیش برویم و اگر مراقبت کنیم و همه دستور العمل ها را اجرا کنیم اولاً ابتلاء کم می‌شود، با همه تمهیدات تشخیص زودتر و درمان سریع‌تر انجام می‌شود و در نهایت هدف این است که فوتی‌ها و مرگ و میر کاهش پیدا کند که ان شاءالله این راه را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: در طرحی که امروز کلیات آن تصویب شد و این هفته نهایی و از شنبه اجرایی و عملیاتی می‌شود، درست است ظاهرش به سبک تعطیلات برخی از مشاغل، تعطیلات بخش‌های فرهنگی و آموزشی و یا در مواردی جریمه ظهور و بروز دارد اما واقعیت این است که می‌خواهیم به مردم هشدار بدهیم و مردم با همه این تعطیلات احساس کنند این مسأله مهم است و ما در شرایط ویژه هستیم.

روحانی ادامه داد: این ویروس ویروس اسفند و فروردین نیست. این ویروس آن نیست، جهش یافته است. این ویروس سرعت انتقال و اذیت و آزار بیشتری دارد. دنیا هم همین را می‌گوید و متخصصین ما در بهداشت و درمان هم همین را می‌گویند که سرعت انتقال نسبت به فروردین و اسفند ماه ۹ برابر شده است. بنابراین شرایط متفاوت است و ما باید بیشتر مراعات کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مخصوصاً آنهایی که راننده خودرویی در حمل و نقل عمومی هستند خیلی مهم است که سالم باشند. اگر راننده ای در تاکسی آلوده باشد خیلی مهم است. ان شاءالله تست سریع که بیاید برای اینهایی که مردم بیشتر با آنها در رفت و آمد هستند برنامه ریزی شود. خود بیمارستان‌ها، مطب‌ها و فروشگاه‌ها که مردم در آنجا تردد بیشتر دارند باید بیشتر مورد مراعات قرار گیرد.

روحانی در پایان تصریح کرد: امروز چارچوب یک طرح مهمی را به تصویب رساندیم که ان شاءالله سخنگوی ستاد ملی برای مردم توضیح می‌دهد. در زمینه بیمه و مالیات هم تصمیماتی گرفته شده که برای مردم توضیح داده می‌شود. امیدواریم با کمک و یاری هم و مراعات پروتکل‌های بهداشتی مثل دور اول که سرافراز بیرون آمدیم و عبور کردیم ان شاءالله این دور هم که دور سخت‌تری است با کمک هم سرافراز عبور خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا