پیام‌های آموزشی برای بیماران مبتلا به دیابت در زمان همه‌گیری کووید۱۹

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پیام‌های آموزشی را برای بیماران مبتلا به دیابت در زمان همه‌گیری کووید19 تشریح کرد.

به گزارش ارک خبر،عباسعلی درستی با اظهار کرد: مبتلایان به دیابت در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹، اضطراب بیشتری را متحمل می‌شوند، بنابراین باید از فشارهای روانی دور باشند و استرس خود را مدیریت کنند.

وی با تاکید بر اینکه دیابتی‌ها باید توجه بیشتری به کنترل قندخون خود داشته باشند، گفت: کنترل و پایش منظم قند خون می‌تواند به جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش قندخون کمک کرده و احتمال بروز پنومونی باکتریایی را نیز کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر علایمی مانند آنفلوانزا (تب، سرفه، مشکل در تنفس و..) دارید، به پزشک مراجعه کنید و اگر سرفه می‌کنید، ممکن است این سرفه نشان دهنده‌ی عفونت کرونا باشد، بنابراین باید سریع به دنبال مشاوره پزشکی و معالجه باشید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: هرگونه عفونت ممکن است قندخون را بالا برده و نیاز به مایعات را افزایش دهد، بنابراین باید آب کافی در دسترس داشته و داروهای مورد نیاز خود را به میزان کافی در اختیار داشته باشید.

وی تاکید کرد: در صورت افت ناگهانی قند خون، آمادگی اصلاح وضعیت افت قندخون (هایپوگلیسمی) را داشته باشید و از کار بیش از حد خودداری کرده و خواب شبانه خوبی داشته باشید.

وی اضافه کرد: تغذیه‌ی سالم بخش اصلی مدیریت دیابت است، بنابراین باید رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشت تا مقدار قند خون خود را ثابت نگه داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

درستی متذکر شد: از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده خودداری کرده و مصرف غذاهای شیرین، کربوهیدرات و چربی را محدود کنید؛ پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات کم چرب و لوبیای کامل پخته شده را انتخاب کرده و سبزی‌های سبز و برگ دار بخورید.

وی اضافه کرد:  بیماران دیابتی باید ‌روزانه دو یا سه وعده میوه بخورند؛ ورزش نیز علاوه بر بهبود سیستم گردش خون، باعث بهبود سیستم ایمنی می‌شود، بنابراین داشتن فعالیت بدنی روزانه ضروری است، اما باید از حضور در مکان‌های شلوغ مانند باشگاه‌ها خودداری شود.

وی بیان کرد: این افراد برای کاهش بروز پنومونی باکتریایی باید واکسیناسیون آنفلوانزا و پنوموکوک را انجام دهند؛ همچنین برای حفظ قندخون طبیعی، ممکن است طبق نظر پزشک نیاز به تغییرات مکرر در دوز انسولین و تعداد تزریقات روزانه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا