طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ممکن است مشکلاتی ایجاد کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اصل اصلاح قانون انتخابات خوب است اما ممکن است مواردی که به این قانون اضافه و کم می‌شود در عمل یا مشکلاتی ایجاد کند یا محدودیت‌هایی بوجود آورد.

به گزارش ارک خبرمحمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس، اظهار کرد: هنوز این طرح تبدیل به قانون نشده است و دولت نمی‌تواند درباره طرحی که امروز در مجلس بحث و بررسی می‌شود و ممکن است با بخشی از آن هم مخالف باشیم، نظر بدهد.

واعظی گفت: من فکر می‌کنم حتماً لازم است قانون انتخابات ریاست جمهوری بازنگری شود و از این شرایطی که همه می‌آیند نام‌نویسی می‌کنند بدون اینکه آمادگی و شرایط داشته باشند، خارج شویم. اصل اصلاح قانون انتخابات خوب است اما ممکن است مواردی که به این قانون اضافه و کم می‌شود در عمل یا مشکلاتی ایجاد کند یا محدودیت‌هایی بوجود آورد.

وی افزود: باید صبر کنیم بررسی این قانون به اتمام برسید و بعداً همه با هم آن را قضاوت کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات رئیس‌جمهور درباره قانون اساسی و مساله نظارت بر عملکرد وزرا، گفت: برخی نمایندگان مجلس صحبت‌های حقوقی می‌کنند که نه رشته تحصیلی‌شان حقوق است و نه حقوق خوانده‌اند و نه ۲۰ سال در مجلس بوده‌اند. حداقل آقای روحانی هم رشته‌شان حقوق است و هم اینکه ۲۰ سال نماینده مجلس بودند. رئیس‌جمهور به قانون اساسی استناد می‌کند و می‌گوید این قانون ماموریت‌ها و وظایف را مشخص کرده است به این معنا که مثلا حق مجلس برای سوال از وزرا، استیضاح و تحقیق و تفحص محفوظ است.

واعظی ادامه داد: اما نظارت بر کار روزمره وزرا، بر اساس سیاست‌هایی است که رئیس‌جمهور مشخص می‌کند و مجلس و وزرا عمل می‌کنند بنابراین وظیفه شخص رئیس‌جمهور است که بر کار وزرا نظارت کند. البته در قانون، برای بازرسی کل کشور هم یک وظایف نظارتی مشخص شده است که ما به آن هم احترام می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: اما چنین چیزی در قانون اساسی نیست که رئیس مجلس، نایب رئیس مجلس، رئیس یک کمیسیون یا یک نماینده شخصا بخواهند بر کار وزیر نظارت کنند یا به استان‌ها بورند و بگویند ما آمده ایم که بر پروژه ها نظارت داشته باشیم. آنهایی که می‌گویند چنین چیزی در قانون اساسی وجود دارد، باید بند مورد نظر را معرفی کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به بحث اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰، گفت: دیروز جلسه بسیاری خوبی با رئیس مجلس داشتیم و بحث‌های خوبی مطرح شد. لازم بود چنین جلسه‌ای در یک محیط دوستانه و صمیمی برگزار شود.

واعظی گفت: در این جلسه قرار شد سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بیشتر با هم تبادل نظر کنند. روز شنبه به صورت تمام وقت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد درباره بخش‌های مختلف بودجه با مجلس تبادل نظر خواهند داشت.

وی گفت: بنای دولت تعامل و همکاری با مجلس است ولی لایحه بودجه تا جایی می‌تواند تغییر کند که شاکله بودجه ای که در دولت کار شده است، بهم نخورد. ما از هرگونه نظرات تکمیلی و اصلاحی که درباره صرفه جویی بودجه و درآمدزایی به ما کمک کند، استفاده خواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص بحث FATF، تاکید کرد: مشکل اساسی که ما همواره برای دارو و واکسن و کالای اساسی با آن مواجه هستیم، تحریم و فشار بیش از حدی است که آمریکا وارد می‌کند. آمریکا یک سیاست اعلانی دارد که می‌گوید ما محدودیتی برای دارو و واکسن نداریم ولی در عمل وقتی می‌خواهیم خرید کنیم فشارهای خودش را می‌آورد و با بانک‌های مختلف تماس می‌گیرد و حتی مانع پرداخت آن ۵ میلیارد دلاری که توافق شده بود برای تهیه دارو از صندوق بین المللی پول بگیریم هم شده است.

واعظی گفت: امروز مشکل اساسی که داریم جنگ اقتصادی و فشاری است که آمریکا می‌آورد. این مساله سختی‌هایی را برای دولت درخصوص تهیه کالا و نیازمندی‌های مردم بوجود آورده که نتیجه آن گرانی شده است.

وی افزود: تا وقتی وضعیت تحریم‌های این چنینی آمریکا و فشاری که روی بانک‌ها وجود دارد، مساله FATF خودش را نشان نمی‌دهد. فرض بر این است که دولت‌مردان جدید آمریکا، با توجه به آنچه قبلا گفته‌اند، قرار است به برخی پیمان‌های مهم بین‌المللی از جمله برجام برگردند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز که پیروز انتخابات شدند فضای جدیدی در اروپا و کشورهای مختلف در ارتباط با همکاری اقتصادی و بانکی با ایران بوجود آمده است. این روزها شاهد این هستیم که کشورهای مختلف با سفرا و مسئولین ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما علاقه‌مندی خود را به همکاری با ایران اعلام می‌کنیم و می‌خواهیم همه چیز به قبل از ترامپ برگردد.

واعظی گفت: آن زمانی که قرار است با بانک های دنیا کار کنیم و روابط‌مان عادی شود، محدودیت‌های FATF آنجا خودش را نشان می‌دهد. امیدوارم که این تدبیر را مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دهد تا آن زمان این محدودیت‌ها برداشته شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اختصاص بودجه‌ای برای اجرای سند ۲۰۳۰، گفت: سیاست دولت و وزارت آموزش و پرورش این است که سند ۲۰۳۰ از برنامه های ما حذف شود، اما وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان این مسئله نبوده و تعجب کردند که بخشی از این سند در سند پشتیبان بودجه آمده بود که امیدوارم این اشتباه سهوی باشد، ولی حتما با فردی که این کار را کرده است برخورد می شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره تحرک آمریکایی‌ها در منطقه و حرکت یک زیردریایی اسرائیلی از کانال سوئز به سمت آب‌های ایران، گفت: با شناختی که از دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی داریم، بعید نمی‌دانم که از هر فرصتی استفاده کنند تا یک شرایطی دیگری را در منطقه بوجود بیاورند.

واعظی افزود: شرایط منطقه وضعیتی دارد که هر لحظه ممکن است یک بحرانی بوجود بیاید. این مساله با سیاست‌های جهانی و حتی دولت جدید آمریکا مغایرت دارد. امیدواریم کشورهای منطقه مراقبت‌های لازم را داشته باشند و اجازه ندهند که در این ۲۹ روز باقی مانده دولت ترامپ، مشکلی برای منطقه ایجاد شود.

وی گفت: صهیونیست‌ها شهید فخری‌زاده را ترور کردند تا ما عکس‌العمل‌هایی را انجام دهیم تا آمریکایی‌ها به برجام برنگردند و تحریم‌ها نیز ادامه داشته باشد و درگیری ایران با کشورهای منطقه باقی بماند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: نظام ایران خویشتنداری کرد و بگونه‌ای عمل کرد تا آنها سواستفاده نکنند. در این ۲۹ روز باقی مانده هم باید بگونه‌ای عمل کنیم که اجازه ندهیم دشمن اهداف خودش را در منطقه پیاده کند.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰، گفت: آنچه برای ما مهم است اینکه ما بتوانیم برای طبقه متوسط و نیازمند کشور بگونه ای برنامه زیری کنیم که کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست‌شان برسد به همین دلیل زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، اصرار ما بر این بود که ارز ۴۲۰۰ تومان را حفظ کنیم تا برخی اقلام از جمله دارو و تجهیزات پزشکی ارزان به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه این کالاها توسط دولت که وارد نمی‌شود بلکه توسط شرکت‌های خصوصی وارد می‌شود، افزود: فقط این کالاها با یک مکانیزمی توسط برخی وزارتخانه‌ها توزیع می‌شود. ما در این راستا گزارشاتی دریافت کردیم که بجای اینکه مردم از این کالاها سود ببرند، واسطه ها سود می‌برند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور  گفت: بنابراین قرار شد ما با یک مکانیزمی قیمت ارز را به قیمت معمولی برگردانیم به شرطی که مابه‌التفاوت بین ارز ۴۲۰۰ تومان با ارز آزاد را به مردمی بدهیم. این بحث را در ستاد اقتصادی دولت مطرح کردیم و هنوز هیچ تصمیم در این رابطه نگرفتیم. اگر هم ارز ۴۲۰۰ تومانی بخواهد حذف شود، با مکانیزمی خواهد بود که به مردم فشار نیاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا