تعطیلی آموزش مجازی و تلویزیونی در نوروز و چالش جدید اوقات فراغت

مسئولان مناطق آموزشی منتظر یک ابلاغ در خصوص سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی آموزش در ایام نوروز و منع ارائه تکلیف نوروزی هستند در شرایطی که مدرسه تلویزیونی نیز به تعطیلات می‌رود.

به گزارش ارک خبر به نقل از مهر، حالا چند سالی می‌شود که آموزش و پرورش تلاش دارد تا پیک‌های نوروزی را از دستور کار تعطیلات نوروزی حذف کند و جایگزینی طرح عید و داستان که دو سالی توسط معاونت ابتدایی برای نوروز اجرا شد گواهی بر این است که موضوع عدم کارایی تکالیف نوروزی مورد وثوق کارشناسان نیز قرار گرفته است؛ تکالیفی که هر سال در دقیقه ۹۰ توسط اولیا یا دانش آموزان پر می‌شد و عملاً کارایی خود را که مرور دروس در ایام تعطیلات بود را نداشت. از سوی دیگر با توجه به اینکه آموزش و پرورش چند سالی است می‌خواهد آموزش‌های مهارتی را در کنار آموزش حفظیات در برنامه قرار دهد، موضوع عید و داستان نیز طراحی شد.

اما سال گذشته در شرایطی که اسفند ماه مدارس تعطیل شد و به سرعت آموزش‌ها در بستر مجازی قرار گرفت و حتی جمعه‌ها نیز آموزش تلویزیونی تعریف شد، عید آموزش‌های تلویزیونی تعطیل نشد و خبری از تعطیلات آموزش مجازی هم نبود.

امسال که کرونا از ابتدای سال تحصیلی تقریباً آموزش حضوری را به سمت صفر میل داده است و باز هم برتری کامل با آموزش‌های مجازی است، اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که: معلمان و خانواده‌ها هوشیار باشند، فروش تکالیف نوروزی در فضای مجازی کلاهبرداری است. امسال تکالیف نوروزی برای دانش آموزان نداریم و آموزش مجازی معلمان نیز در ایام نوروز تعطیل است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد مسئولان در آموزش و پرورش استان‌ها نیز همزمان با مردم و اهالی رسانه از تصمیم آموزش و پرورش آگاه شدند؛ هر چند منتظر اعلام نظر و ابلاغ بودند. پیش از این سخنان هیچ اطلاع رسانی در این خصوص و ابلاغیه‌ای صورت نگرفته بود.

در این زمینه مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران  اعلام کرد هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص نیامده اما سخن وزیر آموزش و پرورش تکلیف را روشن کرده است. به گفته وی در صورت ابلاغ این دستور برگزاری هر گونه کلاس مجازی یا دادن تکلیف نوروزی تخلف محسوب می‌شود.

از سوی دیگر مدرسه تلویزیونی نیز به تعطیلات می‌رود. این مدرسه که تا کنون بالغ بر ۶ هزار کلاس درس در مدرسه تلویزیونی ایران پخش کرده و برآورده شده است که پایان سال ٩٩ به ٩ هزار کلاس درس خواهد رسید، تا ٢٨ اسفند ادامه دارد و پس از آن از ١۴ فروردین تا اول تیرماه ادامه می‌یابد و از اول تابستان نیز مدرسه مهارتی با آموزش‌های کاربردی برای دانش آموزان خواهد داشت.

شاید امسال بچه‌ها عید واقعی‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشند. روزهایی که خانواده‌ها، معلمان و دانش آموزان خسته از حضور در فضای مجازی هستند، شاید تعطیلات دو هفته‌ای نوروز فرصتی برای کمی دوری از این فضا باشدحال باید گفت شاید امسال بچه‌ها عید واقعی‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشند. روزهایی که خانواده‌ها، معلمان و دانش آموزان خسته از حضور در فضای مجازی هستند، شاید تعطیلات دو هفته‌ای نوروز فرصتی برای کمی دوری از این فضا باشد، هر چند اگر قرار باشد کرونا با توجه به هشدار مسئولان بهداشتی وارد پیک چهارمی شود، باز هم خانه نشینی چاره کار است و در خانه نشینی راه بیشتر افراد به سمت همان فضای مجازی سوق پیدا می‌کند.

واقعیت این است که شاید در گذشته نیز یکی از چالش‌های جدی خانواده‌ها و آموزش و پرورش عدم دستیابی به الگویی کاربردی و موفق برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها در سنین مختلف بود که در ایام تابستان خود را نشان می‌داد. حال در ایام نوروز که کرونا همچنان ادامه دارد و از حالا برای عدم دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی هشدار مسئولان بهداشتی هست، چالش پر کردن دو هفته‌ای اوقات فراغت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

شاید در همین روزهایی که طی یک سال گذشته طی شد نیز این چالش وجود داشت اما در هر صورت وقتی از دانش آموزان را آموزش‌ها پر می‌کرد و حالا باید دید آموزش و پرورش یا کارشناسان تربیتی راه حلی عملی و مؤثر در این میان دارند؟ شاید صدا و سیما بیشتر از همه باید در این شرایط نقش خود را ایفا کند اما باز واقعیت دیگر کمبود جدی تولیدات مناسب و مفرح برای کودکان و نوجوانان به رخ کشیده می‌شود. آنچه برای آن در این سال‌ها سرمایه گذاری نشده حالا بیش از گذشته دارد رخ نمایی می‌کند.

کاش این روزهای باقیمانده تا تعطیلات نوروز به جای چه نباید کردها، کمی هم درباره چه می‌توان کردهای مناسب با تعطیلات و ایام نوروز و محدودیت‌های کرونایی برنامه ریزی و سخن گفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا