ظرف یک سال آینده صادر کننده واکسن کرونا خواهیم شد

رئیس سازمان غذا و دارو، بر تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در حوزه کالاهای سلامت محور تاکید کرد و گفت: ظرف یک سال آینده صادر کننده واکسن کرونا خواهیم بود.

به گزارش ارک خبر،محمدرضا شانه ساز، در جلسه تصویری با مدیران ارشد سازمان و معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، افزود: به دستور وزیر بهداشت ادامه و تسریع بیشتر در ایجاد تسهیلات برای تولید کنندگان اقلام دارویی، غذایی و آشامیدنی، مکمل‌های تغذیه‌ای، تجهیزات پزشکی و اقلام آرایشی و بهداشتی در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری و دستورات رئیس جمهور، اولویت اصلی سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته با برنامه ریزی های انجام شده و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ممنوعیت واردات کالاهای دارویی و مکمل‌های تغذیه‌ای غیر ضرور و مشابه تولید داخل، سهم ریالی بازار داروهای وارداتی از بیش از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است، از معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های سراسر کشور درخواست کرد با کمک سایر حوزه‌های تأثیرگذار در امر تولید، روند مدیریت موفق در تحقق جهش تولید داروها، تجهیزات، اقلام و فرآورده‌های مقابله با کرونا را که با حمایت از تولید کنندگان داخلی در سال ۹۹ اتفاق افتاد را باید در سال ۱۴۰۰ به همه کالاهای سلامت محور تعمیم دهند.

شانه ساز ادامه داد: تولید ماسک سه لایه از ۱۲۰ هزار عدد به ۴۵ میلیون عدد در روز و تولید کیت‌های تشخیص کرونا از صفر به یکصد هزار عدد در روز، تولید ونتیلاتور از یکصد دستگاه به ۱۲۰۰ دستگاه در ماه، تولید الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده به بیش از ۱۵ برابر قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است.

به گفته وی، همه داروهایی که به نحوی در درمان کرونا می‌توانند مؤثر باشند ظرف کمتر از ۳ ماه در کشور تولید شد و علاوه بر تأمین نیاز داخلی به مرحله صادرات رسیده اند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در حوزه تولید واکسن مطمئن هستیم ظرف یکسال آینده علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل یکی از صادرکنندگان واکسن خواهیم شد و همه این اتفاقات یعنی تحقق عینی شعار جهش تولید.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۹۹ زمان صدور پروانه برای تولیدکنندگان مواد غذایی (در صورت تکمیل مدارک) از بیش از دو ماه به ۲۴ ساعت کاهش یافت و با اجرای فرایندهای تفویض و برون سپاری فعالیت‌های جاری به بخش خصوصی می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد اقدامات اساسی درتحرک و چالاکی بیشتر ادارات کل و دانشگاه‌ها در پشتیبانی از تولید و حذف موانع بر سر راه تولیدکنندگان واقعی باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید مسئولین زیر مجموعه در سازمان غذا و دارو در ماه‌های پایانی فعالیت دولت، هرچه زودتر با بهره برداری از تجربه موفق در جهش تولید اقلام مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹، مقررات را بازبینی و با تفویض بسیاری از مسئولیت‌ها و اختیارات به تولید کنندگان تسریع بیشتری در صدور مجوزهای صادره توسط سازمان غذا و دارو ایجاد، و عمده فعالیت‌ها را بر رصد کیفیت محصولات عرضه شده به بازار متمرکز نمائیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا