کمیته دستمزد امروز برگزار می‌شود/ کارگران چشم انتظارند

امروز بیست و هفتم بهمن ماه، کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار جهت تعیین هزینه سبد معیشت به عنوان معیار محاسبه دستمزد کارگران، برگزار می‌شود.

به گزارش ارک خبر، طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی در کشور داریم که با احتساب خانواده‌های آنها دایره جمعیت کارگران به حدود ۴۸ میلیون نفر می‌رسد، از این رو تعیین دستمزد کارگران یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود. همچنین از سویی دیگر با توجه به تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر زندگی مردم، تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس، طبق ماده ۴۱ قانون کار، دو معیار اصلی تعیین دستمزد کارگران، نرخ تورم و سبد معیشت است. با این حال با وجود اینکه تنها ۳۳ روز تا پایان سال باقی مانده و چند جلسه نیز برای تعیین سبد معیشت در کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار برگزار شده، اما هنوز عدد سبد معیشت از این جلسات استخراج نشده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که هفته گذشته به دلیل مصادف شدن با ۲۲ بهمن ماه، جلسه کمیته دستمزد لغو و مقرر شد این جلسه امروز بیست و هفتم بهمن ماه رأس ساعت ۱۴، جهت تعیین سبد معیشت کارگران برای سال ۱۴۰۰ تشکیل شود.

طبق گفته نمایندگان کارگری شورای عالی کار، در جلسات قبلی گذشته کمیته دستمزد، دولت و کارفرمایان از محاسبات سبد معیشت سر باز زده‌اند، اما با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و لزوم تعیین دستمزد سال آینده، به نظر می‌رسد امروز دیگر هزینه‌های مربوط به سبد معیشت تعیین خواهد شد.

در این رابطه ناصر چمنی نماینده کارگران در شورایعالی کار می‌گوید: نه تنها نمایندگان کارگر، بلکه بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور از دولت و وزارت کار انتظار دارند که هرچه زودتر محاسبات سبد معیشت انجام شود؛ این محاسبات، با توجه به داده‌های موجود و آماده بودن فرمول‌ها، چندان سخت نیست و امیدواریم همین امروز به سرانجام برسد.

لازم به ذکر است که نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای ۱۲ ماه منتهی به دی ماه سال ۹۹ عدد ۳۲.۲ درصد را نشان می‌دهد؛ همچنین تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۶.۲ درصد بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا