گنبدهای تاریخی مراغه ثبت جهانی می‌شود

حمزه زاده روز سه شنبه در جلسه کارگروه گردشگری مراغه افزود: با توجه به اینکه گنبدهای کبود، مدور، سرخ و غفاریه از جمله آثار و گنبدهای ارزشمند تاریخی و ملی کشورمان محسوب می شوند، مقدمات ثبت جهانی آنها توسط میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم آثار تاریخی مهم ترین مانع برای ثبت جهانی آنهاست؛ ادامه داد: طرح های مرمت آثار تاریخی باید با حساسیت ویژه ای در جهت ثبت جهانی شدن آنها انجام شود.

وی با اشاره به رویکرد دولت در حمایت از گردشگری اضافه کرد: هم اکنون محدودیتی برای حمایت از گردشگری وجود ندارد و از این رو، سرمایه گذاران در این بخش می توانند تا سقف ۴۰ درصد از حجم سرمایه گذاری خود از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره مند شوند.

وی گفت: ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری در کنار ایجاد کاربری های مکمل نیز موثرترین و مناسب ترین راهکار برای توسعه توریسم در منطقه و شهرستان مراغه خواهد بود.

وی با اشاره به قدمت و جایگاه گنبدهای تاریخی دوقلوی مراغه افزود: در راستای تسریع در اجرای طرح توسعه محوطه این گنبدها، تغییرات و اصلاحات مورد نیاز برای این منظور در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی مطرح و به مجری این طرح ابلاغ خواهد شد.

معاون استاندارآذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه گفت: مراغه با وجود آثار بزرگ و ارزشمند تاریخی از جاذبه های طبیعی همچون منطقه فسیلی با میلیون ها سال قدمت و مناطق نمونه گردشگری، از ظرفیت های بالقوه ای برای سرمایه گذاری برخوردار است.

سیدعلی موسوی افزود: با وجود این آثار فاخر، بودجه تخصصیص یافته برای توسعه و نگهداری آثار تاریخی و گردشگری کافی نبوده و از این رو، مشارکت های مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند مثمر ثمر باشد.

وی ادامه داد: با وجود گام های مناسبی که در سال های اخیر برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهرستان برداشته شده است، بروکراسی اداری مهم ترین مانع پیش روی توسعه این بخش بوده که با کاهش آن می توان شاهد رونق در این حوزه باشیم.

وی با تاکید بر همراهی تمامی دستگاه ها برای صیانت از آثار تاریخی اضافه کرد: برای نگهداری از این آثار نیاز به عقد تفاهم نامه و مشارکت فعال نهادهایی چون شهرداری برای این منظور احساس می شود.

وی گفت: در راستای رونق بخشیدن به گردشگری باید سدهای پیش روی سرمایه گذاری در این بخش شکسته و روند جلب مشارکت های بخش خصوصی در این زمینه تسهیل و تشریع شود.

فرماندار مراغه با اشاره به وضعیت رصدخانه تاریخی مراغه گفت: این اثر ارزشمند ملی به جای مانده از دوره ایلخانی نیازمند ایجاد زیرساخت های گردشگری است و از این رو مجموعه خدماتی رفاهی در حال احداث در آن تا پایان سال تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

موسوی افزود: مسجد ضریر با قدمتی مربوط به دوران صفویه و با سقف نگاره های چوبی با تامین اعتبار مورد نیاز نیز تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: مرمت کلیسای تاریخی سنت هوانس نیز با حدود هفت قرن قدمت نیز تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: محوطه گنبد تاریخی سرخ نیز که بازمانده ای فاخر از دوره سلجوقی در این شهرستان بوده با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی بهسازی و نگهداری از آن نیز به صورت مستمر انجام خواهد شد.

موسوی گفت: گنبدهای کبود و مدور با بیش از هشت قرن قدمت از آثار بزرگ و ارزشمند کشورمان بوده و طرح توسعه محوطه آن با اعمال تغییرات و اصلاحات ابلاغ شده از سوی شورای فنی میراث فرهنگی به مجری آن، تسریع می شود.

وی افزود: معبد مهر ورجوی نیز با چند هزار سال قدمت برای توسعه و مرمت و نیز نگهداری از آن با عقد تفاهم نامه همکاری به دهیاری ورجوی واگذار شده تا روند توسعه محوطه آن تسهیل و تسریع شود.

فرماندار مراغه با اشاره به حمام تاریخی خواجه نصیر اضافه کرد: حفاظت و مرمت این اثر تاریخی با توجه به مالکیت آن که در اختیار شهرداری بوده نیازمند اهتمام مدیران شهرداری است.

وی افزود: طرح کاربری آن به عنوان سفره خانه سنتی در شورای فنی میراث فرهنگی مطرح خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به تصویب منطقه نمونه گردشگری دره گشایش در سال های گذشته گفت: رفع مشکلات سرمایه گذاری برای اجرای طرح های گردشگری در این منطقه رونق بخش توریسم در شمالغرب کشور خواهد بود.

یعقوب طالبی افزود: با توجه به میزان بالای چند صد میلیاردی پیش بینی شده برای سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری گشایش، اهتمام ویژه برای رفع موانه سرمایه گذاری و اجرای طرح های گردشگری با همراهی دستگاه های اجرایی حیاتی است.

حکیمه انتظاری معاون برنامه ریزی فرماندار مراغه نیز گفت: اجرای طرح جاده راه شمال مراغه از طریق روستای گردشگری یایشهری، شهرک گردشگری روستای زینق و رفع مشکلات برخی از طرح های گردشگری بخش خصوصی در این شهرستان بیش از پیش ضروری است.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا