همه دانش آموزان باید امتحان غیرحضوری بدهند/ شرط برگزاری امتحانات حضوری هنرستانیها و ابتداییها

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ابلاغ کردیم آزمون ها غیرحضوری و با استفاه از ظرفیت های مختلفی که وجود دارد برگزار شود گفت: درباره برخی دروس هنرستانی و پایه های اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگی های خاصی که دارد اجازه دادیم اگر با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا اگر مشکلی وجود نداشته باشد و البته با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی، به صورت «حضوری» آزمون برگزار کنند.

به گزارش ارک خبر،محسن حاجی میرزایی در حاشیه پانزدهمین نشست گفت وگوی هفته که با حضور مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار شد درباره ورند برگزاری امتحانات دی ماه دانش آموزان گفت: ابلاغ کردیم آزمون ها غیرحضوری و با استفاه از ظرفیت های مختلفی که وجود دارد برگزار شود.

وی افزود: درباره برخی دروس هنرستانی و پایه های اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگی های خاصی که دارد اجازه دادیم اگر با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا مشکلی وجود نداشته باشد و با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری آزمون برگزار کنند، البته رعایت مقررات و اخذ مجوز از ستاد ضرورت دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قصد داشتیم به صورت عمومی مجوز را بگیریم که ستاد مجوز عمومی نداده است که آزمون ها حضوری برگزار شوند اظهار کرد: لذا قالب آزمون های ما امسال به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و همه دانش آموزان باید امتحان غیر حضوری بدهند.

حاجی میرزایی ادامه داد: منحصرا برای هنرستانی ها و ابتدایی ها که باید توانایی های آنها احراز شود اگر ستاد اجازه دهد می توانند حضوری برگزار کنند. اگر ستاد اجازه نداد آن ها هم غیرحضوری است. تا در اولین فرصتی که امکان برگزاری حضوری باشد به صورت حضوری ارزشیابی شوند.

وی درباره فروش آزمون ساز در شبکه های اجتماعی و دریافت وجه از معلم ها در قبال آن گفت: وقتی وارد زیست بوم جدید می شویم اقتضائات خاص خودش را دارد و در این زیست بوم فعالان بخش خصوصی تلاش می کنند راه حل هایی را پیشنهاد دهند ما در شاد برای آزمون امکانات لازم را پیش بینی کردیم و ظرف ۱۰ روز آینده این ظرفیت ها توسعه خواهد یافت و کیفیت برگزاری آزمون ارتقاء می یابد و نیاز به استفاده از پیشنهادهای بیرونی نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته به مدرسه اجازه دادیم در شرایطی که بخواهد اطمینان یابد، اگر راه حل های دیگری هم وجود دارد استفاده کند. شاد از روز اول هرهفته ظرفیت هایش راتوسعه داده و در ۱۰ روز آینده چند ظرفیت جدید دیگر رونمایی خواهد شد که قابلیت های ممتازی در اختیار معلمان قرار می دهد.

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه جذب دانشجو در دانشگاه شهید رجایی گفت: به میزان سهمیه اختصاصی از دانشگاه تربیت دبیر رجایی و فرهنگیان نیرو استخدام می کنیم. گاهی اوقات دانشگاه رجایی مازاد بر سهمیه دانشجوی آزاد هم گرفته اما آنها که بر اساس سهمیه اختصاص داده شده وارد شده اند استخدام می شوند.

وی درباره وضعیت استخدامی خرید خدماتی ها و نهضتی ها گفت: قانون تا قبل از ۹۱ برای حق التدریسی ها و قبل از ۹۲ برای نهضتی ها تعیین تکلیف کرده و طبق مقررات اقدام خواهد شد. برای آنها که بعد از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری کرده اند مسیر، دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ اساسنامه است. البته سن‌شان اگر زیاد باشد به سقف مجاز شرکت در آزمون اضافه می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه آب و برق و گاز مدارس نیز گفت: در قانون بودجه چندسال اخیر پیش بینی شده که بهای آب و برق و گاز با رعایت الگوی مصرف رایگان است. ممکن است برخی مدارس با افزایش جمعیت دانش آموز روبه رو شده باشند که با وزارت نیرو و نفت تفاهم کردیم که الگوی جدید را متناسب با تعداد دانش آموزان تعیین کنند. آب و برق و گاز هیچ مدرسه ای نباید به علت عدم پرداخت هزینه قطع شود. برخی موراد مربوط به مطالبه سال های گذشته است که برنامه ریزی شده تا پرداخت شود.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه حضور مدیر حوزه های علمیه در جلسه امروز رویداد بسیار مبارکی است و همه مناطق و مدیران کل از راهنمایی های ایشان بهره مند شدند گفت: آموزش و پرورش مسئولیت تربیت نسل نو و آماده کردن آنها برای قبول مسئولیت های اجتماعی برای زندگی باکیفیت تر، مشارکت فعالتر برای سازندگی و پیشرفت جامعه و مصونیت بخشی در برابر مخاطرات  برعهده دارد.

وی افزود: این افراد باید در وجوه مختلفی پرورش یابند. نسل نو باید به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اخلاقی، عبادی و دینی پرورش یابند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش با بخش های مختلف کشور دارای پیوند مشترک است گفت: بناست افرادی برای زندگی آماده شوند که نقش موثر و فعالی ایفا کنند. در سندتحول بنیادین پیش بینی شده است که تربیت در شش ساحت انجام شود که ساحت های متوازنی است و یکی از آنها ساحت های عبادی و اخلاقی است که حوزه مشترک فعالیت ما و حوزه های علمیه است. تجربیات خوبی در سال های گذشته شکل گرفته و تلاش می کنیم به نحو مناسبی استمرار یابد.

به گزارش ایسنا، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه ما می‌دانیم آموزش و پرورش یک نهاد بخشی نیست، بلکه نهاد فرابخشی است که همه نهادها باید در تعامل و هم‌گرایی با آن باشند گفت: حوزه های علمیه وظیفه خود می دانند که در خدمت معلمان و دانش آموزان و پاسخگوی نیازهایی باشند که وجود دارد.

وی افزود: طی یک دهه گذشته ستاد همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفته و هر روز ارتقا پیدا کرده است. در سال های اخیر این ارتباط به شکل یک برنامه پنجساله در آمد که ۴۰ محور دارد.

اعرافی با بیان اینکه از سوی حوزه علمیه از خدمات آموزش و پرورش و تلاش هایش در ایام کرونا تشکر می کنم گفت: کرونا سختی های بسیاری به وجود آورد و تلاش همکاران  در آموزش و پرورش برای به حداقل رساندن آسیب ها قابل تحسین است و ما هم صمیمانه تشکر می کنیم و امید است به علت اهمیت راهبردی و استراتژیک آموزش و پرورش همه‌ ما نهایت تعامل و همکاری را به عمل بیاوریم تا فرزندان عزیز بتوانند قله های علم، معرفت، اخلاق و بصیرت را فتح کنند.

وی با اشاره به اینکه چندسالی است طرح امین در دست اجراست افزود: شاهد حضور سنجیده و با آمادگی قبلی و با هماهنگی کامل طلاب برادر و خواهر جوان در مدارس برای تبیین مسائل دینی و معارف الهی هستیم و حدود ۳۰۰۰ مدرسه در شمول این طرح قرار دارند. طرح روشنا نیز در حال اجراست و اخیرا طرح مشترکی در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته و واحدی در قم فعال شده و چندصدنفر از طلاب در حال تحصیل هستند و قرار است با مدارک رسمی که دانشگاه فرهنگیان می دهد در آموزش و پرورش حضور یابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا