فرش ایران مثل “مرسدس بنز” است

خبرگزاری ارک -مسعود سلطانی‌فر گفت: برند فرش ایران مثل برند “مرسدس بنز” در خودرو است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که صنایع‌دستی ریشه در هویت تاریخی، ملی و فرهنگی ما دارد، افزود: صنایع‌دستی هم کار هنری ویژه است و هم کار اقتصادی و اشتغالزا به شمار می‌آید.

او با یادآوری این نکته که صنایع دستی ایران جزو سه کشور برتر دنیا و در کنار چین و هند است، اظهار کرد: 460 رشته صنایع دستی در دنیا وجود دارد که ما تقریبا در 360 رشته یا تولید داریم یا سابقه تولید داشته‌ایم. در یک دوره‌ای نزدیک به یک‌ونیم تا دو میلیون نفر در بخش فرش و صنایع‌دستی کار می‌کردند، البته فرش زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما تعامل نزدیکی با این وزارتخانه داریم.

وی سپس درباره‌ی فرش که زیر مجموعه صنایع دستی به شمار نمی‌آید، گفت: این بخش، ارزبر نیست، نیاز به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌ی گسترده هم ندارد و می‌توانیم با استفاده از منابع محدود، اشتغال ایجاد کنیم که ارزآوری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: ما با هماهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و همچنین کمیته امداد و شرکت فرش و بهزیستی، کارهای مشترکی می‌کنیم که هم اشتغال گسترده‌ای ایجاد کنیم و هم صادرات را در بخش فرش و صنایع دستی افزایش دهیم.

معاون رییس‌جمهور سپس گردشگری را گنج پنهان ایران دانست و افزود: ما باید تسهیلات صدور ویزا را بیشتر کنیم که الحمدلله اکنون بهتر شده است. امیدواریم شرایط سیاسی به گونه‌ای شود که بتوانیم لغو روادید بیشتری داشته باشیم.

سلطانی‌فر اضافه کرد: یکی از کارهایی که کشورهای موفق در گردشگری انجام داده‌اند، به‌ویژه آن‌هایی که با ما فرهنگ مشترک دارند، مثل مالزی و ترکیه، این است که با کشورهای زیادی لغو روادید کرده‌اند و این باعث افزایش ورود گردشگران به این کشورها شده است.

وی ادامه داد: ما شبکه حمل و نقل خارجی‌مان را باید توسعه دهیم. اکنون تمام ایرلاین‌های ایران 245 فروند هواپیما دارند که 90 فروند آن به دلیل محدویت‌های تحریم، زمین‌گیر است و به سرعت باید بازسازی شوند. ما باید بتوانیم پروازهای مستقیم را بین تهران و پایتخت کشورهای غربی برقرار کنیم و فرودگاه‌های واسطه باید لغو شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به مناسبت هفته‌ی دولت، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به تشریح اقدامات انجام شده در طول یک‌سال و نیم مدیریتش در این سازمان پرداخته اظهار کرد: اولین کاری که فکر کردم باید حتما در این سازمان انجام دهم، ایجاد ثبات و آرامش بود تا در سایه آن بتوانیم برنامه‌هایمان را پیش ببریم. ابتدا شروع به آواربرداری کردیم، چون واقعا سازمان تبدیل به ویرانه‌ای شده بود تا بعد از آن بتوانیم فونداسیون بنای جدید را بریزیم.

وی یادآور شد: از 6 معاونی که دکتر نجفی رییس پیشین سازمان میرث فرهنگی و گردشگری منصوب کرده بودند، 5 نفر را حفظ کردم، نفر ششم هم خودش استعفا داد و رفت. با وجود این‌که امیدوار بودیم ایشان هم برگردد، اما به هر دلیلی ایشان برنگشت و ما مجبور شدیم از نیروهای باتجربه داخل سازمان، معاون میراث را انتخاب کنیم که با استقبال همه مواجه شد. در انتصاب مدیران بعدی هم تلاش من این بود که بتوانم از استعداد و ظرفیت نیروهای داخل سازمان استفاده کنم.

او در ادامه گفت: ما سازماندهی داخل سازمان را با وجود کثرت نیرویی که داریم انجام می‌دهیم به گونه‌ای که بتوانیم برای کارکنان اضافه‌مان کار تعریف کنیم و تعدیل نیرو نکنیم.

سلطانی‌فر بیان کرد: تعدیل نیرو به دلیل ملاحظات اخلاقی و انسانی سیاست درستی نیست. ما در شرایط جدید بسیار امیدواریم و فضای کار را در آینده بسیار خوب می‌بینیم.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا