نقد اخبار روز *م.گونش

 

*ایسنا – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ابتلای ۵۰۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی به کرونا، خبر داد و گفت: اکثر آن‌ها بدون عارضه‎ای خاص، بهبود یافته‌اند و متاسفانه تعدادی از آن‌ها هم به جمع شهدای مدافع سلامت پیوسته‌اند.

ارک – آمار فوق نشان دهنده اهمیت و خطیر بودن کار کادر بهداشت  و حاکی از ضرورت رعایت پروتکل سختگیرانه تر در محیط های بهداشت و درمان می باشد.

 

*ایسنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بستری بودن ۱۰۶۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی، خبر داد.

ارک – ظاهر امر نشان می دهد که با وجود دوهفته تعطیلی عمومی در کشور، آمار ابتلا جدید و فوتی روزانه ایران و استان کاهش قابل توجهی نداشته است.

لذا تراکم بیمار در بیمارستان ها نیز کم نخواهد شد و مؤسسات درمانی باید به فکر افزایش امکانات درمانی و بستری بیمار بیشتر باشند.

 

*یک روانپزشک: حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا بعد از سه ماه دچار اختلالات روانپزشکی از جمله اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و دمانس شده‌اند، همچنین بروز این اختلالات در مبتلایان به کووید۱۹ دو برابر بیشتر از بیماران مبتلا به سایر بیماری‌ها در همین دوره بوده است.

ارک – چنانچه پیشگیری و درمان کرونا اصولی دارد، پیشگیری و درمان آسیب های روانی نیز باید روش های قابل ابلاغ و تعلیمی داشته باشند. بنابراین مسئولین بهداشت روانی آحاد جامعه، باید در فکر پیشگیری از آسیب های روانی نیز باشند.

 

*رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور با بیان اینکه مصرف دخانیات سالانه نزدیک به ۶۰ هزار مرگ را در کشور رقم می‌زند و ضرر ۴۰هزار میلیارد تومانی برای حوزه سلامت به دنبال دارد، درعین حال توجه ویژه مجلس به اصلاح ساختار مالیات بر دخانیات در فصل بودجه را خواستار شد.

ارک – دخانیات بزعم تمام  متخصصین بهداشت دنیا، از سایر مواد مخدر زیانبارتر و مرگ آور تر
می باشد، تجارت دخانیات متاسفانه بدلایل سودآوری  بجای حذف از جامعه روز به روز وسیع تر می شود. انتظار می رود، آمار سالانه ۶٠هزار مرگ و ۴٠ هزار میلیارد تومان ضرر به حوزه بهداشت وسایر عوارض جانبی، مسئولین کشور را با جدیت به فکر کمرنگ کردن تولید، تجارت،  توزیع و اعتیاد  محصولات دخانی معطوف نماید. طوری باشد که هرسال بخش بزرگی از مضرات این آفت بهداشت  جامعه کاهش یابد، نه اینکه هر سال بیشتر هم بشود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا