تولید مشترک واکسن ایران و کوبا/ تست واکسن روی ۵۰ هزار داوطلب

سخنگوی سازمان غذا و دارو، از اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در بهمن و اسفند خبر داد.

به گزارش ارک خبر،کیانوش جهانپور، امروز پس از برگزاری کمیته مشورتی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت گفت: آن طور که رئیس انستیتو پاستور وعده داده است شاهد اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی این واکسن تولید مشترک، در بهمن و اسفند روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در کشورمان خواهیم بود و پس از تأیید نهایی، تولید انبوه این واکسن نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: وزیر بهداشت با تلاش برای تهیه واکسن کرونا در چهار مسیر آن را دنبال می‌کند، یکی خرید مستقیم از شرکت‌های تولیدکننده‌ای که تاییدیه نهایی گرفته‌اند، گام دوم خرید از سبد مشترک کوواکس که بخش عمده خرید ما از این طریق خواهد بود، تولید واکسن داخلی دنبال خواهد شد و یکی از گام‌های تهیه واکسن تولید مشترک با کشورهای معتبر در زمینه تولید واکسن است.

وی گفت: شرط ایران برای هر گونه مطالعات بالینی در داخل کشور، شرط انتقال فناوری و تولید مشترک است.

جهانپور افزود: تا این لحظه یک کشور همکار داریم که اقدامات لازم در این خصوص را به صورت مشترک انجام داده و مرحله اول آن تحت نظارت انستیتو پاستور ایران انجام گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر مرحله دوم تولید این واکسن مشترک با یکی از مؤسسات پرسابقه کشور کوبا در زمینه تولید واکسن تحت نظارت انستیتو پاستور در کشور همکار، در حال انجام است.

جهانپور افزود: آن طور که رئیس انستیتو پاستور وعده داده است شاهد اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی این واکسن تولید مشترک در بهمن و اسفند روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در کشورمان خواهیم بود و پس از تأیید نهایی تولید انبوه این واکسن نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز انستیتو پاستور با این کشور، همکاری مشترک در تولید واکسن داشته است و در ادامه آن همکاری‌ها، تولید مشترک واکسن کرونا را فناوری خاص دنبال می‌کند.

آقای جهانپور گفت: این فناوری واکسن تولید مشترک ساویونیت پروتئین است که بخشی از پروتئین آر بی دی ویروس را تولید می‌کند که روش شناخته شده‌ای است و فناوری قابل توجهی دارد که در کشور ما نیز این انتقال فناوری صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا