میزان ۱۶ تن فرسایش خاک در هر هکتار خطرناک است

تبریز- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت توجه به تفکر تیمی در حفظ محیط زیست گفت: میزان ۱۶ تن فرسایش خاک در هر هکتار خطرناک است.

به گزارش ارک خبر،حسن عباس نژاد روز شنبه در گفت و گویی خبری اظهار کرد: فرایند حفاظت محیط زیست، موضوعی نیست که از عهده یک دستگاه و سازمان باید، بلکه تحقق این امر مهم نیازمند یک فرایند مشارکتی و تیمی است.

وی افزود: واقعیت این است که نگرش تک بعدی و جزیره‌ای در سطح مسائل کلان توسعه موجب می‌شود در حوزه محیط زیست نتوانیم با استانداردهای بین المللی شاخص‌های خوبی داشته باشم.

عباس نژاد با بیان اینکه اگر ما سه منبع نیروی انسانی، ذخایر ژنتیکی و منابع طبیعی را منابع اصلی و ثروت یک ملت بدانیم، گفت: محیط زیست و منابع طبیعی با عناصر اصلی آب، خاک و هوا از مهمترین این منابع بوده و و متأسفانه سالانه سه میلیارد تن فرسایش خاک در کشور داریم و آثار زیانبار اقتصادی این میزان فرسایش در بسیاری از حوزه‌ها قابل مشاهده است.

وی همچنین گفت: در حوزه آب نیز متأسفانه ما جز ۲۰ کشور دنیا با کمبود فیزیکی آب هستیم و در سالیان گذشته کمبود آب را از طریق انتقال آب بین حوزه‌ای تأمین می‌کردیم که متأسفانه در زمان حاضر این امکان نیز وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات جاری حوزه‌های آب، هوا و خاک، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن، راهکار اصلی برون رفت از این مشکلات را تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی دانست و افزود: خوشبختانه بزرگان ما در تدوین قوانین و مقررات به خصوص در قانون اساسی به این تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی تاکید داشته‌اند.

وی افزود: در اصل ۵۰ قانون اساسی به این مهم توجه ویژه ای شده و حفاظت از محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی دانسته‌اند و بر همین اساس قانون گذار ۱۴ دستگاه را به صورت مستقیم و غیر مستقیم موظف به حفاظت و حمایت از محیط زیست نموده و ما نیز در تدوین استراتژی‌های توسعه استان به شدت نیازمند توجه و عنایت این دستگاه‌ها خواهیم بود.

عباس نژاد گفت: اگر در کنار موضوعات بالا بتوانیم مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی زمینه مشارکت مردم را فراهم نمائیم؛ اعتقاد دارم با وجود فرهنگ بالای مردم شریف آذربایجان شرقی و خصوصاً شهرستان تبریز بسیار در این حوزه موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: تشکل‌های زیست محیطی استان آذربایجان شرقی در سطح کشور بسیار فعال هستند.

دکمه بازگشت به بالا