منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی مستقیم به مردم پرداخت شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: شیوه مدیریت ارز ۴۲۰۰ حواشی و فساد زیادی ایجاد کرده و معتقدیم بهتر است منابع حاصل از تبدیل ارز به ریال به حساب مردم واریز شود.

به گزارش ارک خبر،روز سه شنبه، کمیسیون تلفیق کلیات بودجه ۱۴۰۰ را در حالی تأیید کرد که اغلب اعضای آن معتقدند اصلاحات اساسی توسط دولت در آن لحاظ نشده و باید تغییراتی اساسی در آن ایجاد شود؛ اینکه مجلس چه «تغییر اساسی» می‌تواند در بودجه ایجاد کند، نکته‌ای است که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد.

در این باره، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره یکی از محورهایی که در بودجه پیشنهادی دولت مشکل آفرین است و احتمالاً کمیسیون تلفیق آن را حذف خواهد کرد، گفت: اوراق پیش فروش نفت در واقع پیش فروش کردن کالایی است که موجود نیست یعنی کالایی فرضی به فروش می‌رسد و در نهایت سود آن کالا نیز داده می‌شود این همان طرحی بود که آقای رئیس جمهور قصد تصویب آن در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا را داشت که در آنجا با مخالفت رو به رو شد اما آن‌را در لایحه آورده و تاکید کرده که از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی که برای فروش نفت دیده شده است هر مقدار محقق نشد پیش فروش نفت دیده شود یعنی سود افراد واریز شود اما نفتی جا به جا نمی‌شود. مشخص است که این یک معامله صوری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون تلفیق اوراق پیش فروش نفت را از بودجه حذف خواهد کرد یا خیر، گفت: هنوز تصمیمی در کمیسیون تلفیق گرفته نشده است. باید دید منابع پایداری که پیش بینی خواهد شد چه منابعی است؛ بر اساس آنچه که بتوانیم منابع جدید ایجاد کنیم از این موارد پرهیز خواهیم کرد.

عوائد ارز ۴۲۰۰ بهتر است به خود مردم برسد

حاجی دلیگانی درباره راهکارهای افزایش منابع بودجه ۱۴۰۰، گفت: دولت حدود ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه آورده است. نظرات گوناگون است اما ما معتقدیم منابع حاصل از تبدیل ارز به ریال به حساب مردم واریز شود و قدرت خرید مردم برای آن کالای اساسی که قرار است به آن ارز ۴۲۰۰ داده شود از طریق واریز این یارانه به حساب خود مردم، افزایش یابد؛ به این ترتیب مدیریت را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. شیوه فعلی حواشی و فساد اقتصادی زیادی را ایجاد کرده است.

دولت در بودجه ۱۴۰۰ اصلاح ساختار انجام نداد

این عضو کمیسیون تلفیق، پیرامون نامه اخیر رئیس جمهور به رئیس مجلس درباره اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰، گفت: رئیس جمهور در نامه اخیر به رئیس مجلس پیرامون اصلاحیه بودجه، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به سقف انتشار اوراق اضافه کرده و برخی مصارف را نیز کاهش داده است بنابراین در مجموع کار خاصی توسط دولت انجام نشده است.

وی ادامه داد: راه درست این بود که این اصلاحیه به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه برود و پیشنهادات نمایندگان در آنجا مطرح شود اما فعلاً مستقیم به کمیسیون تلفیق فرستاده شده است. نکته دیگر این است که این نامه عطف به نامه‌ای بود که رئیس مجلس به روحانی نوشته بود؛ وقتی لایحه بودجه ناقص است وظیفه دولت است که اصلاحیه لایحه را بیاورد.

مذاکره با شورای نگهبان برای تغییر اساسی لایحه بودجه

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان اعلام کردند با شورای نگهبان درباره اصلاح اساسی بودجه مذاکراتی صورت گرفته آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: بله، مذاکراتی با شورای نگهبان صورت گرفته است. این شورا نیز در چارچوب اصلاح ساختار بودجه که قرار بود دولت انجام بدهد اما انجام نداد، گفته است که تغییرات را می‌پذیرد. قاعدتاً میزان تغییراتی که به واسطه اصلاح ساختار بودجه ایجاد می‌شود قابل توجه خواهد بود.

حاجی دلیگانی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا تغییرات اساسی خلاف قانون اساسی نخواهد بود، تشریح کرد: چون اصلاح ساختار بودجه دستور مستقیم رهبری بوده و به عنوان سیاست‌های کلان اقتصادی مطرح شده است هرکسی در آن مسیر حرکت کند راه درستی رفته است. در حال حاضر که دولت آن مسیر را نرفته مجلس می‌توان این مسیر را برود و خلاف قانون اساسی نیست. مذاکرات با شورای نگهبان نیز در این چارچوب بوده و مطرح شده که اگر اصلاحات در این چارچوب باشد ایرادی گرفته نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا