مبارزه با فساد * نوشته محمد اشراقی

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی
فساد دارای انواع مختلف می باشد. یکی از گونه های دامنه دار و رایج امروز،  فساد مالی است. فسادهای مالی گسترده اخیر به بهانه دور زدن تحریم های سازمان ملل و دولت آمریکا ایجاد می شود. باور این است که اگر ارتباطات مالی کشور با سایر کشورهای طرف معامله از طرق شناخته شده،  رسمی و قانونی باشد،  دیگر لازم نیست برای انجام معاملات کوچک و بزرگ بدنبال دلال های داخلی و خارجی بود و جهت دور زدن تحریم راستین ودروغین راه های قانونی، متحمل هزینه های کلان  و فعالیت های زائد شد.  بخشی از اختلاس های هنگفت انجام شده در کشور، توسط عاملان و واسطه های داخلی وخارجی اتفاق می افتد. کسانی  که در اول کار دور زدن تحریم ها، معتبر و صدیق نشان می دهند،  در مسیر کارها و در خلا نظارت ها و تضمین های رایج تعاملات مالی و بانکی،  دچار وسوسه می شوند و
ناجوانمردانه، میلیاردها ریال و دلار بی زبان را
می دزدند و با اطمینان خاطر، در می روند. معلوم نیست تاکنون در یکی دوسال اخیر  در کشور،  چند درصد از عاملین تخلفات و اختلاس های مالی، گرفتار شده اند و  آیا را ه های شناخته شده انواع اختلاس ها مسدود گردیده است یا نه .  آنچه مسلم است، این است که  یکی از نقاط ضعف سیستم های اداری کشور رانت خواری،  دزدی اداری ، دور زدن روش های قانونی منجر به اختلاس و خروج میلیاردها ریال و ارز  از گردونه های مالی کشور می باشد.
مبارزه واقعی با فساد بویژه فساد مالی، مسلما اراده ملی قاطع می خواهد که مستلزم قاطعیت و نداشتن حب و بغض های مرسوم می باشد.
برای شناسایی اختلاس ها نباید منتطر عبور آنها از معابر خاص بود، بلکه حساسیت نظارت دقیق در تمام مسیر های اداری و قانونی و کلیه عرصه های اداری، اطلاعاتی و مالی باید اعمال شود. علاوه بر این در زمینه تخلفات مالی،  ضمن انجام اقدامات   قانونی مربوط به اخذ اصل و فرع اموال ذیربط و اختلاس شده، بهتر است عوامل متخلف و اختلاس گر  علاوه بر تحمل پرداخت اصل و جرایم اموال  اختلاس شده ، باید بترتیبی به جامعه معرفی شوند تا دیگر به فکر انجام تخلف و اختلاس مجدد نیفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا