ضرورت مصرف بهینه در اقتصاد* نوشته محمد اشراقی

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

تولید و مصرف دو مرحله یک اقتصاد سالم شناخته می شود. دراقتصاد های سالم و مقتدر، وجود تعادل بین عوامل تولید، توزیع ومصرف ضروری می باشد.

یعنی اگر در تدارک تولید اهداف توزیع و مصرف پیش بینی نشود، برنامه تولید با توفیقات مطلوب همراه نمی شود. بطور مثال می شود گفت که اگر محصولات تولید شود و بدون برنامه توزیع ببازار آید مسلما، در کار توزیع، نگهداری و مصرف، به انواع بی برنامگی ها ، و آفت های گوناگون دچار می گردد.  بر عکس قضیه هم صادق است. باین ترتیب که ظرفیت فزاینده مصرف محصولات مورد نیاز،  اگر در برنامه ریزی و تدارک امور تولید، مسائل توزیع و مصرف با طرز مطلوب و نزدیک به واقعیت لحاظ نشود، کار تولید با ضعف ها و نواقص متعدد روبرو می گردد. باور این است که اگر برنامه ریزی های تولید و مصرف در کشور هوشمند باشند، فعالیت های اقتصادی دولتی و بخش خصوصی با بالاترین نرخ بهره وری انجام می گردد.  در عین حال بخش اعظم هزینه های مربوط به تولید مازاد،  انبارداری بی مورد و ضایعات کمرشکن،  به نصف کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که توجه کافی به مسائل توزیع و مصرف علاوه بر فواید قابل اعتنا در بهسازی اقتصادی، در زمینه تنظیم همزمان امور تولید، توزیع و مصرف و حفظ نظم و آرامش اجتماعی مؤثر واقع می شود و حتی از ایجاد تخریب و اختلال در فرهنگ جامعه نقش بازی می کند.

باور این است که ایجاد برنامه های توزیع  و مصرف بهینه، علاوه منافع معینه در ایجاد امنیت تولید و مصرف، در زمینه کاهش هزینه های  تولید و مصرف و جلوگیری از بی نظمی های مشهود  بازار، مانع گرانی های  بی دلیل، کم فروشی، بد فروشی،
گران فروشی و احتکار محصولات می گردد.

احتمال دارد اینگونه تصور شود که ایجاد موارد فوق،  مشکل است،  ولی باید گفت که نبود نظام های مفید مرتبط با تولید، توزیع و مصرف،  مثل فقدان انواع نقشه های لازم در ساخت و ساز ابنیه و بازار مسکن،  مضر ومخرب می باشد. و ضرورت ایجاد و توسعه فرهنگ مصرف بهینه بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. فرهنگ بهینه که باید از طرف دولت ترویج و توسط مردم اجرا گردد، باعث جلوگیری از خرید های مازاد بر احتیاج مردم  و ایجاد گرانی های کاذب خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا