شیخ محمد خیابانی یک چهره روحانی هدایت‌گر مردم بود

تبریز- امام جمعه تبریز گفت: شیخ محمد خیابانی در مسیر مبارزه بی‌امان با طاغوت همیشه یک چهره روحانی هدایت‌گر مردم بود.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، شامگاه یکشنبه در جلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با بیان اینکه این شهید در هر شرایطی مطابق با نیاز انقلاب، روش‌هایی برای تحقق اهداف ملت مسلمان بکار می‌گرفت، افزود: وی زمانی با زبان گویا و ایراد خطابه‌ها و نطق‌های آتشین، گاهی با به دوش کشیدن اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست ناپذیر در مسیر مبارزه با استبداد گام بر می‌داشت.

وی شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول، هیات و نجوم اعلام کرد و اظهار داشت: شیخ محمد خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و از جمله کارهای مهمی که در تبریز انجام داد خلع محمد علی میرزا از مقام سلطنت بود.

امام جمعه تبریز گفت: عده‌ای با تحریف تاریخ تلاش می‌کنند عنوان شیخ و روحانی را از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف کنند اما وی چهره‌ای مجاهد و روحانی بود.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی به نمایندگی از سوی مردم تبریز وارد مجلس شورای ملی شد که در دوره اول و دوم، نمایندگان مجلس، استعمار روس و انگلیس قطع کردند.

حجت الاسلام آل هاشم، با اشاره به قرارداد ننگین روس و انگلیس ادامه داد: در این قرارداد ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب برای انگلیس و مرکز بیطرف تقسیم می‌شد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کردند و بخاطر القای آن، استعمار با دست محمدعلی میرزا مجلس را به توپ بست تا امور مملکتی راکد بماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا