مردم «علی‌وار» و مردانه در برابر مشکلات ایستادند

رئیس‌جمهور گفت: ملت ما در دوره جنگ اقتصادی دشمنان، «علی‌وار» و مردانه در برابر مشکلات ایستادند.

به گزارش ارک خبر،حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح ملی آزاد راه غدیر، ضمن تبریک ولادت باسعادت امیرالمؤمنین (ع) و روز پدر، گفت: ولادت آن رادمرد بزرگی که نه تا امروز، بلکه تا قیامت همواره از سیره، عمل، کلام مبارکش مخصوصاً نهج‌البلاغه استفاده می‌کنیم، روز بسیار بزرگی است و امام علی (ع) پدر ماست همان طور که پیامبر بزرگ اسلام (ص) پدر همه ماست و پیغمبر فرمودند که من و علی پدران این امت هستیم.

وی بیان کرد: این روز را خدمت همه پدرانی که قلبشان به عشق امیرالمؤمنین (ع) می‌تپد خصوصاً پدر بزرگواری که در آزادراه غدیر فعالیت می‌کرد و به رحمت خدا رفته است، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین به همه پدرانی که در این شرایط سخت رسالت بزرگ پدری را نسبت به فرزندان خودشان انجام دادند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

روحانی اظهار داشت: آزادراه غدیر برای ما بسیار مهم است؛ در سال ۹۴ که تصمیم‌گیری شد تا این طرح اجرا و عملیاتی شود، برنامه این بود که این آزادراه در سال ۹۹ افتتاح شود و این هدف به حول و قوه الهی در این مدت کوتاه محقق شد.

وی ادامه داد: این پروژه فقط ۵.۵ کیلومتر پُل دارد و حائز شرایط خاصی است. از اتوبان‌ها و تقاطع‌های مختلف عبور می‌کند، بنابراین این اتوبان برای مردم ایران رفاه، آسایش، سلامتی و امنیت را به ارمغان می‌آورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این اتوبان از این حیث برای مردم سلامتی به ارمغان می‌آورد که مقدار زیادی از دی اکسید کربن کاهش پیدا می‌کند، همچنین امنیت را به وجود می‌آورد به این دلیل که این اتوبان باعث می‌شود تا خودروها به سلامت از این مسیر سخت عبور کنند و همچنین وقت مردم کمتر گرفته می‌شود و حدود ۹۰ دقیقه تا دو ساعت در وقت مردم صرفه‌جویی می‌شود.

روحانی افزود: همچنین راه مهم ترانزیتی ما است که ترانزیت شرق به غرب و همچنین غرب به جنوب را تأمین می‌کند و بخشی از جاده ابریشم است و اهمیت زیادی دارد. بسیار خوشحال کننده بود که امسال یعنی در سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در یک سال افتتاح شده است که ۲.۵ برابر نُرم آزادراه‌هایی است که در کشور افتتاح می‌شد.

وی اظهار داشت: در سال جهش تولید این اتفاقات انجام شده و نشان می‌دهد که علیرغم جنگ اقتصادی دشمن و تحریم، فشار حداکثری این اتفاقات محقق شد و بنده بسیار خوشحال هستم که این روزها همه آنان می‌گویند که فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است و به معنای صبر، مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در این سه سال ملت ما «علی‌وار» و مردانه در برابر همه مشکلات ایستادند و زندگی مولا امیرالمؤمنین (ع) برای همه ما درس است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ترافیک زمانی که از سمت تهران به کرج و همچنین از سمت کرج به تهران و دیگر مناطق کشور در حال حرکت است، همواره ما با این معضل روبرو هستیم که به دلیل ازدحام و تراکم خودروها مشکلاتی وجود دارد که در دو سال اخیر قدم‌های بسیار مهمی برداشته شد.

روحانی افزود: آزادراه شمال بخشی از گشایش را ایجاد کرد، تکمیل آزادراه همت هم باعث گشایش دیگری شد. همچنین پیش از این طرح حرم تا حرم هم تأثیرات مثبتی را در این زمینه گذاشت و امروز طرح غدیر گشایش‌هایی را به وجود خواهد آورد.

وی افزود: امیدواریم طرح شریف آباد به جاجرود که وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد هم به زودی مراحل خود را طی کند چرا که می‌تواند مشکلات قسمت شرق و شمال را حل کند و یک تنفسی برای تهران است تا بلکه ترافیک در تهران تا حدی کاهش یابد و ترددها آسان شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: امیدوارم با این کار ما بتوانیم از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی از این آزادراه‌ها به خوبی بهره برداری کنیم. نکته دیگر این است که این گونه طرح‌های مهم قبل از دولت تدبیر و امید به این گونه بود که معمولاً دولت می‌ساخت و شرکت‌های خصوصی را شریک می‌کرد، یعنی حدود ۷۰ درصد از کار را دولت برعهده می‌گرفت و مابقی آن را بخش خصوصی انجام می‌داد اما در حال حاضر این عملیات در حال معکوس شدن است به این معنا که دولت ۳۰ درصد کار را انجام می‌دهد و ۷۰ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است.

روحانی گفت: این کار بسیار مهم است و ما باید به همین شکل جلو برویم. امروز در این پروژه بزرگ ۳۰ درصد، دولت سرمایه گذاری و ۷۰ درصد قرارگاه در آن سرمایه گذاری کرده است. همچنین پیمانکاران آن را اجرا کرده‌اند و مدیریت آن توسط دولت و قرارگاه بوده است.

وی اظهار داشت: ما باید به تدریج کارها را به مردم واگذار کنیم و دولت باید حداکثر طراحی و اولویت‌بندی‌ها را مشخص کند، تسهیلات مالی از طریق بانک‌ها و بازار سرمایه در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و همچنین بر این کارها نظارت کند.

رئیس جمهور گفت: پولی که دولت در حال حاضر برای این پروژه‌ها پرداخت می‌کند بیشتر اوراق است که اوراق پول مردم است به این معنا که پولی است که دولت از مردم می‌گیرد و به آنان سود می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که امور را در سرمایه گذاری، بازپرداخت و عملیات به مردم واگذار کنیم.

روحانی بیان کرد: بنده به همه کارگران، طراحان، مهندسان و مدیران لایق قرارگاه خاتم الانبیاء، مسئولان وزارت راه و شهرسازی تبریک می‌گویم چرا که کار بسیار بزرگی انجام شده است. اینکه در طول این چند سال حدود سه هزار نفر روزانه مشغول فعالیت و کار بودند، بسیار ارزشمند است.

وی اظهار داشت: این افتخار برای دولت تدبیر و امید در این شرایط سخت است که از ابتدای کار این دولت تا پایان کارش، ما هزار کیلومتر آزادراه را به افتتاح می‌رسانیم و این رقم بسیار مهم است.

رئیس جمهور متذکر شد: در زمان رژیم گذشته، در کل ۳۴۶ کیلومتر آزادراه ساخته شد و مردم بدانند که کلاً در رژیم گذشته تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی صرفاً همین قدر آزادراه که ذکر کردم، ساخته شده است اما بعد از انقلاب اسلامی تا آغاز این دولت، هزار و ۷۱۰ کیلومتر آزادراه ساخته شده است.

روحانی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در این هشت سال و با وجود شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار است در نهایت هزار کیلومتر آزادراه را تحویل دهد و این افتخار برای دولت، بخش خصوصی، مهندسان، طراحان و کارگران ماست که کار بسیار عظیمی را در این مدت انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: ما چند پروژه مهم در دست داریم که در بخش‌های آزادراه و راه آهن است و بنده از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که پروژه‌های بزرگ را در این دولت به ثمر برسانیم. اگر پروژه‌ای هم تمام نشد، حداکثر کار خود را انجام و تحویل دولت بعدی دهیم.

رئیس جمهور گفت: بنده تأکید می‌کنم که پروژه راه آهن چابهار به زاهدان از طرح‌های بسیار مهم ما است و همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که کل این پروژه یا حداقل بخش اعظم آن در این دولت به افتتاح برسد.

روحانی اظهار داشت: دولت به زودی در منطقه شرق، طرح مهمی را برای آبرسانی اعلام خواهد کرد. بخش بزرگی آب از منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به سیرجان منتقل کردیم و افتتاح شد و در مرحله بعدی امیدواریم تا پایان امسال، تکمیل شود و آن را افتتاح کنیم.

وی تأکید کرد: طراحی ما برای بخش شرق کشور این است که آب دریا را شیرین کنیم و به غیر از کرمان و یزد، این کار را برای اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان هم در حال طراحی هستیم و این طرح‌ها در حال نهایی شدن است که جلسات مهم آن را در این هفته و هفته‌های قبل برگزار کردیم. طرح کلی را نهایی کردیم و ان شاءالله این کار بزرگ انجام می‌شود و شرق کشور ما حیات جدیدی پیدا می‌کند همانطور که در این دولت، غرب کشور هم حیات جدیدی پیدا کرده است.

رئیس جمهور بیان کرد: سد سازی و کانال کشی بسیار زیادی در مناطق غرب کشور در این دولت انجام شده است و یکی از افتخارات این دولت، آب خواهد بود. همچنین یکی دیگر از افتخارات این دولت، راه خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: ان‌شاءالله ما تا پایان دولت تدبیر و امید و تا روز آخر، طرح‌ها را ادامه می‌دهیم و امیدواریم در یک شرایط مناسب‌تری از آنچه ما دولت را تحویل گرفتیم، تحویل دولت بعد دهیم و مردم بتوانند همواره به آینده ایران و سربلندی کشور امیدوار باشند که حتماً چنین خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا