کاهش قیمت خرما و افزایش دو برابری آب‌بها/ نخل‌داران تحت فشارند

بوشهر - در حالی نرخ آب‌بهای نخیلات افزایش حدود دو برابری یافته است که نخل‌داران به علت کاهش قیمت خرما در سال جاری تحت فشار هستند و این افزایش هزینه‌ها فشار را به آنها بیشتر می‌کند.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر، استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و بخش زیادی از کشاورزان این استان در حوزه نخل و خرما در حال فعالیت هستند.

حدود شش میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر وجود دارد که سالانه بین ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار تن محصول شامل خارک، رطب و خرما می‌دهند.

هزینه‌های زندگی نخل‌داران از محل فروش خرما تأمین می‌شود و با درآمدی که از فروش محصول خود دارند باید یک سال سر کنند که گاهاً این هزینه‌ها کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

در حالی که تورم یک سال اخیر باعث افزایش چند برابری قیمت همه کالاها و خدمات شده است، قیمت خرما افزایشی نسبت به سال قبل نداشته و بسیاری از نخل‌داران محصول خود را با قیمتی پائین‌تر از سال قبل فروخته‌اند.

در این شرایط فشار اقتصادی زیادی به نخل‌داران وارد شده است و بسیاری از آنها در دخل و خرج خود مانده‌اند؛ چرا که هزینه‌های زندگی آنها افزایش یافته و درآمدشان با کاهش روبرو بوده است.

یکی از هزینه‌هایی که نخل‌داران در طول سال دارند، پرداخت حقابه یا آب‌بهای نخیلات است که امسال نسبت به سال قبل حدود دو برابر افزایش یافته است و فشار را به نخلداران بیشتر می‌کند.

سال گذشته نرخ آب‌بهای اعلام شده دو هزار و ۳۵ تومان بود که امسال این نرخ به چهار هزار و ۳۵ تومان برای هر اصله نخل رسیده است و بیش از ۹۸ درصد افزایش داشته است.

فشارها به نخل‌داران کمتر شود

یکی از نخل‌داران دشتستانی به گفت: علی‌رغم سختی‌های بسیار زیادی که نخل‌داری دارد، قیمت خرما پایین است و امسال هم که شاهد کاهش قیمت خرما نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

آرش عرب‌زاده اضافه کرد: در این شرایطی که نخل داران برای تأمین هزینه‌های زندگی خود با بیشترین فشار روبرو هستند، افزایش هزینه‌های نخل‌داری باعث فشار بیشتر به نخل‌داران می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان کاهش فشار به کشاورزان است، تصریح کرد: ثابت نگه داشتن نرخ آب‌بها یکی از خواسته‌های ما نخل‌داران است.

افزایش آب‌بها منطقی نیست

محمد صمصامی از دیگر نخل‌داران استان بوشهر که از وضعیت افزایش نرخ آب‌بها ناراضی است به خبرنگار مهر گفت: این نوع افزایش نرخ آب‌بها در شرایطی که قیمت خرما افت کرده است به هیچ وجه منطقی نیست.

وی اضافه کرد: انتظار ما این است که امسال با توجه به اینکه قیمت خرما اصل برای کشاورزان راضی‌کننده نبوده است، افزایشی در نرخ آب‌بها صورت نگیرد و یا شاهد کاهش آن باشیم.

کاهش تعداد دورهای آبیاری و افزایش آب‌بها

یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های قبل تعداد دورهای آبیاری نخیلات در هر سال خیلی بیشتر از الان بود و حالا چند سالی است که کمترین میزان آب به نخیلات می‌رسد.

امیر حسینی اضافه کرد: در حالی که قبلاً هر سال بیش از شش دوره آبیاری برای نخیلات داشتیم، اکنون تعداد دوره‌های آبیاری در برخی سال‌ها به یک دوره و یا نهایتاً دو دوره رسیده است.

وی افزود: در این شرایط نخیلات کمترین کیفیت را برای باردهی خواهند داشت و افزایش دو برابری نرخ آب‌بها در این شرایط نوعی ظلم به نخل و خرما است.

بازگشت آب‌بها به نرخ قبل یا بخشودگی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه افزایش نرخ آب‌بها علی رغم کاهش قیمت خرما و افزایش هزینه زندگی منطقی نیست، تاکید کرد: انتظار و خواسته ما بازگشت آب‌بها به نرخ قبل یا بخشودگی آن به کشاورزان است.

ابراهیم رضایی با ابراز نارضایتی از وضعیت خرما به‌ویژه در حوزه تأمین آب و قیمت خرما تصریح کرد: حل مسائل خرما از اولویت‌های امروز دشتستان است.

وی تصریح کرد: حمایت از کشاورز باید در دستور کار همه دستگاه‌های ذی‌ربط باشد و شرایط به گونه‌ای باشد که نخل‌داران انگیزه لازم را برای فعالیت در این حوزه داشته باشند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: پیگیری‌های لازم را در زمینه تعدیل نرخ آب‌بهای نخیلات داشته‌ایم و امیدواریم تصمیمات به گونه‌ای باشد که فشاری به نخل‌داران وارد نشود.

انتظارات نخل‌داران در فصل فروش خرمای امسال برآورده نشد و با کاهش قیمت فروش نسبت به سال قبل روبرو بودند و با وجود این شرایط نرخ آب‌بها افزایش دو برابری داشته است.

البته آب‌بها تنها چیزی نیست که در حوزه نخل‌داری با افزایش روبرو بوده است؛ انواع سم و کود و هزینه‌های شخم‌زدن، کارگر و… نیز افزایش چند برابری داشته است.

افزایش هزینه‌ها و کاهش قیمت خرما باعث شده تا نخل‌داری با ریسک بالایی روبرو شود و حالا کشاورزان نگران آینده کاری خود هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا