تزریق انسانی واکسن کرونای رازی تا ۳ هفته آینده آغاز می شود

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با تأیید نمونه‌های تزریق انسانی واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو، آزمایش‌های انسانی این واکسن ۳ هفته آینده آغاز خواهد می شود.

به نقل از مؤسسه واکسن سازی رازی، تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور شروع کارآزمایی بالینی واکسن کرونا متعلق به مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به امضای رئیس مؤسسه رازی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران رسید.

بر اساس این تفاهم نامه گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) فرایند کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ساخت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را انجام خواهند داد.

دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی در حاشیه امضای تفاهم نامه آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی «کوو پارس» متعلق به مؤسسه رازی، گفت: مطالعات حیوانی این واکسن روی سه حیوان جونده آزمایشگاهی و خرگوش و مطالعات تکمیلی بر روی میمون انجام شد.

وی افزود: پس از آماده سازی مستندات در مؤسسه رازی و ارسال به سازمان غذا و دارو، این سازمان پس از بررسی و تأیید مستندات و پروتکل‌های واکسن کرونای مؤسسه رازی آن را برای بررسی و اخذ مجوز در اختیار کمیته ملی اخلاق قرار داد و پروتکل این واکسن در کمیته ملی اخلاق تأیید شد.

فلاح مهرآبادی با بیان اینکه کد مجوز کارآزمایی بالینی رازی کوو پارس اخذ شده و در مرحله دریافت مجوز تزریق انسانی است، یادآور شد: پس از تزریق واکسن به انسان، نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو کنترل و با تأیید این سازمان، به نظر می‌رسد تزریق انسانی این واکسن تا سه هفته آینده آغاز شود.

وی یادآور شد: کارآزمایی بالینی فازهای یک و دو طی چهار تا پنج ماه به پایان خواهد رسید و نتایج آن برای صدور اجازه ورود به فاز سه و تولید انبوه تعیین کننده خواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی، ضمن قدردانی از همکاری‌های وزارت بهداشت به رغم بروکراسی‌های اداری، به سختگیری‌های سازمان غذا و دارو درباره واکسن کرونا اشاره و تاکید کرد: به علت پیچیدگی‌های ویروس کرونا، پروتکل مدونی تا کنون در دنیا برای این واکسن تدوین نشده و بر این اساس سازمان نیز سختگیری‌های خاص خود را دارد و یکی از دلایل تأخیر چند ماهه در صدور مجوز کمیته اخلاق برای واکسن رازی همین امر بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا