ابلاغ بسته حمایت از بیماران مزمن روان / افزایش پوشش هزینه داروی این بیماران

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت با اشاره به تشدید فشارهای روانی در دوران کرونا، از ابلاغ بسته حمایت از بیماران مزمن اختلالات روان و افزایش پوشش هزینه داروهای این بیماران خبر داد.

به گزارش ارک خبر ،دکتر مهدی شادنوش در نشست خبری که به صورت مجازی از استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اهمیت سلامت روان به ویژه برای کادر درمان گفت: کسانی که در معرض کارهای پر خطر هستند از جوانب مختلف تحت تاثیر فرسودگی شغلی و سختی کاری خواهند بود که می تواند بر سلامت روان آنها نیز تاثیرگذار باشد؛ از این رو باید حمایت کافی از این افراد صورت گیرد تا هم خدمتی ارائه دهند و هم سلامت خودشان دچار نقصان نشود. پس از شیوع کرونا سختی کار کادر درمان نسبت به قبل افزایش یافت و ما در وزارت بهداشت بلافاصله وارد عمل شدیم و اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعملهایی برای حمایت از سلامت روانی این عزیزان کردیم.

وی افزود : به جز این کار اتفاقاتی که در مراکز درمانی می افتاد را مورد رصد قرار دادیم و بازخورد ابلاغ دستورالعمل ذکر شده را گرفتیم و سعی کردیم آموزشهایی در راستای کاهش استرس کادر درمان، حل مسئله، کنترل هوش هیجانی، کنترل خشم و سایر برنامه های فرهنگی و  هنری را برای آنها برگزار کنیم. تاکنون بیش از ۲۶۰۰ خانواده مورد تماس مددکاران ما قرار گرفتند و در صورتی که وجود بیماری در آنها احراز شد، آنها را برای حمایتهای بیشتر به روانپزشک و روانشناس ارجاع دادیم. در این طرح بیش از ۷۶ هزار نفر خدمت گرفتند.

ابلاغ بسته حمایت از بیماران مزمن اختلالات روان

افزایش پوشش هزینه داروهای بیماران روان

وی با تاکید به این که بهداشت روان موضوع بسیار مهمی است، اظهار  کرد: تا پیش از شیوع کرونا نیز به دلیل برهم خوردن مناسبات اجتماعی ، جنگها  و حضور شخصیتهای عجبیبی مانند ترامپ فشارهای روانی جوامع رو به افزایش بود که با آمدن کرونا این موضوع تشدید شد. در حوزه سلامت روان ما موضوع بهداشت روان و مسائل درمانی را در نظر گرفته ایم. در حوزه درمان بسته حمایتی از بیماران مزمن اختلالات روانی در کشور تدوین شد که در آبان ماه ابلاغ کردیم. این بسته اقدامات خوبی در حوزه سلامت روان شامل روان درمانی فردی و گروهی، کار درمانی، خانواده درمانی و غیره را در برمی گیرد. حتی پوشش هزینه دارو و خدمات دندانپزشکی برای مبتلایان به اختلالات روانی در این بسته افزایش پیدا کرد. هر چند که تا پیش از آن بیمه ها دو سوم این خدمات را تحت پوشش قرار می دادند اما بیمار مجبور برود فرانشیز بالایی پرداخت کند که با ابلاغ این بسته سعی کردیم هزینه هایی که بیمار می دهد را تعدیل کنیم و خدامات دارویی و دندانپزشکی را به شکل مناسبت تری ارائه کنیم.

اعتیاد عامل پیشگیری از کرونا نیست

شادنوش در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمار ابتلای معتادان به کرونا تصریح  کرد: این موضوع که در ابتدا به شوخی درباره عدم ابتلای معتادان به کرونا مطرح شد یک فکاهی مجازی بیشتر نبود. براساس تستهایی که از معتادان اخذ کردیم متوجه شدیم آنها هم به این بیماری مبتلا می شوند و اعتیاد نمی تواند عاملی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس باشد.

بحرانی در داروی بیماران خاص نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره تمیهداتی که برای ارائه دارو به بیماران خاص در شرایط کرونایی انجام شده است بیان کرد: در مورد داروی بیماران خاص به لطف سازمان غذا و دارو و سایر ارگانهای ذی ربط ما گزارشی از بحران و مشکل عمیق در این مورد نداشته ایم. ما سامانه ای تحت عنوان مدیریت بیماری های نادر در کشور راه اندازی کرده ایم تا دارو به شکل منسجم تری به دست بیماران برسد. صلاح ما این است که داروهای گران قیمت از طریق این سامانه توزیع شود. نباید برخی در این حوزه مانع توزیع قانونمند دارو و تجهیزات از این طریق شوند. برای آن که توزیع به شکل بهتری صورت گیرد باید از توزیع حدسی و گمانی جلوگیری کنیم و بیمار خاص باید بداند دارویش را در کدام داروخانه تحویل گیرد. زیرساخت چنین امکانی فراهم شده است و امیدواریم روزی بیمار خاص بتواند داروی خود را در داروخانه مشخص دریافت کند.

چگونگی جمع آوری معتادان متجاهر در شرایط کرونا

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص تهمیدات صورت گرفته برای عدم ابتلا به کرونا در گرمخانه ها گفت: در این مورد شهرداری ها ، بهزیستی و غیره مکلف به پاسخگویی هستند. تاکید ما این است که از تجمع افراد بدون اخذ تست کرونا خودداری شود و دراین مورد نیز پروتکلهای لازم تدوین شده است. در خصوص معتادان متجاهر جمع آوری آنها در ابتدای کرونا متوقف شد، اما بعد از مدتی دستور العملها تدوین و ابلاغ شد تا این دست از افراد به شکل قانونمند و در محلهای خاصی به صورت مدیریت شده جمع آوری و نگهداری شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا