ماجرای «سبد واکسن» ایران/قابلیت صادرات واکسن بعد از بهار ۱۴۰۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با ابهامات واردات واکسن و همچنین زمان تولید واکسن، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ارک خبر،علیرضا رئیسی، روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر به صورت مجازی برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا به وضعیت حوزه سلامت در بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: ۲۵۰ مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بود که الان به زیر ۹ مورد مرگ رسیده است.

رئیسی ادامه داد: تا کنون ۳۵۷۶ پروژه بهداشتی در کشور افتتاح شده است و ۳۸۷ پروژه نیز آماده بهره برداری است و تا قبل از پایان دولت، حدود ۹۰۰ مرکز بهداشت دیگر افتتاح خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۲۴ هزار مراقب سلامت و ۱۴۴۰ نفر کارشناس تغذیه به شبکه بهداشت کشور اضافه شده‌اند، گفت: حدود ۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت روان و سلامت به شبکه بهداشت اضافه شده‌اند.

وی به طرح ملی کنترل فشارخون اشاره کرد و افزود: طرح شهید سلیمانی دوران کرونا، یکی دیگر از دستاوردهای نظام سلامت کشور است.

رئیسی در ادامه به سوالات کرونایی خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ارتباط با تعیین تکلیف واکسن کرونا و ابهاماتی که وجود دارد، با ذکر این نکته که در مدیریت بحران باید یک فرماندهی واحد وجود داشته باشد و آن ستاد ملی کرونا است، گفت: مردم حق دارند نگران باشند و البته این شامل کل دنیا است و این نگرانی، جهانی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با طرح این سوال که باید مشخص شود آیا واکسنی که تزریق می‌شود روی بدن انسان عارضه ایجاد می‌کند یا خیر، افزود: این سوال در فازهای بالینی پاسخ داده می‌شود و همه این مراحل قبل از تولید انبوه است. در فاز بعدی، اثربخشی و فاز بعد نیز برای اطمینان از تولید آنتی بادی و واکنش‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما فاز چهارم، حداقل سه تا پنج سال و بعضی مواقع تا هشت سال طول می‌کشد تا عوارض واکسن مورد بررسی قرار گیرد. اما سازمان جهانی بهداشت به دلیل مرگ‌های زیادی که رخ داده است، مجوز اضطراری را در فاز سه صادر کرده و هیچ واکسنی در دنیا هنوز فاز چهارم را طی نکرده است. نه اینکه نتواند، بلکه به خاطر مرگ و میر بالای کرونا، این اتفاق شکل گرفته است.

رئیسی گفت: واکسن‌هایی که در دنیا تزریق می‌شود از فاز یک تا فاز سه را شامل می‌شوند. کشوری مثل امارات متحده عربی در فاز یک واکسن چینی شرکت کرد و الان هم واکسن را می‌زنند.

وی افزود: اکثر واکسن‌ها در فاز سه هستند و یا در حال گذراندن فاز سه هستند.

رئیسی در واکنش به انتقاد سازمان نظام پزشکی به واکسن روسی، گفت: تقابلی در بحث واکسن وجود ندارد و نقطه نظرات علمی قابل احترام است و باید مستندات را خواند و به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: مستندات فاز یک واکسن روسی موجود است و نکته کلیدی که وجود دارد این است که مرجع تأیید واکسن سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند. پس سازمان غذا و داروی ایران، این اختیار را دارد که می‌تواند یک واکسن را رد کند یا تأیید کند و این شامل داروها نیز می‌شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه نگاه ما به واکسن تولید داخل است، گفت: همین ماسک را که داریم تولید می‌کنیم، به ما ندادند. بنابراین، اگر تولید کنیم می‌توانیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم. الان هم بحث واکسن همین است و اگر دست به کار نشده بودیم، به راحتی واکسن به ما نمی‌دادند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: برنامه ما تا پایان سال این است که افراد آسیب پذیر را واکسینه کنیم و با توجه به اینکه ما «سبد واکسن» تهیه کرده‌ایم، قرار نیست واکسن را فقط از یک کشور یا شرکت خارجی وارد کنیم. بعد از آن هم آماده می‌شویم که از واکسن تولید داخل برای واکسیناسیون همگانی استفاده کنیم.

رئیسی در پاسخ به سوالی پیرامون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، گفت: متأسفانه نانوایی‌ها در صدر اماکنی قرار دارند که این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

وی با اعلام اینکه هفته ۲۲۰۰ نانوایی متخلف به مراجع قضائی معرفی می‌شوند، افزود: رعایت فاصله فیزیکی در نانوایی‌ها معنا ندارد. ضمن اینکه بیشترین مشکل در نانوایی‌ها، همچنان دریافت پول نقد است.

معاون وزیر بهداشت درباره تست‌های تشخیص سریع کرونا، گفت: ۲.۷ میلیون تست انجام داده ایم که میزان حساسیت آنها بالای ۷۰ درصد است و راضی هستیم و استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه از تست پی سی آر هم در کنار تست رپید استفاده می‌کنیم.

وی درباره خط تولید واکسن در کشور، افزود: در خرداد ۱۴۰۰ تولید صنعتی واکسن ستاد اجرایی آغاز می‌شود. خط تولید پاستور هم آماده است و قابلیت بالایی دارد و در مورد واکسن سازی رازی هم کارها در حال انجام است.

رئیسی گفت: بعد از بهار ۱۴۰۰ هیچ مشکلی در تولید واکسن نخواهیم داشت و حتی قابلیت صادرات هم خواهیم داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره برخی پروتکل ‌شکنی‌ها در جشنواره فجر، افزود: هشدار قاطعانه‌ای دادیم و اعلام کردم که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنید، جشنواره را می‌بندیم و واقعاً پای این حرف ایستاده‌ایم. اعلام کردیم که بازدیدهای جدی و قاطعانه انجام دهند و اگر پروتکل ‌شکنی ببینیم، جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد، آن را می‌بندیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا