هیچ مقام دولتی و خانواده اش حق ندارد خارج از دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تامین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد، گفت: حتماً مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد و و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند. هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

به گزارش ارک خبر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح شنبه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) که در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به مطالبه‌ خرید واکسن در جامعه، اظهار کرد: دولت مکلف است در شرایط تحریم مهمترین تلاش و تمرکز خود را برای رفع دغدغه مردم بگذارد و به مردم اطمینان دهد سلامت دغدغه اصلی نظام و دولت است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم هم از سلامت مردم در مقابل ویروس عالم گیر کرونا حفاظت و حراست کنیم و هم تبعات ویروس را به حداقل برسانیم، گفت: این ویروس امروز در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبعات بسیاری داشته است که باید در زمان خود به آن پرداخته شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: طبیعیست که مقابله با این ویروس اصلی‌ترین مسأله ماست؛ ما در همه زمینه ها حتماً تلاش داریم که تولید داخل داشته باشیم؛ امروز حداقل ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل انجام می‌شود و در زمینه واکسن نیز حتماً تلاش می‌کنیم در داخل تولید کنیم، اما این یک مسیر است؛ طبیعی است اگر همه مسیرهای تولید واکسن را با موفقیت طی کنیم، ممکن است چند ماه طول بکشد.

جهانگیری افزود: اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تامین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد؛ مردم مطالبه دارند و دولت وظیفه دارد منابع مورد نیاز را تامین کند؛ دولت موظف است نه دویست میلیون یورو بلکه به هر میزان که نیاز باشد تامین کند تا مردم احساس کنند اینکه دولتمردان مکرر می‌گویند سلامت مردم اصلی ترین مساله است، متناسب با این حرف اقدامات خود را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که دولت از تمام ظرفیت های خود در زمینه تامین واکسن استفاده می‌کند؛ تاکنون جلسات متعددی با وزرای خارجه و بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی و معاونان آنها برگزار کردم تا موانع احتمالی که وجود دارد را برطرف کنیم؛ تحریم‌ها در هر زمینه‌ای که فکر کنیم، برای ما ایجاد مانع می‌کند ولی به فضل الهی توان مدیریتی کشور جوری است که بتواند تحریم‌ها را بی اثر کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین درباره شرایط توزیع واکسن میان مردم خاطر نشان کرد: حتماً مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد و و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند. هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه «امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر واکسن را تامین کنیم»، تصریح کرد: یک لحظه و یک ساعت در تامین واکسن برای اطمینان دادن به مردم برای بازگشت به زندگی عادی‌شان تعلل نخواهیم کرد و اگر کسی تعلل کند در پیشگاه خداوند موظف به پاسخگویی است.

بر اساس این گزارش، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گرامیداشت یاد مریم میرزاخانی اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که یک دانشمند جوان ایرانی مدارج بالای علمی در سطح دنیا پیدا کرد و درخشید و در حوزه ریاضی راه دانش را طی کرد و امروز وقتی از علم ریاضی صحبت می‌شود، نامی از خانم میرزاخانی برده می‌شود؛ او افق‌های جدید در علم ریاضیات در دوران کوتاه عمر خود گشود و جامعه جهانی هم حرمت گذاشت و روز تولد او را به عنوان روز جهانی زن و ریاضیات نامگذاری کرد. طبیعی است در وطن او باید بیش از دیگر کشور ها برای نخبگان الگو سازی شود و مسئولین کشور نیز جهت کشف و پرورش استعدادهای موجور در کشور اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه «قهرمانان در بخشهای مختلف سرمایه‌هایی هستند که در توسعه پایدار کشور نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارند» ادامه داد: این افراد به تنهایی می‌توانند به عنوان سرمایه‌هایی نمادین نقشی تعیین کننده در توسعه پایدار ایفا کنند. باید قدر سرمایه های نمادین خود در جامعه ایرانی را بدانیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در جشنواره قبل بر اساس قوانینی قدیمی فرزند حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، تابعیت ایرانی نمی‌گرفت؛ زنان انتظار و توقع داشتند که این مسأله برطرف شود و خانم میرزاخانی هم این توقع را داشت؛ یکی از کارهای خوبی که در دولت انجام و در مجلس قبل تصویب شد، پذیرفتن تابعیت فرزند از مادر است. خوشحالم امروز اعلام کنم بیش از ۸۲ هزار فرزند دارای مادر ایرانی درخواست دریافت شناسنامه دادند که از این تعداد ۱۵ هزار پرونده کامل و برای تعدادی نیز شناسنامه صادر شده است؛ این حداقل کاری بود که از نظر حقوقی باید برای جامعه زنان کشور انجام می‌گرفت.

جهانگیری با تاکید بر اینکه امروز توسعه علم و فناوری پیش‌نیاز و ضرورت اصلی توسعه پایدار کشور است گفت: اقدامات شایسته‌ای در زمینه تولید فناوری در کشور انجام شده و شرکت‌های دانش بنیان در حال تبدیل شدن به مجموعه‌ای بسیار اثرگذار در اقتصاد کشور هستند؛ ما در ابتدای راه هستیم و گام‌های بلندی باید برداریم ولی ابتدای راه، بسیار پرشتاب است و شرکتهای دانش بنیان نشان دادند که ظرفیتهای بسیاری در کشور وجود دارد که به دنبال فرصت هستند تا در عمل خود را نشان دهند.

وی افزود: در کرونا حضور جوانان بخوبی خود را نشان داد که نسل جوان کشور قادر است کارهای بزرگی انجام دهد؛ در بین شرکتهای دانش بنیان و کسانی که در تولید علم و فناوری نقش ایفا کردند، زنان جایگاه ویژه ای دارند. یکی از پیام‌های جشنواره امروز این است که اگر زنان فرصت پیدا کنند، در همه عرصه ها بخوبی می‌درخشند و قادرند تحولات بسیاری در جامعه ایجاد کنند؛ میرزاخانی و خانم‌هایی که امروز مورد تجلیل قرار گرفتند، تعدادی از آنها هستند و صدها زن عالم و دانشمند در کشور هستند که می‌توانند نقشهای مهمی ایفا کنند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی کشور اظهار کرد: مهم این است که حکومت و نظام شرایطی را مهیا کند تا زنان با خیال راحت در صحنه های مختلف مشارکت و حضور داشته باشند. خوشبختانه زمینه های مشارکت زنان بیشتر شده و خوشبختانه تعداد مدیران زن نسبت به سالهای قبل رشد قابل توجهی دارد. زنان باید سطوح عالی مدیریتی را طی کنند و امیدواریم موانع پیش‌روی این اتفاق برداشته شود.

جهانگیری با بیان اینکه « شرایط سختی پیش روی کشور است» خاطر نشان کرد: امروز هم با تحریم‌های ظالمانه مواجهیم و هم بیماری کرونا در دنیا و در کشور ما شیوع یافته است؛ باید برای عبور از این شرایط سخت از همه ظرفیت ها استفاده کنیم. برای تحریم ها مهمترین کاری که باید انجام دهیم بی اثر کردن تحریم هاست که جامعه علمی کشور در این زمینه اقدامات موثری انجام داد. امروز با وجود محدودیت شدید منابع ارزی با محدودیتی در کشور مواجه نشدیم، چون همه فعالان علمی و اقتصادی کشور به صحنه آمدند و کمک کردند. در واقع در شرایط دشوار کشور، یکی از انتظاراتی که از جامعه علمی کشور وجود دارد خلق فرصت از دل تهدیدات است.

وی افزود: البته در کنار ایجاد ظرفیت ها و فرصت‌های جدید، در خیلی از اقدامات مان برای بی اثر کردن تحریم ها سعی کردیم تحریم ها را دور بزنیم؛ آمریکایی‌ها می‌گویند نفت نفروشند، اما ما نفت می‌فروشیم، آنها میگویند کشتیرانی تحریم شود اما ما تقریبا مانند شرایط قبل از تحریم کالا های خود را جابجا و واردات و صادرات می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گشودن راههای جدید به روی جامعه را انتظار امروز از جامعه علمی کشور عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌های سعی کردند با فشار روانی مردم را نسبت به آینده خود مایوس و آینده‌ای تیره و تاری در ذهن آنها ترسیم کنند؛  در اینجا نقش دانشگاهیان ایجاد امید، اعتماد آفرینی، افرایش تاب آوری و ایجاد تفاهم و همبستگی است؛ این کلمات می‌توانند در دوران دشوار کشور را از سختی‌ها عبور دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا