مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان:

بازآفرینی شهری از وظایف اصلی راه و شهرسازی

به گزارش ارک خبر:علیرضا قاری قرآن در نشست خبری بااصحاب رسانه با تشریح اقدامات یکساله این سازمان افزود: یکی از وظایف اصلی ما در حوزه مسکن بازآفرینی است که فرصتی برای رونق زندگی در این مناطق به شمار می‌رود که ۱۰۳ شهر از ۱۰۷ شهر طرح مصوب بافت فرسوده دارند؛ برای مثال در اصفهان در منطقه ۱۴ زنیبیه است و اعتبارات به آن‌ها تخصیص داده‌ شده و محله حصه یکی از کارهای اصلی ما بوده است که ورزشگاه و آسفالت آن انجام‌شده است؛ همچنین شهرضا یکی از شهرهای اصلی است که برای بازارچه‌های محلی آن برنامه‌هایی وجود دارد.

وی بیان‌ کرد: با اجرای چنین طرحی به جای احداث شهرهای جدید و حاشیه‌نشینی، بافت مرکزی شهر که دارای امکانات زیرساختی مثل برق، آب و گاز است، احیا  می‌شود و مردم با بازسازی و بازآفرینی، کیفیت ‌زندگی بهتری را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات راه و شهرسازی استان اصفهان ملی و بخشی استانی است، ابراز داشت: در سال مالی ۹۸ در بخش راه در مجموع ۷۶ میلیارد تومان تخصیص اعتبارات در پروژه‌های زیرساختی در کل استان بوده و این عدد در سال ۹۹ به ۱۶۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه با اولویت بندی پروژه‌های استان اصفهان اجرای عملیات آن را در دستور کار قرار دادیم، ابراز داشت: در استان اصفهان ۲۳ پروژه نیمه کاره با بیش از ۷ سال قدمت احصا شد که بهره برداری از آنها در دستور کار قرار گرفت.

قاری قرآن با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن سهم استان اصفهان ۷۱ هزار واحد مسکونی است، افزود: در سه مرحله ثبت نام داشتیم که ۹۴ هزار نفر در این زمینه ثبت نام کردند که ۲۱ هزار نفر واجد شرایط بودند و ۱۳ هزار نفر تأیید نهایی شدند و تاکنون ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر افتتاح حساب داشتند و ۹ هزار نفر واریز وجه داشتند.

وی ادامه داد: در این مسکن‌ها سعی بر این شده برای دهک‌های میانی تعریف شوند زیرا دهک‌های پایین شامل مسکن محرومین می‌شود و با کمک کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌شود، کسانی که وارد این پروژه می‌شود زمین برایشان یا ۹۹ساله می‌شود یا ۱۰ ساله بازپرداخت دارد و بستگی به ارزش زمین دارد، همچنین قابل‌ذکر است به دلیل پالایش‌های دقیق در این مورد امکان خریداری‌های غیرمجاز و نداشتن شرایط وجود نخواهد داشت؛ همچنین طرح اقدام ملی یکی از اهدافش این است که باعث جذب مهاجر نشود و کسانی ثبت‌نام کنند که قبلاً در این شهر بودند به همین دلیل شرط ۵ سال سکونت در شهرستان موردنظر گذاشته‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص حضور دلالان در طرح اقدام ملی مسکن ابراز داشت: شرایط به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در این زمینه این امر به حداقل برسد چرا که امکان واگذاری واحدهای این طرح به دیگری وجود ندارد.

قاری قرآن با اشاره به اینکه جاده‌های دوبانده بدلیل عرض کم و رفت و برگشت در یک محور، مهمترین نقاط پُرحادثه استان هستند، تصریح کرد: سه جاده اصفهان –سمنان و اصفهان-خراسان به طول نزدیک به یکصد کیلومتر و محور مبارکه و بروجن و جاده چادگان دوبانده هستند که مجموعه این مسیرها بیش از یکصد کیلومتر بوده و نیازمند افزایش عرض جداسازی مسیر رفت و برگشت است.

وی یادآور شد: با بهبود شرایط این جاده‌ها، تمام مسیرهای اتصالی بین شهری و بین استانی، دارای مسیر رفت و برگشت جداگانه خواهند بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه باید همه شهرهای استان اصفهان طرح جامع را داشته باشند گفت: ۹۸ شهر از ۱۰۷ شهر طرح جامع ابلاغ شده است که این طرح باید هر پنج سال یکبار به روز رسانی شود.

وی درباره طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین نیز اظهار داشت: شهر اصفهان در اواخر دهه ۶۰ اولین طرح جامع را داشته است، که بضاعت و منابع مالی و اعتباری  پایین منجر به عقب افتادن این مسائل شده است، اصفهان به‌عنوان پایلوت با نگاه جدید و مردم محور انتخاب‌شده و با جمع نظرات مردم و خبرگان و ترکیب به مشاور داده شود، به‌روز کردن اطلاعات شهری یکی از وظایف مهم این حوزه است که بر اساس نیازهای اصلی مردم شکل بگیرند و از مردن سؤال شود در سطوح خدمات،نوع شهرسازی و ضوابط نظرات اعلام شود و مشاور بر اساس جامعه آماری اصولی نظرات را پیاده کند.

قاری‌قرآن درباره روسازی جاده‌ها مطرح کرد: روش سنتی یعنی زیرسازی و بیس و آسفالت نباید بکار گرفته شود؛ درواقع و یک کار جدید در حوزه روسازی انجام داده‌ایم آن‌هم اینکه روسازی باید به حالت بتنی باشد زیرا هم عمر بیشتری دارد و هم هزینه کمتری دارد، برای مثال در جاده بروجن مبارکه  به‌صورت ار سی سی انجام شده که هم دوام بالاتر وهم هزینه کمتری را دارد اما از این فناوری در  داخل شهرها نمی‌شود استفاده کرد چون کنده‌کاری است ولی برای جاده‌ها قابل استفاده و پرسود است.

وی به اقدامات اداره راه و شهرسازی اصفهان در جلوگیری از زمین خواری و برخورد با مُتصرفان نیز اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر بیش از ۳۷ هکتار زمین در قالب ۹۸ پرونده از دست متصرفان خارج شده و ۱۷۵ مورد نیز اقدام فوری برای جلوگیری از یک میلیون و ۶۸۷ مترمربع زمین خواری صورت گرفته است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ، بر اساس قیمت‌گذاری کارشناسی ۱۰ هزار میلیارد ریال ارزش این زمین‌ها بوده که به نفع دولت و اموال عمومی حفظ شده و در تصرف افراد سودجو قرار نگرفته است.

وی افزود: ساختار پروژه محوری باید برای قطار سریع السیر اصفهان در نظر گرفته شود، این پروژه را نقطه به نقطه در دستور کار داریم و سرمایه‌گذار چینی در این پروژه ورود کرده و هنوز مشخص نیست این پروژه چه زمانی به بهره برداری برسد.

قاری قرآن  در خصوص طرح توسعه فرودگاه نیز ابراز داشت: در این زمینه شرکت فرودگاه‌ها توسعه داخلی را در دستور کار دارد اما با توجه به تحریم‌ها به مشکل برخوردند اما توسعه داخلی همچنان در دستور کار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص گذر آقانورالله نجفی ابراز داشت: بر اساس آخرین مصوبه برای این گذر هیچ گونه توسعه و بازگشایی اجازه داده نشده است و شهرداری باید در این زمینه وضعیت موجود را ساماندهی کند.

وی گفت: امکان تردد خودرو در گذر آقا نورالله نجفی میسر نخواهد شد و این امر بر اساس ابلاغیه شورای عالی شهرسازی کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه کنارگذر شرق در اصفهان راه‌اندازی شده است، افزود: ۳۰ کیلومتر از این پروژه تا پایان دولت دوازدهم اجرایی می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ این پروژه به صورت کامل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

قاری قرآن با بیان اینکه توسعه ساختمان فرمانداری‌ها در استان اصفهان در دستور کار است، ادامه داد: در این زمینه پروژه فرمانداری اردستان را در دستور داریم و ساختمان فرمانداری اصفهان نیز تکمیل و بهره برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال سعی بر این داشته‌ایم که پروژه جدید شروع نکنیم تا پروژه‌های نیمه کار قبلی پایان یابد، بیان داشت: با این وجود دو پروژه استراتژیک داشته‌ایم که افزون بر آن ۲۳ پروژه است که یکی از آن‌ها پروژه مبارکه بروجن است و تخصیص پیمانکار شد و از پروژه‌های بسیار فعال است، ۷ کیلومتر آن قبل از میلاد حضرت علی(ع) زیر بار ترافیک رفت و مابقی در دست تکمیل است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره تکمیل جاده چادگان تصریح کرد: قرار بر این بود افتتاحیه با حضور معاون وزیر صورت گیرد که معاون وزیر حضور پیدا نکرد، اما بازگشایی ۲٫۸ کیلومتر از محور صورت گرفته و افتتاحیه همزمان با پروژه‌های دیگر صورت می‌گیرد همچنین جاده مبارکه-بروجن به طول ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسید و ۲۳ کیلومتر بعدی هم پیمان‌کار در حال کار است و از پروژه‌های سال ۱۴۰۰ است.

وی درباره پروژه اصفهان چادگان اظهار کرد: این پروژه مسائل زیادی داشته و ۲.۸ کیلومتر آن تکمیل‌شده و بازگشایی شده و هنوز افتتاحیه انجام نشده زیرا معتقدیم پروژه به‌ محض آماده شدن باز شود و منتظر بازگشایی نمی‌مانیم، پروژه باز می‌شود.

قاری‌قرآن ادامه داد: برای ادامه تکمیل محور چادگان به اصفهان، پیمانکار مشخص‌شده و در حال تکمیل است؛ درباره پل کلیشاد نیز مراحل آن تمام شده و در ۲روز آینده بازگشایی می‌شود و همچنین پل نائین هم مانند پل کلیشاد در حال نرده گذاری و خط‌کشی است و تا پایان سال بازگشایی خواهد شد.

خبرنگار:علیرضاهژبری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا