کرونا بس نبود، آلودگی را هم باید تحمل کنیم

این روزها نفس تبریز به شمارش افتاده و طناب آلودگی بر گردن تبریزی‌ها تنگ‌تر شده است، مردم علاوه بر تحمل شرایط سخت کرونایی باید آلودگی و هوای سنگین مازوتی را نیز تنفس کنند.

به گزارش ارک خبر،آلودگی هوای تبریز، بحث همیشگی این کلانشهر در فصل زمستان است، طی چند هفته‌ی گذشته مردم زیر آسمان غبارآلود و خاکستری تبریز نفس می‌کشند به طوری‌که هوای تبریز برای گروه‌های حساس در وضعیت ناسالم بوده و حتی امروز در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار مرکز سنجش کیفی هوا اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی، شاخص آلودگی هوای تبریز در ساعت ۸ روز سه‌شنبه، بر اساس ذرات ۲٫۵ میکرون برابر با ۱۵۴ و برای تمامی گروه‌ها ناسالم است.

به نظر برخی از مسئولان، سوزاندن مازوت در صنایع سنگین، هوا را چنین آلوده کرده است، برخی نیز آن را تکذیب می‌کنند.  رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور نیز معتقد است، در چنین شرایطی باید از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری و فعالیت نیروگاه‌ها کنترل شود، ما نمی‌توانیم به صرف این‌که می‌خواهیم برق تولید کنیم و گاز نداریم، مازوت دهیم و هوای شهر را به این روز بیندازیم.

میرمحسن حسینی قمی- معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا،  در واکنش به ادعای مصرف مازوت توسط نیروگاه تبریز و برخی صنایع، گفت: با توجه به این‌که طی سال‌های اخیر بدون مصرف مازوت، آلودگی هوا را در شهر تبریز تجربه کردیم به همین دلیل نمی‌توان گفت مازوت تنها عامل فعلی آلودگی هوای تبریز است.

وی با اشاره به عوامل اصلی آلودگی کلانشهر تبریز در فصل پاییز و زمستان، گفت: آلودگی شهر تبریز مربوط به پدیده‌ی وارونگی دما است که آلودگی ناشی از آن به دلیل عدم امکان خودپالایی محیط، در سطح شهر حبس و باعث افزایش میزان آلودگی می‌شود.

۷۰ درصد آلودگی هوای تبریز، منشا ترافیکی دارد

وی علت اصلی آلودگی هوای تبریز را از منشا ترافیکی عنوان کرد و گفت: اگر منشا ترافیکی مدیریت شود، سطح آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که بالای ۷۰ درصد آلودگی منشا ترافیکی دارد و ناشی از تردد خودروها در شهر تبریز است، گفت: سهم واحدهای تولیدی و صنایع در آلودگی شهر کم‌تر است‌.

وی با بیان این‌که اقداماتی که در راستای کاهش میزان آلودگی هوای تبریز طی چند سال اخیر انجام شده، موثر بوده است، افزود: البته طبق بررسی‌های انجام شده، میزان آلودگی شهر تبریز در دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبلی کاهش یافته است به طوری‌که تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال‌های گذشته برای گروه‌های حساس کاهش یافته و روزهای پاک و قابل قبول نیز افزایش یافته است.

قمی یادآور شد: واحدهای بزرگ مانند نیروگاه و پالایشگاه اگر در مصرف مازوت به خوبی مدیریت نکنند، مزید بر علت شده و در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار خواهند شد.

وی افزود: حالت توپوگرافی شهر تبریز که از شمال محاط به ارتفاعات عون بن علی و از جنوب محاط به سهند است، عاملی تشدید کننده برای آلودگی محسوب می‌شود.

وی با ارائه‌ی توصیه به مردم برای کاهش آلودگی هوای تبریز، گفت: راهکار فعلی کاهش آلودگی هوا در این شرایط کرونایی، کاهش تردد است، مردم تا می‌توانند سفرهای درون شهری را با خودروی شخصی کاهش دهند.

 

 

 با شروع فصل سرما و کاهش دما، استفاده از مازوت در واحدهای تولیدی اجتناب ناپذیر می‌شود

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که هر سال در پیک سرما، محدودیت در میزان گاز باعث می‌شود برخی از واحدها مانند نیروگاه حرارتی از سوخت مازوت استفاده کنند، گفت: فعالیت نیروگاه حرارتی تبریز برای شبکه‌ی برق ضروری است با توجه به این‌که در پیک سرما مردم و همزمان نیروگاه‌ها نیز از این گاز مصرف می‌کنند میزان و فشار گاز افت می‌کند، اگر فشار گاز افت کند مردم با کمبود گاز مواجه خواهند شد به همین دلیل هر سال با شروع فصل سرما و کاهش دما، استفاده از مازوت در واحدهای تولیدی مانند نیروگاه اجتناب ناپذیر می‌شود و برای تدوام تولید برق مجبور به مازوت سوزی می‌شوند.

وی با اشاره به اثرات مخرب آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا بر کیفیت زندگی محیط زیست طبیعی و انسانی تاثیرگذار است، آلودگی هوا در محیط زیست طبیعی به سلامتی موجودات زنده و کیفیت حیات اکوسیستم تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: کیفیت هوا در محیط زیست شهری و زندگی نیز موثر است، اگر هوا حاوی سرب سنگین و فلزات سنگین شود منجر به سایر آلودگی‌های محیط مختلف نیز از جمله آب نیز خواهد شد.

محدودیت خاصی برای استفاده از مازوت وجود دارد

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به واکنش اداره کل‌حفاظت از محیط زیست استان به مصرف مازوت از سوی برخی واحدهای تولیدی، بیان کرد: محدودیت خاصی برای استفاده از مازوت وجود دارد، طبق پیگیری‌های محیط زیست، مقرر شده استفاده از مازوت در واحدهای تولیدی به طور حداقلی انجام شود البته این اقدامات با هماهنگی مراجع قضایی انجام و بر اساس تصمیمات قضایی اجازه‌ی استفاده‌ی حداقل‌ترین میزان مازوت صادر می‌شود.

آلودگی هوا می‌تواند مرگ‌ومیر کرونا را افزایش دهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر نقش آلودگی هوا در مرگ و میرهای کرونا و تشدید بیماری‌های قلبی تنفسی، گفت: آلودگی هوا در میزان حساسیت افراد در زمینه ابتلا به بیماری نقش داشته و می‌تواند در افزایش مرگ و میرهای کرونا موثر باشد.

عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش آلودگی هوای کلانشهر تبریز در روزهای زمستانی، بالا بودن ذرات معلق در هوا را مخاطره آمیز، عنوان کرد و گفت: اقدامات لازم برای داشتن روزهای پاک از طرف مسئولان و دستگاه‌های متولی باید در طول تابستان انجام شود تا شاهد هوای پاک در زمستان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم به ویژه افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و گروه‌های حساس مانند افرادی با اضافه وزن، زنان باردار و کودکان و سالمندان باید از تردد و رفتن به فضای آزاد در روزهای آلوده جدا خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا