مردم با بصیرت تبریز در حماسه ۸ دی ۸۸ نشان دادند که اهل عمل هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به حضور مردم تبریز در تمامی صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و ... کشور، اظهار کرد: مردم با بصیرت تبریز با حضور در صحنه‌های مختلف در طول تاریخ، هم‌چون حماسه هشتم دی، نشان دادند که تنها حرف نمی‌زنند بلکه همواره به گفته‌های خود، عمل می‌کنند.

به گزارش ارک خبرعزیز جوان پور  اظهار کرد: تبریز از گذشته تاریخی خود تا دوره معاصر، از دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی و فتنه‌های اخیر، همواره بصیرت، بیداری و پیش گامی خود را در مسائل سیاسی و اجتماعی کشور نشان داده است؛ این پیش گامی، نشان از بصیرت و آگاهی مردم و تشخیص مسائل درست و غلط است.

وی با بیان این‌که بصیرت در زمان تشخیص فتنه که حق و باطل مخلوط می‌شود، نقش مهمی دارد، گفت: در روز هشتم دی ماه ۸۸ نیز مردم تبریز ثابت کردند که بیش از سایر مردم کشور از بصیرت برخوردار هستند و در نهایت با پیشتازی و حضور در عرصه‌ای که برخی افراد به دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی بودند، تلنگری به موضوع بیداری باقی شهرهای کشور زده و حرکت به سوی حماسه نهم دی را آغاز کردند.

وی با تاکید بر اهمیت بصیرت و بیداری، اظهار کرد: انسان اگر بصیر نباشد، نمی‌تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد و در تصمیم گیری‌ها دچار اشتباه می‌شود، زمانی که باید برای خدمت به اسلام کاری انجام دهند نیز با تفکرات اشتباه، تصمیمات غلط می‌گیرد.

جوان پور افزود: بصیرت به این معنی است که افراد، مطلب را به درستی دریافت کنند و با تشخیص به موقع، اقدام صحیح و به جایی را انجام دهند؛ بصیرت تنها به آگاهی ختم نمی‌شود، بلکه انگیزه‌ای برای حضور در صحنه، پس از بیداری و اطلاع از رویدادها و مسائل پیرامون، است و بیداری، شناخت تمامی ابعاد مسائل و عکس العمل و واکنش نسبت به آن را شامل می‌شود.

وی در خصوص سایر نشانه‌های تاریخی از بصیرت مردم تبریز، گفت: مردم تبریز در جنبش مشروطه، کاملا استکبار و سلطه‌های انگلیس، روسیه و توطئه‌ی دولت قاجار را برای نابودی مشروطه احساس کردند و دانستند که قاجار به دنبال برچیدن مشروطه است، پس از شناخت حقایق، در صحنه حضور یافتند و محکم ایستادند و در نهایت، صحنه مشروطه را تغییر داده و منجر به پیروزی دوباره این جنبش شدند.

وی افزود: اگر مردم تبریز در مقابل فتنه دوره مشروطه نمی‌ایستاد، قطعا مشروطه با توطئه دولت قاجار و روسیه با به توپ بستن مجلس و استکبار صغیری که بر جامعه حاکم شد، سقوط می‌کرد؛ اما بصیرت، شجاعت، غیرت و حمیت مردم تبریز باعث پیروزی انقلاب مشروطه و فتح تهران شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، ادامه داد: در جریان ۲۹ بهمن و چهلمین روز شهدای قم نیز، مردم تبریز که در زنده نگه داشتن یاد این کشته شدگان، قیام کردند و جهت و سمت را درست تشخیص دادند، باعث شد تا سایر مردم شهرها نیز در روز چهلم شهدای ۲۹ بهمن قیام کنند و این رویداد زنجیروار ادامه یابد و در نهایت منجر به سقوط رژیم پهلوی شود.

وی با بیان این‌که آگاهی مردم تبریز، شاخصی برای بصیرت در کل کشور است، اظهار کرد: در اوایل جریان انقلاب، ولایت فقیه توسط افرادی زیر سوال برده شد، مردم تبریز بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، حرکت و قیام کردند تا از ولایت پشتیبانی کنند.

وی با اشاره به حضور قاطع این مردم در هشت سال دفاع مقدس، گفت: حضور جدی مردم تبریز در جریان جنگ تحمیلی، نشان از این دارد که مردم برای دفاع از جمهوری اسلامی، پیروزی در جنگ را ضروری می‌دانستند، تا از این طریق، از اندیشه دشمنان برای براندازی نظام جلوگیری کنند؛ مردم تبریز در مقابله با بنی سعد، گوهرشاد، مخالفان انقلاب و صدام و … همیشه پیش قدم و پیشرو بوده است.

جوان پور با بیان این‌که غیرت دینی، نشان از بصیرت واقعی مردم تبریز است، اظهار کرد: شهید قاسم سلیمانی جزو شهدای گرانقدر و بصیر انقلاب اسلامی است، که توانست فتنه داعش را به درستی تشخیص دهد و با بیداری و درایت خود، آن را از بین ببرد و دشمنان را محکوم کند.

وی افزود: دلبستگی که ایشان به ولایت داشت، نشان از آگاهی و بصیرت است و لزوم پشتیبانی از رهبر را یادآوری می‌کند؛ این مطلب گویای آن است که برای ادامه راه شهید سلیمانی، باید همواره پشت سر رهبری حرکت کرد و از اوامر ایشان اطاعت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا