کارهای مهم اول سال نو* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

ورود به سال نو ایجاب می کند که مروری به امور شخصی واجتماعی داشته باشیم و نسبت به تکمیل کارهای ناقص و برنامه ریزی  کارهای جدید اقدام نمائیم. مسئولین حکومت و دولت نیز مسلما در موقعیت مشابه قرار دارند. بنابراین بررسی مشکلات سال گذشته کشور و یافتن راه حل های مناسب به آنها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

امروزه، از جمله موضوعات مهم وحاد عمومی کشور ،  افت و خیز ابتلا به بیماری کرونا است. معمولا، مشکلات مربوط به شیوع بیماری کرونا از اینجا ناشی می شود که ویروس کرونا به سرعت تغییر کیفیت و موقعیت می دهد. این امر باعث می گردد که  مسئولین بهداشت و مردم هم مجبور به تغییر رفتار شوند. ضمنا رفتار جمعی مردم نیز با توجه به عوامل گوناگون  اجتماعی هر از چند گاهی به طور فاحش تغییر می کند و نتیجتاًً علاوه بر بروز آثار بد و خطرناک باعث تغییر رفتار و سیاست های مسئولین بهداشتی می گردد. ظاهرا، برخورد با بیماری کرونا جزو کارهای سهل و ممتنع بشمارمی رود. یعنی اگر اصول و ثبات رفتاری باشد و مسئله واکسیناسیون عمومی به نحو مطلوب انجام گیرد، بیماری بتدریج رفع می گردد. ولی اگر روند کار برخورد عمومی با بیماری کرونا  در ابعاد مختلف غیر اصولی باشد، حالت ممتنع قضیه خود نمائی می کند و بیماری باعث ایجاد تلفات جانی و خسارات مالی بیشتری به افراد و جامعه می گردد و در بستر جامعه ماندگار می شود.

موضوع مهم دیگر عمومی کنونی جامعه وضعیت برجام و تحریم هاست، که سالهاست، ابعاد مختلف مادی، معنوی و سیاست های داخلی و خارجی دولت را بشدت تحت تاثیر قرار داده و زندگی مردم را باشکال مختلف متاثر ساخته است.

گویا مذاکرات پشت پرده  گروه بین المللی برجام  بتدریج آشکارتر می شود. و  اغلب طرف های ذینفع برجام، تمایل و نیت جدی  احیا برجام را دارند و عنقریب مذاکرات حضوری در اروپا آغاز می گردد. انتظار این است که مسئولین درگیر داخلی وخارجی این موضوع مهم، عوامل سرعت و استمرار را مدنظر قرار دهند، تا نتیجه پایدار و قابل اعتنا واعتمادی را بدست آورند، زیرا احیا برجام، صلح وثبات منطقه و جهان را محقق می سازد و منافع واقعی و مشروع ملت ایران را با رفع تحریم ها و آزاد سازی ارتباط با بازار جهانی تامین می نماید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا