مشکل بیمه دستیاران حل شد/ حقوق دستیاران مثل دستمزد کارگری

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حقوق بسیار اندک دستیاران و معضل بیمه ای آنها گفت: با پیگیری های انجام شده توانستیم افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایا را برای دستیاران کنیم.

به گزارش ارک خبر،سیما سادات لاری، اظهار کرد: بار درمانی ما در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی روی دوش دستیاران است، به ویژه در شرایط کنونی که میزان مراجعات و بستری‌ها بالا است.

وی با بیان اینکه دستیاران به لحاظ سنی در شرایطی هستند که باید تشکیل خانواده دهند، افزود: دستیاران از نظر مالی شرایط خوبی ندارند چرا که با نازل‌ترین حقوق فشار کاری زیادی را در مراکز درمانی متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات این گروه بحث بیمه‌ای آنها بود که با پیگیری‌های انجام شده، سرانجام با سازمان بیمه سلامت قرار داد منعقد شد و حدود ۷ هزار رزیدنت استقبال کرده و ثبت نام کردند که ۵۰ درصد را صندوق رفاه متعهد شد تا به صورت وام در اختیار آنها قرار دهد و ۵۰ درصد دیگر هم خود وزارت بهداشت متعهد شد که دستیاران از بیمه سلامت برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم دستیاران داشتن بیمه تأمین اجتماعی بود، تصریح کرد: این موضوع خیلی برای آنها مهم بود تا سال‌های دستیاری در آینده برای آنها سنوات محسوب شود و از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از جمله بحث بیمه بیکاری و…، برخوردار باشند.

لاری اضافه کرد: این مهم پس از مطرح شدن و طی پروسه طولانی عملاً در حال اجرایی شدن است و صرفاً نگران منابع بودیم که با مذاکرات انجام شده به صورت وام و بیمه خویش فرما از طریق صندوق رفاه و با حمایت وزارت بهداشت پرداخت خواهد شد و ظرف دو هفته آینده ثبت نام در این زمینه آغاز می‌شود.

به گفته وی، دستیاران پس از فراغتِ تحصیل این مبلغ را به صورت وام باز می‌گردانند و بعد از چهار الی پنج سال هم در سیستم صندوق برگشته و به سایر دستیاران تعلق خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش حقوق و دستمزد دستیاران، بیان کرد: گرچه حقوق دستیاران کم است اما غیر از ۲۵ درصدی که هر سال در هیأت امنا تصویب و به حقوق دستیاران اضافه می‌شود یک افزایش ۵۰ درصدی برای دستیاران در نظر گرفته شده تا حقوق آنها به حد متوسط مطلوبی برسد.

وی با اشاره به اینکه مبلغ متوسط حقوق دستیاران با لحاظ نمودن افزایش ۵۰ درصدی متوسط سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، گفت: این مبلغ بسیار کم بوده و حداقل حقوق کارگری را می‌توان برای دستیاران قائل شد که نیاز به کمک‌های دیگر هم دارند، لذا برای کمک به معیشت این عزیزان سال گذشته ردیفی در صندوق رفاه به نام وام دستیاری ایجاد کردیم و به ۷ هزار دستیار مبلغ ۱۵ میلیون تومان وام دادیم و سالانه هر دستیار این میزان وام را می‌تواند دریافت کند و هر کس تاکنون آن را دریافت نکرده می‌تواند اقدام کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در لایحه مجلس (در ردیف‌های صندوق رفاه) امسال می‌توانیم به ۱۰۰ درصد رزیدنت‌ها وام اختصاص دهیم. همچنین یک بسته بیمه تکمیلی را برای آنها در نظر گرفتیم تا در قبال زحمات زیادی که متحمل می‌شوند، احساس خوبی داشته باشند.

لاری در خصوص فوتی‌های دستیاران در اثر ابتلاء به کرونا اظهار کرد: خوشبختانه در میان دانشجویان و دستیاران، فوتی بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ نداشتیم البته مبتلا و بستری در میان آنها زیاد بود.

وی در پایان با اشاره با اینکه در سال‌های پس از انقلاب بخش پزشکی کشور رشد بسیار خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی کرونا همه کادر درمان طبق آخرین پروتکل‌ها و با تبحر کافی برای نجات جان بیماران زحمت کشیدند و کمتر کسی از کادر درمان شاکی بود، لذا باید امید و دلبستگی ایجاد کنیم تا فارغ التحصیلان پزشکی که سال‌ها برای تربیت آنها زحمت کشیده شده در کشور بمانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا