اهمیت زبان مادری* نوشته محمد اشراقی

 

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

زبان مادری بعنوان نخستین وسیله ارتباط عاطفی و فکری  بین انسانها از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هیچ زبانی مثل زبان مادری نمی تواند عشق، عواطف و احساسات را به ترتیب  مورد نیاز و حالت طبیعی، بین انسانها منتقل سازد. زبان مادری، بمثابه عضو معنوی و حقوق  اولیه  انسانی افرادبشمارمی رود،  بنابراین  باید توسط اهالی زبان، ادبیات، تاریخ، فرهنگ، قانون و مدیریت جوامع مورد احترام و تکریم قرارگیرد. با آموزش زبان مادری کودک با احساسات درونی، خصوصیات عاطفی، اخلاقی وبالاخره شخصیت درونی والدین خود یا مربیان بلافصل زندگی، بویژه مادر، آشنا می گردد.  اهمیت زیاد زبان مادری به عنوان ابتدائی ترین حقوق انسانی، ایجاب کرده  که حفظ، آموزش و ارتقا آن در قوانین ملی و بین المللی بصورت آشکار ملحوظ، درج و مورد احترام قرار گیرد. زبان مادری در شکل و محتوای اغلب اقوام و ملل مطرح می باشد. یعنی اکثر قریب باتفاق زبان ها ریشه و اساس در زبان مادری دارند. حتی بخش عمده  ای از فرهنگ مردمی (فولکلورها) هم همراه با زبانهای مادری منتقل
می گردند. لذا سزاست که زبان مادری در
طبقه بندی آثار معنوی و فرهنگی  انسانی در زمره هنر و فرهنگ ها  قرارگیرند و ارزیابی شوند. اگر منصفانه قضاوت شود، و در برخورد با زبان های مادری بدور از مواضع حاد سیاسی  و امنیتی غیر واقعی  برخورد گردد، احترام به زبان های مادری و فراهم کردن امکانات استفاده و  آموزش آنها در تامین آرامش و امنیت سیاسی و اجتماعی مفید و مؤثر خواهد بود . ایجاد فضای آرام و امن به زبان های مادری، مثل فراهم کردن آرامش و امنیت به مردم دارای زبان های قومی بشمار می رود. این قبیل مواضع در کشورهای دارای سیاست های دیگر پذیر و  سعه صدر مقبول، تحمل و تامل اجتماعی، اداری، سیاسی و برخوردار از تکثر قومی، تجربه می شود و به نتایج مطلوب هم می رسد.

باور این است که ایجاد محدودیت های غیر لازم و بیجا در مورد زبان های مادری،  در جوامع، مسئله ساز می شوند و برای مدیریت ها و مردم جوامع،   عواقب و مشکلات غیر لازم و کذائی اجتماعی، اداری، سیاسی و اقتصادی می آفرینند. در کشور های دارای  تکثر زبانی و فرهنگی، بهترین راه مدیریت،  اجرای شیوه های مبتنی بر اصول عادی نگری و بردباری است. زیرا توهمات نابجای  توطئه و بدبینی های سیاسی و امنیتی در اینگونه کشورها راه بجائی نمی برد.

در ضمن، عوامل و روند تاریخی که  تاکنون جوامع را، به سوی وحدت و  همگرائی موجود،  هدایت کرده است، بعلت فعال و کارا بودن این عوامل باز درجهت حفظ و وحدت فعلی و آتی جوامع  مؤثر  خواهند بود.  بنابراین اقدامات مغرضانه عده ای یکسونگر متعصب، در موردزبان های مادری ناروا و غیر  معقول می باشد و برای حفظ وحدت ملی باید محدود و حذف گردند .

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا