شهرک صنایع دستی در تبریز احداث می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی از طراحی و ساخت شهرک صنایع ‌دستی و گردشگری به مساحت پنج هکتار در مجاورت شهر تبریز خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های این شهرک هزینه شده است.

به گزارش ارک خبر،محمدرضا پورمحمدی در مراسم اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجموعه تاریخی نیاوران برگزار شد، اظهار کرد: ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی به رونق و توسعه بخش گردشگری کمک می‌کند.

وی افزود: صنایع ‌دستی و رشته‌های بومی در استان‌ها از افتخارات کشور بوده و نشان‌دهنده آداب، رسوم و فرهنگ است که در اشتغال‌زایی نیز تأثیر بسزایی دارد.

پورمحمدی اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی بیش از ۱۳ هزار هنرمند دارای پروانه در ۸۵ رشته صنایع‌ دستی فعالیت می‌کنند و ۱۳ نشان بین‌المللی مرغوبیت صنایع ‌دستی توسط هنرمندان استان کسب کرده‌ایم که از این تعداد شش نشان در رشته ورنی‌بافی است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۱۸۳ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌ دستی نیز توسط هنرمندان استان اخذ شده که ۴۶ نشان در رشته ورنی‌بافی و ۹ نشان در رشته چاپ باتیک است.

پورمحمدی با اشاره به ثبت شهر اهر به عنوان شهر ملی ورنی‌بافی، بیان کرد: ورنی‌بافی یکی از رشته‌های مهم استان بعد از قالی‌بافی است که در سال ۸۸ به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد.

وی افزود: این رشته عمدتا در شهرها و روستاهای منطقه ارسباران وجود دارد و در استان آذربایجان شرقی، ۱۰ درصد از جمعیت ۴۴ هزار نفری عشایر کوچ‌رو با این هنر آشنا هستند.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی  پورمحمدی با اشاره به ثبت شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای (باتیک)، گفت:‌ صنعت دوم ما که ثبت ملی شده چاپ باتیک شهر اسکو است که مختص آذربایجان شرقی است و در سال ۱۳۸۹ به عنوان میراث معنوی ثبت شده و ۲۰۰ هنرمند دارای پروانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: محصولات چاپ باتیک به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان صادر می‌شود و میزان صادرات آن، سالیانه بیش از چهار میلیون دلار است.

پورمحمدی در خصوص بازارچه‌های صنایع‌دستی استان، گفت: در شهر اسکو بازارچه صنایع‌دستی افتتاح شده و در اهر هم بازارچه صنایع‌دستی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

در این مراسم، گواهی‌نامه ثبت ۱۵ شهر و روستا به عنوان شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از جمله شهر اهر به عنوان شهر ملی ورنی و شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای اعطا شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا