اقتصاد هنر ایران بیمار است

مجموعه دار آثار هنری و استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی با بیان این‌که اقتصاد هنر ایران در وضعیت بیماری قرار داشته و در آذربایجان و تبریز وضعیت بسیار حادتر است، گفت: شرایط کرونایی نیز باعث فلج شدن این حوزه شده است.

به گزارش ارک خبر ،فرشید بزرگی با اشاره به تشابهات هنری بین نقاشی و موسیقی، گفت: نقاشی و موسیقی از نظر جنبه‌های زیبایی شناسی اشتراکات بسیاری دارند؛ اساتید نقاشی بسیاری را دیده‌ام که موسیقی را در کنار نقاشی کار کرده و هنر خود را با گوش دادن به موسیقی خلق می‌کنند و هم‌چنین بسیاری از موسیقی دانانی هم هستند که با نگاه و توجهی به یک نقاشی، با آن ارتباط برقرار کرده و حس و الهاماتی را از آن دریافت می‌کنند که در بنده نیز این حالات وجود دارد.

وی با بیان این‌که این تشابهات باعث روی آوردن خود به امر مجموعه داری و خرید نقاشی‌های هنرمندان داخلی و خارجی شده است، افزود: در طول برگزاری دوره‌های مختلف اکسپوی تبریز نیز تعدادی از آثار هنری هنرمندان مختلف را خریداری کرده‌ام و در این راستا با هنرمندان مختلف تبریزی آشنا شدم.

وی ادامه داد: هر دوره از این نمایشگاه همانند یک رویداد فرخنده فرهنگی است که علاقه مندان به هنر و اساتید توانای عرصه هنر را دور هم جمع می‌کند و از این طریق، تلنگری به مردم زده می‌شود که با وجود تمامی ناملایمات و معضلات، هنوز هم مشعل نقاشی و هنر در تبریز روشن است.

برگزاری اکسپوی تبریز موجب تقویت حس اعتماد به نفس اهالی هنر تبریز می‌شود

بزرگی، برگزاری اکسپوی تبریز را موجب تقویت حس اعتماد بنفس نقاشان و اهالی هنر تبریزی دانست و گفت: در این رویداد فستیوال مانند، می‌توان با دوستان و آشنایان علاقه مند به هنر و نقاشان، هنرمندان و مجموعه داران ملاقات کرد و با سطح کیفی نقاشان تبریز آشنا شد.

وی افزود: اکسپوی تبریز با ایجاد یک آبشخور فرهنگی برای هنرمندان بومی، کمک اندکی برای بهبود وضعیت بیمارگونه اقتصاد هنر در تبریز می‌کند؛ متاسفانه فرهنگ مجموعه داری و هزینه برای آثار نقاشی در جامعه ما جا نیفتاده است و حتی برخی هنرمندان بومی به دلیل عدم وجود بازار مناسب، به فروش اثر خود در خارج از کشور روی می‌آورند، در حیطه موسیقی نیز این مشکل وجود دارد و با وجود این‌که یک موسیقی دان، ساعت‌ها برای ساخت یک آلبوم زحمت کشیده و سپس آن را با قیمت مناسب در پلتفرم‌های مشخص در معرض فروش قرار می‌دهد اما اغلب اشخاص، کپی رایت را به جای خرید این اثر هنری ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی هنرمندان در دوران کرونا، گفت: می‌توان برخی آثار هنری مانند نقاشی را از طریق فضای مجازی و با تبلیغ کارهای هنری خود، فروخت و لزوم به حضور هنرمند در صحنه نیست اما برای حوزه موسیقی این امر بسیار سختتر بوده و صنف موسیقی در طول یکسال گذشته به طور کامل ساقط شده است.

تنها راه کاهش خسارت هنرمندان در دوران کرونا، تخصیص بیمه هنرمندان است

این مجموعه دار افزود: تنها راه برای بهبود این وضعیت و کاهش خسارت هنرمندان، تعیین بیمه هنرمندان است تا این قشر نیز در طی این مدت از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند، البته دولت بودجه‌ی بسیار اندکی را برای کمک به هنرمندان تصویب کرده اما این بودجه برای نیاز اغلب هنرمندان که از طریق هنر خود، کسب درآمد می‌کنند، پاسخگو نخواهد بود.

وی تقویت اکسپوی تبریز را راهکاری دیگر برای کمک به هنرمندان و به خصوص قشر نقاشان برشمرد و گفت: نمایشگاه اگر حضوری برگزار شود، باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد و البته باید توجه داشت که در شرایط کرونایی، وضعیت معیشتی و اقتصادی اقشار مختلف با محدودیت مواجه شده و قیمت‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

حذف آثار هنری از سبد کالای ایرانیان

وی ادامه داد: اکنون با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، آثار هنری یا متریال هنری از سبد کالای یک ایرانی تقریبا حذف شده است و در اولویت‌های آخر قرار دارد، چرا که شوق و ذوق برای دیدن آثار هنری زمانی ایجاد می‌شود که قلب انسان در آرامش قرار بگیرد و حس امنیت روانی، اجتماعی و خانوادگی در بطن افراد وجود داشته باشد؛ مجموعه داران همواره برای خرید آثار هنری آماده هستند ولی اکنون برای سایر افراد، این احساس آرامش وجود ندارد پس باید قیمت آثار هنری برای جذب اقشار مختلف، متعادل شود.

وی که در حیطه مجموعه داری شکستنی جات آنتیک نیز فعالیت می‌کند، در خصوص نحوه تعیین قیمت آثار آنتیک، اظهار کرد: ارزش آثار آنتیک بر اساس قدمت، کیفیت اثر از نظر زدگی و مخدوش بودن و جنس و ارزش متریالی که اثر بر روی آن پیاده شده است، تعیین می‌شود؛ متریال جزء بسیار مهم در آثار آنتیک محسوب شده و معمولا انواع مختلفی از شیشه یا چینی جات را شامل می‌شود که معروف ترین آن به ۳۰۰ سال قبل در اروپا باز می‌گردد و شامل متریالی از جنس شیشه به نام اوپالین با تلولوی خاص رنگی است.

بزرگی با بیان این‌که برخی آثار آنتیک مثل کوزه قلیان قجری طرح قلم آبی (الگویی از نقاشی) قیمت مشخصی دارند، گفت: در آثار آنتیک و شکستنی جات، نقاشی اهمیت بالایی دارد چون اکثر این آثار آنتیک در اثر نقاشی زیبا شده‌اند مثلا طرح قلم آبی که بر روی ظروفی چون کوزه نقش می‌بندد، فرمتی از نقاشی است که در زمان قاجار بر روی شکستنی جات به صورت برگ و گل و پرندگان آبی رنگ رسم می‌شد.

وی افزود: اگر بر روی این کوزه، عکس ناصری چاپ شده باشد، قیمت در حدود ۸ الی ۱۰ میلیون تومان خواهد بود، اگر عکس مظفری باشد نیز ارزش بالاتر می‌رود و نقش بستن عکس دختر که معمولا هم نقش همسر نیکولای تزار و یا همسر و دختر لویی شانزدهم است، ارزش اثر را بیشتر می‌شود، معمولا قیمت نقاشی از ارزش چاپ عکس بر روی اثر آنتیک بسیار بیشتر است.

 

ضرورت تعیین قیمت آثار هنری بر اساس فرهنگ هر منطقه

این استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی قیمت گذاری‌های آثار هنری در نمایشگاه‌ها، گفت: قیمت آثار باید بر اساس فرهنگ منطقه تعیین شود اما متاسفانه مشاهده می‌شود که قیمت برخی آثار نسبت به کیفیت بالاتر محاسبه شده و برخی دیگر ارزش گذاری مناسبی دارند؛ ممکن است این قیمت گذاری‌ها در سایر شهرها مناسب تلقی شود اما اهالی شهر تبریز، مردمی اقتصادی هستند و این شاخص‌ باید حتما مدنظر قرار بگیرد تا شاهد فروش آثار هنری باشیم.

وی  با اشاره به استفاده از آثار هنری تعدادی از هنرجویان جوان در کنار آثار اساتید توانا در برخی نمایشگاه‌ها، متذکر شد: این امر، اقدام خوبی برای معرفی هنرجویان جوان است اما باید توجه داشت که قرارگیری آثار ضعیف در کنار اثر برجسته استاد، روح نمایشگاه را تحت شعاع قرار می‌دهد و حتی در نمایشگاه‌های آثار عتیقه نیز کل ترکیب مجموعه آنتیک و زیبایی مجموعه را مخدوش می‌کند و این تفاوت کیفیت، شاید نشانه بی ادبی برای استاد توانا باشد؛ در این راستا می‌توان از تعداد آثار هنرجویان کم اما برگزیده استفاده کرد تا چندان هم آزاردهنده نباشد.

وی با اشاره به علاقه برخی از پزشکان به خرید آثار هنری، در خصوص دلیل علاقه مندی قشر پزشک به حوزه هنر، گفت: مجموعه داری به صورت آثار نقاشی و عتیقه یک معقوله لاکچری است و یک مجموعه دار باید از نظر درآمدی در رفاه باشد، تا بتواند پول پس انداز خود را در این راه صرف کند و عشق و علاقه باعث حرکت در این عرصه شود که معمولا پزشکان نیز از این حیث برخوردار هستند.

وی که متخصص پاتولوژی است، افزود: رشته پزشکی نیز هنر دست و ذهن و تفکر عاشقانه محسوب می‌شود، مثلا در رشته پاتولوژی آزمایشگاهی، در تشخیص بافت سرطانی از بافت نرمال زیر میکروسکوپ بستگی به رنگ پذیری بافت دارد و باید رنگ آمیزی بهتر انجام گیرد تا الگوهای خاص رنگی ایجاد شود، در این راستا حتی برخی از نمای سلول‌های سرطانی به آثار نقاشی نقاشان بزرگ تشبیه می‌شوند.

جامعه پزشکی، مخاطبی برای اکسپوی تبریز

وی ادامه داد: جامعه پزشکی، قشر مناسب و مخاطبی برای اکسپوی تبریز به شمار می‌رود اما اغلب هنر دوستان این صنف با مقوله اکسپو آشنایی ندارند و باید از روش‌های مختلف این امر انجام بگیرد تا منجر به رونق هر چه بیشتر اکسپو شود.

وی با اشاره به مقاله‌ی خود در باب موسیقی و معنویت، گفت: در سال‌های دور، موسیقی جایگاه ویژه‌ای در عرصه تاریخ علم و آکادمیک داشت و لقب حکیم برآزنده کسانی بود که در هفت رشته علمی که موسیقی هم شامل آن می‌شود، تسلط داشته‌اند.

بزرگی با اشاره به اهمیت موسیقی در ایجاد آرامش افراد، گفت: پزشکان هم می‌توانند در مطب خود از جادوی موسیقی برای آرامش بیماران استفاده کنند و یا خود گوش دهند و آرامش ذهنی کسب کند؛ هم‌چنین بهره مندی از موسیقی زنده در نمایشگاه‌های هنری نیز عرضه هنر را برای هنردوستان فراهم می‌آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا