بیانیه اعتراضی جمعی از دانشجویان و اساتید به جایزه علی پولاد

تبریز- جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های شمالغرب کشور با صدور بیانیه‌ای به آنچه نفوذ جریان سرمایه داری در میان قشر دانشجویان رخ داده است، اعتراض کردند.

به گزارش ارک خبر،جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های شمال غرب کشور در بیانیه‌ای به آنچه نفوذ جریان سرمایه سالار در دانشگاه می‌دانند اعتراض کردند. در ادامه متن این بیانیه را می‌خوانید:

باسمه تعالی

شهید آیت الله بهشتی: آنچه اقتصاد اسلامی‌می‌خواهد با آن مبارزه کند، «حاکمیت_سرمایه» است؛ خواه این حاکمیت سرمایه مربوط به اشخاص و گروه‌ها و خواه مربوط به دولت باشد.

تقویت علم و نخبه پروری و حمایت از استعدادهای دانشجویان یکی از وظایف دانشگاه و شاید از اصلی ترین و مهمترین آنهاست. در این بین، محیط ارزشمند دانشگاه با خطرات و تهدیداتی روبرو می‌شود که یکی از آنها آلوده شدن نهاد علم و تحقیق به جریان‌های سرمایه داری است که تبعات ناگواری به همراه دارد.

واضح است که وقتی از جریان سرمایه‌داری صحبت می‌کنیم منظورمان مذمت ثروت نیست و تمایز آنها در این است که ثروت در پیوند با ساختارها و اثرگذاری بر آنها قرار نمی‌گیرد اما جریان سرمایه به مدد اندوخته مادی خود وارد محیط‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده و با به خدمت گرفتن و سو استفاده از آنها در جهت کسب اعتبار و وجاهت‌هایی که فاقد آن است بر می‌آید.

یکی از این نمونه‌های مذموم در سال‌های اخیر جایزه‌ای تحت عنوان علی پولاد است که بوسیله فردی تاجر مسلک بطوری رقم خورده است که این شخص هیچ پیشینه علمی‌معتبری نداشته و صرفاً واجد یک مدرک دکتری افتخاری از جمهوری آذربایجان بوده است و با خرج مبلغ بسیار ناچیزی که قطعاً خود دانشگاه توان پرداخت آن را دارا بوده، با به سخره گرفتن فضای علمی‌و هتاکی به حیثیت دانشجویان در حال فعالیت بوده و با اینکه در دوره‌های نخست این برنامه بدون نام علی پولاد و در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شد، سال قبل با نام این شخص و امسال هم با افزوده شدن دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در کنار اضافه شدن تصویر این شخص به پوستربرنامه درحال برگزاری است.

برای اینکه بهتر متوجه عمق فاجعه شویم لازم است به دیگر حواشی این فرد از جمله تدوین کتابی در حوزه تاریخ بدون هیچ گونه تخصصی در این امر با عنوان “شناسنامه تبریز” اشاره کنیم که با واکنش‌های فرهیختگان این حوزه درباره اعتبار علمی‌این اثر همراه بوده یا احتمال نام گذاری خیابانی توسط شورای شهر به نام علی پولاد و پیشنهاد در اختیار گرفتن تربیت دانش آموزان توسط مجموعه ایشان که هیچ گونه صلاحیتی در این حوزه ندارند و چنین مسائل کذایی دیگر.

گذشته از اینها در اختیار قراردادن اطلاعات نخبگان کشور به چنین اشخاصی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد و دستگاه‌های نظارتی باید به عواقب امنیتی و خطر آسیب دیدن نیروهای علمی‌و خسارات ناشی از آن توجه نمایند.

ما دانشگاهیان دغدغه مند که سال قبل نیز در مقابل این پدیده به اعتراض برخاسته بودیم و این اقدام با مهر تأیید مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه همراه گشته بود این پرسش را مطرح می‌کنیم که چه ارتباطات مشکوک و زدوبندهایی درمیان است که با وجود مخالفت دانشجویان و دانشگاهیان انقلابی و مسؤول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اقدام قاطعی دراین باره صورت نمی‌گیرد؟

لذا ما امضاءکنندگان این بیانیه با توجه به واکنش منفی و مخالفت شورای محترم فرهنگی دانشگاه تبریز قویاً خواستار این هستیم که مسئولان ارشد و تصمیم گیر دانشگاه و استان ضمن حفظ رویکرد حمایتی از دانشجویان و تشویق آنها، با ایجاد مرکز یا دبیرخانه‌ای متشکل از نخبگان دانشگاهی جهت تأمین منابع مالی مشروع و بی شائبه از طریق خیّرین پاک دست یا منابع مشخص دانشگاه با مساعدت دانشگاهیان جهت جایگزین کردن این رویداد و تبدیل آن به همایشی در شأن فضای دانشگاهی و به نام اساتید نخبه و چهره‌های برتر دانشگاهی اقدامات لازم را انجام داده و از نهاد علمی‌دانشگاه و جایگاه دانشجو و سرمایه‌های علمی‌محافظت کنند.

حمایت کنندگان:

بسیج اساتید دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی

بسیج اساتید دانشگاه تبریز

بسیج کارکنان دانشگاه تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز

انجمن اسلامی‌دانشجویان دانشگاه تبریز دفتر تحکیم وحدت

جامعه اسلامی‌دانشجویان دانشگاه تبریز

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان آذربایجان شرقی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل

انجمن اسلامی‌دانشجویان مستقل دانشگاه ارومیه

جامعه اسلامی‌دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی‌تبریز

جامعه اسلامی‌دانشجویان دانشگاه مراغه

جامعه اسلامی‌دانشجویان دانشگاه بناب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا