۱۰ هزار میلیارد تومان برای مترو تبریز هزینه شده است
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تا به امروز، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قطار شهری تبریز هزینه کردیم که به این جهت شورا در نظر دارد در آینده برای فاز یک خط دو، فاز دو خط سه زمان بیشتری صرف کرده و پیشنهادات ارائه شده توسط اعضای شورا در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش ارک خبر،فریدون بابایی اقدم در گفتوگوی خبری، با تاکید بر اینکه دولت به تعهدات خود در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایبند نیست، گفت: اتوبوسهای موجود از کیفیت نامطلوبی برخوردار است و شهرداری بیش از حد توان و تعهدات خود در این بخشها هزینه کرده است.
وی با اشاره به هزینههای گزاف برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: با توجه به درصد پایین سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران، علت این امر را میتوان در عدم حمایت از این بخش و همچنین رشد نامتناسب جمعیت و حمل و نقل عمومی دانست.
وی با بیان اینکه طی دهه اخیر در مرکز شهر تبریز چندین طرح برای کاهش ترافیک پیاده شده است، افزود: مسیر دوچرخه سواری، اتوبوسهای بی آر تی و در کنار این موارد افزایش توسعه شهرسازی در این محلها نیز باعث افزایش میزان تردد در این محدوده شده است. از میان هر ۲۰ هزار تردد نیز تنها دو هزار تردد مختص بخش اتوبوسرانی است.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: از دیگر مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی میتوان به عدم نوسازی این دو بخش اشاره کرد، چراکه بدهیهای سنگین سازمان حمل و نقل اتوبوسرانی به تامین اجتماعی و دارایی نیز موجب ایجاد اختلال در مسیر موضوعات مالی این بخش شده است.
وی با اشاره به محدودیتهای ترافیکی به جهت کنترل پاندمی کووید ۱۹، تاکید کرد: این محدودیتها باعث شده تا سفرهای درون شهری به صورت فشرده در طول روز در سطح شهر صورت گرفته و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات شهرداری برای تکمیل خطوط قطارشهری، گفت: راه اندازی یک کیلومتر از مسیر قطار شهری ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه بر است.
به نقل از روابط عمومی شورای شهر تبریز، وی افزود: برای تکمیل خط دو و سه مترو ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه لازم است و نوسانات ارزی موجب شده تا پروژه قطار شهری به سختی پیش رود.