فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایران و کوبا در هفته‌های آتی

رئیس انستیتو پاستور ایران از انجام مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌های آینده خبر داد.

به گزارش ارک خبر ،دکتر علیرضا بیگلری امروز در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد با بیان اینکه برند انستیتو پاستور یک برند صد ساله است گزارشی از واکسن کرونا مشترک با کوبا ارائه کرد و گفت: امروز بشریت با یک پدیده‌ای مواجه شده که ثابت کرد تمام تجربه‌ها و دانش بشری در برابر این ویروس هیچ است.

وی افزود: یک راهکار خوبی که توسط انستیتو پاستور در پیش گرفته شد، همکاری با کشور کوبا بود که این همکاری سابقه دو دهه‌ای داشته به طوری که محصول مشترک اول واکسن هپاتیت ب بود.

بیگلری در خصوص واکسن نوترکیب مشترک با کوبا که توسط انستیتو پاستور مورد پیگیری قرار گرفته، ادامه داد: فاز حیوانی، فاز اول و دوم کارآزمایی این واکسن مشترک در کشور کوبا با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی انجام گرفته و قراردادی در این خصوص منعقد شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: برای فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هفته‌های آینده اقدام می‌شود و امیدواریم که برند و اعتبار پاستور هدیه‌ای برای ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه فاز دوم کارآزمایی بالینی که در کوبا انجام شد در دو مرحله بود، گفت: مرحله اول ۱۰۰ نفر و مرحله دوم ۹۰۰ نفر در این کارآزمایی بودند که این بخش از تست وسیع بود.

وی با بیان اینکه این مراحل کارآزمایی می‌توانست در ایران انجام بگیرد، افزود: بعد از مرحله دوم در کوبا از ایمنی و اثربخشی واکسن مطمئن شدیم و قرارداد منعقد کردیم.

تولید واکسن کرونا در هر دو کشور انجام می‌شود

بیگلری خاطرنشان کرد: مسلماً در قسمت اول برای تولید انبوه این واکسن مشترک برای اینکه سیستم ایران با کوبا ست شود نمونه واکسن به کشور می‌آید و طبق بررسی‌ها و کنترل کیفی در کشور ما به تولید می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود که در خردادماه عرضه این واکسن مشترک در ایران صورت بگیرد، بیان کرد: همچنین پیش بینی شده که عرضه واکسن به میزان ۲ میلیون دوز در ماه باشد.

رئیس انستیتو پاستور ادامه داد: فعلاً این میزان تولید را مد نظر داریم و می‌توانیم بعد از آن وارد فازهای بعدی شویم.

وی تاکید کرد: باید ببینیم چقدر به این واکسن نیاز داریم؛ در واقع بالا بردن میزان تولید بستگی به میزان بازار دارد.

بیگلری در خصوص تولید واکسن مشترک ایران-کوبا گفت: تولید انستیتو پاستور برای این واکسن بدین گونه است که هر ماه مقداری به تولید اضافه کند و عرض چند ماه به ۵ میلیون دوز در ماه برساند.

ممکن است جهش‌های بعدی خود ویروس را از پا بیاندازد

وی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص ویروس کرونا گفت: خوشبختانه این واکسن می‌تواند در مقابل این ویروس ایمنی ایجاد کند اما مطمئن نیستیم که واکسنی که ساخته شده روی صددرصد مردم تأثیر گذار باشد یا خیر؛ همینطور نمی‌دانیم ایمنی ایجاد شده چقدر پابرجا می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه دیگر نگرانی ما جهش‌های ویروس است، گفت: مطالعات فعلی نشان می‌دهد اغلب واکسن‌ها در مقابل جهش‌ها کارایی دارند و ممکن است جهش‌هایی صورت بگیرد شاید در برخی موارد جهش، خود ویروس را از پا بیاندازد و اتصال به گیرنده‌ها را مختل کند.

وی با بیان اینکه تا امروز ۷ مورد به ویروس انگلیسی کرونا در کشور مبتلا شده اند، ادامه داد: این جهش‌ها در کشور مورد رصد و بررسی قرارمی گیرد اما جای نگرانی هم دارد.

رئیس انستیتو پاستور در خصوص اینکه کدام پلتفرم برای واکسن بهتر است، گفت: پلتفرمهای واکسن غیر قابل پیش بینی هستند و اکنون نمی‌توانیم بگوییم کدام موفق تر خواهند بود؛ تمام این پلتفرم‌ها در کشور مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند؛ ۵ سال آینده می‌توان در خصوص این واکسن‌ها قضاوت کرد که کدام بهتر بوده است.

بررسی تعداد جامعه مرحله سوم کارآزمایی بالینی

وی در خصوص تعداد افراد مورد مطالعه در فاز کارافزمایی بالینی گفت: در هر جامعه‌ای برای هر نوع واکسنی تعداد مورد نظر متفاوت است. در ایران کارهای اجرایی در حال انجام است ولی تعدادی که باید در مرحله سوم کارآزمایی بالینی (در ایران) مورد بررسی قرار می‌گیرد هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: در اغلب واکسن‌ها ۲۰ تا ۴۰ هزار نفر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

به گفته وی، سرجمع کشته‌های ایران با سایر کشورها را که می‌بینیم متوجه می‌شویم که تعداد مرگ‌ها در یک روز کشورهای اروپایی در مقایسه با ایران چند برابر است ولی در عین حال میزگردهایی در همین کشورها تشکیل می‌شود که علیه ایران صحبت می‌کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در مورد واکسن زمان ثابت می‌کند که ایران چقدر تواست موفق باشد از این رو باید به دانشمندان و جوانان کشور اعتماد کنیم؛ همچنین باید بدانیم که با این کمبود جهانی هیچ کشوری به اندازه نیاز ما واکسنی در اختیارمان قرار نمی‌دهد.

به گفته بیگلری، در بین کشورهای اروپایی رقابت شدیدی برای تولید واکسن وجود دارد و باید سعی کنیم از نظر روحی جوانان و دانشمندان را حداقل تقویت و پشتیبانی کنیم.

وی افزود: اکنون ماسک تنها اسلحه نجات است.

بیگلری با اشاره به خبر خوش دیگری در زمینه واکسن گفت: در هفته‌های آتی یک عیدی به ملت ایران در زمینه واکسن تقدیم می‌کنیم. این یک کار ابتکاری و استثنایی در مورد واکسن کویید ۱۹ و متفاوت از چیزی است که در دنیا کار شده است.

وی ادامه داد: این اقدام در کنار همکاری با کوبا انجام شده که توجهات را به کشور جلب خواهد کرد.

رئیس انستیتو پاستور گفت: واکسن شرکت برکت واکسنی بر اساس ویروس کشته شده است که این پلتفرم از قدیمی‌ترین روش‌های تولید واکسن است.

وی با بیان اینکه کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز شده و اطلاعات داوطلبان رصد می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه واکسن شرکت برکت تاکنون هیچ عوارض خاص و نگران‌کننده ای نداشته است و کارایی آن در فازهای بعدی مشخص می‌شود.

بیگلری در خصوص واکسن رازی افزود: واکسن شرکت رازی تاییدیه گرفته و قرار است وارد کارآزایی بالینی شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری ایران و روسیه برای ساخت واکسن گفت: یکی از پلتفرم‌های تولید واکسن مبتنی بر آدنوویروس است که ایجاد ایمنی بالا و خوب از نظر تئوری و نظری ثابت شده و پیش بینی می‌شود که از پلتفرمهای موفق برای تولید واکسن باشد من دو دهه قبل کار با آدونو ویروس را آغاز کردم، این روش سخت و دشوار است اما یکی از پلتفرم‌های موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که هر ۴ پلتفرم تولید واکسن را در نظر داشته ایم، گفت: سازمان غذا و دارو سخت کار می‌کنند و شاید شبانه روزی اطلاعات را با استانداردهای جهانی مطابقت می‌دهد و در این زمینه واقعاً کوتاه نمی آیند.

رئیس انستیتو پاستور گفت: ایران در بین کشورهای اسلامی یکی از دو کشوری است که اسم خودش را در تولید واکسن تثبیت کرده و کشوری هستیم که نشان دادیم با حجم‌های زیاد می‌توانیم تولید انبوه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا برنامه واکسن کشور را ۲۰ سال جلو انداخت، گفت: فکر می‌کنم با توجه به شرایطی که داریم می‌توانیم تولید انبوه را داشته باشیم؛ اکنون در مرحله‌ای هستیم که دنیا باور کرده ایران وضعیت بهتری در خصوص ویروس کرونا و واکسن و… دارد.

رئیس انستیتو پاستور در خصوص واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: پرونده این واکسن در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و ایران راهی را پیش گرفته که واکسن‌هایی را بسازد که در بازار خارجی قابل رقابت باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا