نبود بصیرت انسان را از راه راست خارج می‌کند

امام جمعه تبریز داشتن بصیرت و آگاهی در زندگی و امور فردی و اجتماعی را بسیار مهم و سرنوشت ساز دانست و گفت: نبود بصیرت، به خصوص در برهه‌های حساس زندگی، انسان را از راه راست خارج می‌کند.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در همایش بزرگداشت نهم دی ماه در جمع طلاب، روحانیون و اساتید حوزه‌های علمیه در محل حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع) با بیان این‌که خطه آذربایجان جلودار و پیشگام حرکت‌های با بصیرت مردمی ایران اسلامی است، گفت: انسان‌های با بصیرت، هر فکر، اندیشه و عملی را با دلیل و هوشیاری انتخاب می‌کنند.

وی، باز شناخت خطا از صواب و راه از بیراهه را پیامد عملی بصیرت دانست و ادامه داد: بصیرت ویژگی فضیلتی است که نتیجه فضایل و معنویات دیگر است و شخص با فضیلت، دارای قدرت تشخیص و تجربه بوده و توانایی داوری و ارزیابی نظری و علمی از موضوع را دارد.

وی اضافه کرد: انسان بصیر قبل از هر قضاوت و تصمیمی، تأمل می‌کند و از گذشته درس عبرت می‌گیرد و سپس با کمک اطلاعات و منابع موثق، اقدام می‌کند.

وی، جهالت، نادانی، ناآگاهی، غفلت، نداشتن منبع اطلاعاتی صادق، توطئه فتنه گری دشمنان، نبود راهنما و هدایت گر را عامل اصلی شک و تردید در انسان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: تأمل بر اطلاعات و ارزش‌ها، انسان را به باور می‌رساند و با بصیرت نسبت به امور، آگاهی و شناخت خود را ارتقاء می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، بصیرت افزایی را یک جریان دو سویه دانست و گفت: بصیرت هم بعد درونی دارد و هم بیرونی که بُعد درونی آن به عهده خود شخص و بُعد بیرونی آن بر عهده رهبر، امام و پیشوای جامعه است.

وی با یادآوری اهداف سردمداران فتنه، مشروعیت زدایی از نظام اسلامی از طریق حمله به باورها و اعتقادات مردم، اعتبار زدایی از نظام اسلامی با ناکارآمد نشان دادن مسئولان و اعتماد زدایی مردم از مسئولان با دروغگو خواندن آن‌ها از جمله اهداف عوامل فتنه ۸۸ در خارج و داخل کشور عنوان کرد.

وی با تاکید بر نقش برجسته علما و روحانیون در روشنگری مردم، گفت: ائمه جمعه و جماعات، نقشی فراتر از انجام فرایض دینی دارند و باید با شناخت از گرایش‌های مختلف سیاسی جامعه با اهل مسجد ارتباط صمیمی داشته باشند تا با تقویت حضور افراد در نمازهای جماعت، آن‌ها را از نظر اعتقادی و شرعی ارتقاء دهند.

وی با تاکید بر این‌که مسجد مرکزی برای تعلیم تربیت و محلی برای حرکت‌های آگاهی بخش است، گفت: مساجد و ائمه جماعت در جهت آگاهی دهی از لایه‌های پنهان فتنه‌ها، با استناد به آیات قرآن و روایات و تاریخ اسلام می‌توانند نقش ممتازی ایفا کنند.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان این‌که فتنه ۸۸ یک اعتراض انتخاباتی ساده نبود، گفت: این فتنه کودتای از پیش طراحی شده از اتاق فکر غرب و همراهی امپراطوری رسانه‌ای غرب بود که باید با تحلیل عمیق، نسل جدید و آینده را با لایه‌های پنهان آن، آشنا سازیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت زبان هنر و هنرمندان در انتقال آموزه‌های این جریان، گفت: باید نسل جدید بداند که حضور ۴۰ میلیونی مردم پای صندوق‌های رای و مشارکت بالای آن‌ها می‌توانست دامنه نفوذ ایران را در دنیا گسترش دهد و الگوی مردم سالاری برای جهان باشد.

وی، طراحان این فتنه را عوامل خارجی خواند و اظهار کرد: عوامل خارجی با بهره گیری از برخی عوامل بی بصیرت داخلی سعی در براندازی نظام داشتند اما حماسه ۹ دی این نقشه‌ها و توطئه‌ها را خنثی کرد.

به نقل از دفتر اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: در اثر بی بصیرتی فتنه شکل می‌گیرد و فتنه در هر لباس و مقامی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا