شبی برای « شهریار عدل »

خبرگزاری ارک-شب‌های فرهنگی «بخارا» این هفته به یاد « شهریار عدل » ، پیشکسوت ایران‌شناس و باستان شناس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، همزمان با انتشار یادنامه «شهریار عدل» در صد و هفتمین شماره مجله بخارا، «شب شهریار عدل» با کوشش و همکاری مجله بخارا، بنیاد ملت، دایره‌العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و مجله باستان پژوهی برگزار می‌شود.

شهریار عدل ، فرزند احمدحسین عدل و ضیاء والی، در سال ۱۳۲۲ در تهران به دنیا آمد. اجداد پدری‌اش از اهالی تبریز و اجداد مادری از بسطام بودند. او در سال ۱۳۳۸ برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن و همچنین در رشته تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق ‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور به پایان رساند.

عنوان پایان‌نامه‌اش در دانشگاه سوربن «فتوحات همایون» بود که به تاریخ جنگ‌های شاه عباس بزرگ در خراسان و فتح هرات می‌پرداخت.

« شهریار عدل » در سال ۱۹۷۶ میلادی به عضویت «مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه» که بزرگترین سازمان علمی- پژوهشی این کشور است، درآمد. وی هم‌چنین ریاست کمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسکو را به عهده داشت. شهریار عدل پایه‌گذار مباحث ثبت جهانی در ایران بود و نخستین آثار ایران در فهرست میراث جهانی (تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان) را در یونسکو به ثبت رساند.

وی بخشی از فیلم‌های بجا مانده از دوران قاجار را از خطر نابودی نجات داد و آنها را برای مرمت و بازیافت به فرانسه برد. در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۸ دبیرکل یونسکو مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به «پنج قاره» را به شهریار عدل اعطا کرد.

به گزارش ایسنا، در این شب فرهنگی، هایده لاله، پروین ثقه‌الاسلامی، سیدمحمد بهشتی، کارلو چرتی، کامران عدل، حکمت‌الله ملاصالحی، علیرضا انیسی، شهرام زارع و علی دهباشی به یاد « شهریار عدل » صحبت می‌کنند و فیلمی مستند از وی نیز به نمایش درمی‌آید.

شب «شهریار عدل» ساعت 17 سه‌شنبه – ۱۰ شهریور – در کانون زبان فارسی در خیابان ولیعصر (عج)، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، وابسته به بنیاد زنده‌یاد محمود افشار یزدی برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا