نگاهی به مراحل انتخابات ۱۴٠٠* نو شته محمد اشراقی

 

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در ۲۸خرداد سال ۱۴٠٠ برگزار می شود. در سیزدهمین  انتخابات ریاست جمهوری ایران، جانشین آقای حسن روحانی، که از سال ۱۳۹۶به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ایران، اداره قوه مجریه کشور را به دارد، انتخاب خواهد شد. این برهه از زمان  که مدت خدمت دولتی درشرف بپایان رسیدن است و خود دولت درحال خدمت، در تدارک انتخابات رئیس دولت جانشین می باشد، مقطع زمانی حساس و مهم باید باشد.
با اتمام دور چهار ساله دوم ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی، طبق قانون انجام انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید کاری لازم و حتمی بشمارمی رود.  اهمیت و حساسیت تبادل دولت ها یعنی اتمام کار یک دولت و تدارک انتخاب دولتی دیگر ایجاب  می کند که مسئولین ،  مردم و احزاب و گروه های سیاسی باید در تلاش و جنب و جوش باشند.  ولی اخبار و اطلاعات واصله نشان می دهد که اوضاع سیاسی در این مورد عادی و آرام است.  باور این است که مسئولین امور انتخابات کشور،  مشغول تدارک امور انتخابات ۱۴٠٠ هستند،  ولی گویا مردم و فعالین سیاسی، گوش بزنگ آماده شدن محیط های فرهنگی،  تبلیغی و کارزار های سیاسی انتخاباتی هستند.  باور این است که در این مرحله و حتی بعد ها،  نحوه هدایت کشتی پرتلاطم دولت در هشت ساله گذشته امری مهم و ضروری بشمار می رود، که اصولا باید توسط ارگان های مسئول، مردم ،  فعالین سیاسی، احزاب و نهاد های سیاسی، دانشگاهی انجام و بصورت های قابل فهم و مستند برای افکار عمومی تبیین گردد. ضمنا  از خود دولت نیز می رود که در پایان کار گزارش مختصر و مدونی برای اطلاع عموم منتشر سازد.

در ضمن منطق حکم می کند، کسانی که مستقلا یا از سوی طبقات اجتماعی یا تشکل های سیاسی و فکری رسمی یا غیررسمی می خواهند به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کنند، باید با نگاهی انتقادی کار دولت حاضر را نقد کنند و برای جلب آراء مردم نسبت به  دولت احتمالی خود برنامه های  اجمالی قابل قبول ارائه نمایند. انتخابات منتهی به دولت  کشوری بزرگ مثل ایران باید در پروسه های  مشابه فوق الذکر انجام شوند، تا انتخاب  احسن اتفاق بیفتد.

انتخاب احسن در کلیه انتخابات ضروری است.

می شود گفت که بخشی از مشکلات جامعه از معیوب بودن مراحلی از انتخابات ناشی می شود. انتخابات سالم و استاندارد ضروری و مفید و انتخابات معیوب مضر و فرصت سوز است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا